مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار پایتخت از راه اندازی پایانه صادراتی در راستای تنظیم بازار محصولات خبر داد و گفت: اکنون فروش مجازی تره‌بار در حال آزمایش است و به نظر می‌رسد ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ احتمال فراگیری آن در سطح تهران وجود دارد.

به گزارش گویای صنعت، ایوب فصاحت روز شنبه در یک نشست خبری اظهارداشت: هدف اصلی راه اندازی پایانه صادراتی ورود به تنظیم بازار در ایام خاص است که بتوانیم مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه بازار در شرایط خاص اخلاق مدار نیست، افزود: زمینی به وسعت ۷۰ هکتار به این پایانه اختصاص دادیم تا سردخانه‌ای به میزان ۲۰ تا ۴۰ هزار تن ایجاد کنیم و در زمان نیاز محصولات را به بازار عرضه کنیم.

فصاحت ادامه داد: در زمان خاص به ویژه شب عید در یک فاصله زمانی چند روز، میزان تقاضا چندین برابر افزایش پیدا می‌یابد و اگر محصول مناسب در آن زمان نداشته باشیم، قطعا قیمت محصول افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه میدان مرکزی کانون عرضه میوه کشور است و در سطح خاورمیانه رتبه یک را دارد گفت: حدود ۷۰ هکتار زمین بلااستفاده داریم که بنا داریم سال آینده مورد استفاده قرار دهیم زیرا اگر در حد ۴۰ هزار تن سردخانه داشتیم می‌توانستیم ثبات در تهیه اقلام مورد نیاز مردم برقرار کنیم و هیچ دلالی نمی‌توانست سفره مردم را با چالش مواجه کند.

فصاحت تاکید کرد: سیاستگذاری دستگاه‌ها تقریبا طبقه بندی دارد و یکی از دستگاه‌های مجری سیاستگذاری سازمان میادین میوه و تره بار است اما برخی اوقات مصوبات ما به مصوبات هیأت وزیران مربوط است.

وی با بیان اینکه در خصوص برخی از اقلام ناگزیر از واردات هستیم، افزود: موز وارد می‌شود و نمی‌توان انکار کرد؛ می‌خواهیم با زنجیره تولید موز را در کشور تولید کنیم اما تا زمان انجام آن ناگزیر از واردات هستیم.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار درباره فروش آنلاین محصولات نیز گفت: خرید آنلاین از تاریخ اعلام رسمی آن ۲ ماه زمان می‌برد که الگویی که برای اقدام داریم را امتحان کنیم؛ اکنون در حال آزمایش هستیم و به نظر می‌رسد ۳۱ فروردین احتمال فراگیری آن در سطح تهران وجود دارد. حدود سه چهار روز است که سامانه نهایی شده و در حال حاضر در حال مذاکره با تیم‌های حمل و نقل هستیم.

فصاحت درباره تمهیدات این سازمان برای شب عید نیز گفت: در موضوع میوه شب عید، دستورالعملی داده شد که مورد انتقاد ما بوده و هست اما تلاش ما این است که قیمت روز را ثابت نگهداریم و مبنا را با تلاشی که انجام دادیم بر مبنای قیمت فعلی گذاشتیم.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران ادامه داد: بر این اساس قیمت پرتقال بین ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان و قیمت سیب بین ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان است و بنا داریم ۲۴ اسفند نخستین عرضه تنظیم بازاری را در میادین داشته باشیم و در ادامه نظاره گر میدان خواهیم بود و اگر بازار بخواهد بالاتر از قیمت مصوب قیمتی را نشان دهد، حتما ورود پیدا خواهیم کرد.

به گفته وی، آخرین اطلاعات حاکی از این است که میوه به اندازه نیاز مردم در سطح انبارها وجود دارد و حتی بیشتر از نیاز هم موجود است.

فصاحت با بیان اینکه در بین میادین بالا شهر و پایین شهر سلیقه‌های مختلفی داریم افزود: اقدامات کارشناسی ما این را نشان می‌دهد که خواست مردم پایین شهر با سایر نقاط شهر فرق می‌کند.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با بیان اینکه بین کیفیت میوه‌های عرضه شده در بالای شهر و پایین‌ شهر نباید تفاوتی وجود داشته باشد افزود: گاهی کیفیت میوه عرضه شده تابع کیفیت میوه‌ای است که در کشور عرضه می‌شود.

وی درباره فعالیت مراکز عرضه میوه و تره بار در ایستگاه های مترو تهران نیز گفت: جلسه‌ای را حدود ۱۰ روز گذشته با مجموعه‌های مسئول برگزار کردیم و فکر می‌کنم ظرف چند هفته آینده در انتهای ماه مبارک رمضان بعد از انجام کار کارشناسی اعلام خواهد شد که توسعه مراکز عرضه در ایستگاه‌های مترو مورد موافقت قرار گرفته یا نه.

فصاحت با اشاره به انجام ۷۹ مورد بهسازی و ۱۰۰ هزار تعمیر در میادین میوه و تره بار پایتخت گفت: ۲۳۰ قطعه زمین را شهرداری‌ها به ما معرفی کردند که ۱۱۶ زمین برای احداث میادین میوه و تره‌بار به تأیید رسید البته ممکن است در سال آینده نیز این میزان زمین افزایش پیدا کند.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار با اشاره به افتتاح ۶ بازار جدید در سال جاری نیز گفت: در حوزه تنظیم بازار نیز فعالیت‌های خوبی انجام شده همچنین بعد از واقعی‌سازی قیمت‌ها، عرضه کالاهای اساسی ۴۷ درصد در میادین افزایش داشته است.

وی با اشاره به راه‌اندازی اتاق پایش با ۵۴۰ دوربین نظارتی در این سازمان گفت: این دوربین‌ها عمدتا کیفیت‌سنج است علاوه بر آن یک تیم ویژه نظارتی ۱۲ نفری داریم که در هر ماه سه بار به میادین می‌روند و نظارت را انجام می‌دهند.

فصاحت درباره قیمت مرغ در میادین میوه و تره‌ بار نیز گفت: قیمت مرغ فراتر از ۶۳ هزار تومان قطعا نخواهد رفت.