معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک با کشورهای آفریقایی یکی از راهکارهای ارتقای مراودات تجاری و صنعتی می باشد که در این راستا طراحی، مطالعه و اجرا را میتوانیم در دستور کار قرار دهیم و در برخی کشورهای دنیا نیز مناطقی برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک به ما پیشنهاد شده است.

به گزارش گویای صنعت، همایش بین المللی همکاری های اقتصادی تجاری ایران و کشورهای غرب آفریقا روز دوشنبه در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما با حضور علی رسولیان، معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران برگزار شد.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وزارت صمت در کنار فعالان اقتصادی ایران و آفریقا در این اجلاسیه حضور داشتند.

معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل ایدرو، ایمیدرو، سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و سازمان توسعه تجارت ایران در پنل تخصصی صنعت و‌ معدن در روز اول همایش بین المللی همکاری های اقتصادی تجاری ایران و کشورهای غرب آفریقا، به بیان مهمترین ظرفیتها و توانمندیهای صنعتی کشورمان برای ارتقای مراودات تجاری و صنعتی با کشورهای غرب آفریقا پرداختند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این پنل، اظهار کرد: حمایت از SMEها کسب و کارهای کوچک و متوسط در راستای توسعه و اشتغالزایی در کشورهای توسعه یافته دنیا به عنوان یکی از اولویت ها دنبال می شود.

رسولیان، افزود: سازمان های بین المللی مدل هایی را برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط(SME) دارند و ما نیز بر همین اساس مدل‌هایی را طراحی کرده ایم و با کشورهایی از جمله چین، ترکیه، آلمان و سایر کشورها همکاری داریم.

وی، به دو وظیفه سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران اشاره کرد و ادامه داد: تامین زیرساخت های لازم برای استقرار صنایع از جمله زمین، آب، برق و گاز یکی از وظایف سازمان می باشد تا زمینه حضور فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در شهرکها و نواحی صنعتی کشور فراهم شود.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، اضافه کرد:  ۸۵۱شهرک و ناحیه صنعتی فعال و به بهره برداری رسیده داریم که بیش از ۵۰هزار واحد صنعتی در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی فعال است و برای نزدیک به یک میلیون نفر شغل به وجود آورده اند.

رسولیان، با بیان اینکه ۹۸درصد از واحدهای مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی کوچک و متوسط هستند، تصریح کرد: حمایت از صنایع کوچک به عنوان یکی دیگر از وظایف سازمان ما محسوب می‌شود که در این راستا ۸۵سرفصل مختلف حمایتی داریم.

وی، خاطر نشان کرد: کمک به توسعه فناوری، آموزش فعالان، حمایت از برند سازی، حمایت از حضور در نمایشگاه های خارجی، حمایت از برپایی نمایشگاه‌های داخلی، ایجاد مراکز نوآوری، حمایت از صادرات و تشکیل کنسرسیوم های صادراتی و شرکت های مدیریت صادرات در این راستا انجام می شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنانش پیشنهادات خود را در خصوص ارتقاء مراودات تجاری و صنعتی با کشورهای غرب آفریقا مطرح کرد و گفت: ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک با کشورهای آفریقایی یکی از پیشنهادات می باشد که در این راستا طراحی، مطالعه و اجرا را میتوانیم در دستور کار قرار دهیم و در برخی کشورها نیز مناطقی برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک به ما پیشنهاد شده است.

رسولیان، تبادل فناوری و ارتباط فعالان اقتصادی و کسب و کارهای ایران با کشورهای آفریقایی را به عنوان یکی دیگر از پیشنهادات خود مطرح کرد و افزود: در حوزه مدل های حمایتی مانند خوشه‌های صنعتی، کنسرسیوم های صادراتی و بحث آموزش و فناوری نیز میتوانیم همکاری داشته باشیم.

وی، سرمایه گذاری مشترک را از دیگر محورهای ارتقاء همکاری‌های ایران با کشورهای آفریقا دانست و تصریح کرد: بیش از ۲۰هزار هکتار زمین صنعتی با زیرساخت های لازم برای همکاری ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک داریم.

 گفتنی است در پنل دوم روز اول این همایش و اجلاسیه، مسائل مرتبط با انرژی و زیرساخت با حضور وزرای مرتبط و همتایان آفریقایی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 همچنین در اختتامیه روز اول همایش که با سخنرانی «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور همراه بود، ۲۰سند همکاری، توافقنامه و یادداشت تفاهم همکاری در حوزه های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری به امضا رسید که پنج قرارداد به صورت نمادین میان طرفین مبادله شد.

این اجلاسیه از روز دوشنبه ۱۵اسفند تا ۱۷اسفندماه در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما در حال برگزاری است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۱۰ شهرک و ۳۴۱ ناحیه صنعتی و پنج منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌ برداری، ۸۶ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶شهرک فناوری، ۴۰مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۱۰۰‌هزار و ۵۸قرارداد منعقده و بهره ‌برداری از ۴۹هزار و ۸۸۲واحد صنعتی و سه‌هزار و ۲۷۰واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۹۸هزار و ۵۹۵نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.