چهل و چهارمین دهه فجر انقلاب اسلامی در حالی آغاز می شود که کشور طوفان های بسیاری را از سر گذرانده است و قله های بسیاری نیز هنوز فتح نشده است. اما خون صدها هزار شهید سندی است بر اهمیت و ارزشمند بودن راهی که طی شده است. اما در عین باور به پرافتخار بودن راهی که طی شده، باید از دلایل غفلت از آرمان ها و کم کاری ها نیز پرسید.

به گزارش گویای صنعت به نقل از ساعد نیوز، تنش های اخیر در بازار ارز و کوچک و کوچکتر شدن سفره مردم در پی برخی بی تدبیری های مهلک در عرصه اقتصادی، کام مان را در دهه شیرین فجر انقلاب اسلامی کمی تلخ کرده است. بدسلیقگی ها و کج فهمی ها و تلاش برای سبقت گرفتن از ولی امر مسلمین جهان توسط برخی به برخی شکاف ها در جامعه دامن زده است که هر دلسوزی را به تفکر وا می دارد. بازگشت به شعار “استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی” و تلاش برای تحقق تمام آرمان های انقلاب، امام و شهدا شاید تنها راه برای بازیابی همبستگی اجتماعی و پر کردن شکاف هایی است که از دل بی تدبیری زاده شده اند. در نخستین روز دهه فجر ساعدنیوز میزبان دکتر سید جعفر قنادباشی یکی از فعالان دانشجویی صدر انقلاب اسلامی و از دیپلمات های باسابقه کشورمان بوده است:

ساعدنیوز، دکتر سید جعفر قنادباشی دیپلمات باسابقه کشورمان که سابقه حضور در زندان ساواک را دارد در نخستین روز دهه فجر انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۱ در گفتگویی اختصاصی با ساعدنیوز و در پاسخ به سؤال خبرنگارمان درباره علل وقوع انقلاب اسلامی گفت: وقوع انقلاب اسلامی و قطع امید ایرانیان از خاندان پهلوی و سرنگونی شاه دلایل متعددی دارد که در جای خود به تک تک آنها پرداخته شده است. اما من می خواهم به یکی از دلایل وقوع انقلاب اسلامی در اینجا بپردازم که مغفول مانده است و شهید مطهری به درستی در کتاب “نهضت های اسلامی در صد سال اخیر” بر آن صحه نهاده است. انقلاب اسلامی ایران به یک معنا ثمره کارهای قوی و مستمر فکری ۳۷ ساله بین سال های ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ است. در این بازه زمانی، جریان فکری چپ و راست کنار زده شدند و در نهایت این فکر غالب شد که “اسلام راه حل است”. اسلام در تمام عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی راه حل است. از چپ هایی مثل جلال آل احمد تا لیبرال هایی مانند مرحوم بازرگان و حوزوی هایی مانند شهید مطهری و هاشمی نژاد همه و همه بر این نکته متفق القول شدند که “اسلام راه حل است”.

 جامعه شناسان و متفکرین به این موضوع عنایت ویژه ای ندارند. امروز میوه فروشی های ما مثل جواهرفروشی است. تعداد میوه ها و تنوع میوه هایی که فروخته می شود واقعاً قابل توجه است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی-اجتماعی ایران با اشاره به وضعیت اسفناک تولید میوه جات در دوران پهلوی گفت: ۳۵ میلیون نفر جمعیت داشتیم و زمین های کشاورزی شمال کشور هنوز به ویلا تبدیل نشده بود، ولی پرتقال را از اسرائیل و آمریکا وارد می کردیم! امروز حتی بعد از ویلاسازی ها در اراضی شمالی، پرتقال در خیابان به قیمتی کمتر از ده هزار تومان در اختیار مردم در تمامی شهرها است. این یعنی کار بزرگی در عرصه کشاورزی و مدیریت محصولات باغی رخ داده است. در عرصه های دیگر هم چنین اتفاقاتی رخ داده است که مجال گفتن آنها در اینجا نیست.

سید جعفر قنادباشی با اشاره به حوادث اخیر در کشور و وجود نارضایتی هایی در سطح جامعه افزود: امروز خود رهبر معظم انقلاب اسلامی در قامت یک مطالبه گر ظاهر شده اند و مطالبات ملت را از مسئولین طلب می کنند. ایشان ابراز خرسندی می کنند که مردم سطح زندگی شان را نه با کشورهای جهان سوم، بلکه با آمریکایی ها و کشورهای غربی مقایسه میکنند. سطح زندگی مردم باید ارتقاء یابد و این مطالبه به حقی است. اتفاقات خوبی هم رخ داده است. امروز فقط ۲۳ درصد جامعه مستأجر هستند و الباقی صاحب خانه هستند. چیزی که در بسیاری از نقاط دنیای مدرن و توسعه یافته قابل تصور نیست. منازلی با امکانات بسیار قابل توجه که به خود مردم تعلق دارد. این خودش نمادی از تحقق عدالت اجتماعی است.

سفیر اسبق ایران در لیبی در ادامه به عدم هزینه کرد حتی یک دلار برای خرید سلاح از غرب اشاره کرد و گفت: ما توان دفاعی خودمان را مستقل تقویت کردیم و همین موضوع در راستای عدالت اجتماعی است. بیت المال به جای این که هزینه خرید سلاح از خارج شود برای توسعه کشور هزینه می شود. در عرصه سیاسی نباید اجازه دهیم که اشراف و غربگرایان بر سر قدرت بیایند و همین اقدام می تواند زمینه را برای تحقق حداکثری عدالت اجتماعی مهیاتر سازد. از سوی دیگر، فرهنگ تولید در کشور ما به اندازه کافی نهادینه نشده است. تولید باید به یک ارزش تبدیل شود. امروز بخش اعظمی از درآمدهای ارزی کشور صرف واردات دانه های روغنی و نهاده های دامی می شود. البته خشکسالی اخیر و تحریم ها این مشکل را تشدید کرده است. مزارع علوفه ما خشک شدند و این ضربه سنگینی به کشاورزی و دامداری در کشور وارد کرد. اما در عین حال، رسانه های ما در زمینه فرهنگسازی بسیار ضعیف ظاهر شده اند. چرا باید دامپروری و کشاورزی به عنوان یک ارزش در جامعه تبلیغ نشود؟! چرا لفظ “چوپان” یا “دهاتی” به یک فحش تبدیل شده در حالی که همین روستایی و چوپان نقشی اساسی در استقلال کشور دارد! این ها همه مستلزم کار فرهنگی است. نقش رسانه در این حوزه بسیار حیاتی است.