محمدرضا کاویان‌پور رئیس موسسه تحقیقات آب در وزارت نیرو می‌گوید رشد گرمایش هوا در ایران، دو برابر میانگین جهانی است. همچنین شاهد افت ۲۰ درصدی بارش‌ها طی چند سال گذشته هستیم. به گزارش ارتباط امروز وی با اعلام ثبت «رکورد تاریخی» گرما در ایران طی تابستان گذشته گفت دمای زمین طی سه دهه گذشته ۶۶ […]

محمدرضا کاویان‌پور رئیس موسسه تحقیقات آب در وزارت نیرو می‌گوید رشد گرمایش هوا در ایران، دو برابر میانگین جهانی است. همچنین شاهد افت ۲۰ درصدی بارش‌ها طی چند سال گذشته هستیم.

به گزارش ارتباط امروز وی با اعلام ثبت «رکورد تاریخی» گرما در ایران طی تابستان گذشته گفت دمای زمین طی سه دهه گذشته ۶۶ صدم درجه رشد داشته، اما این رقم در ایران ۱.۳ درجه بوده است. این تغییرات درجه دمایی در کشور به گونه‌ای است که در برخی نقاط تغییرات دمایی بین ۳ تا ۵ درجه و در برخی نقاط دیگر بین یک تا دو درجه بوده است.

به گزارش منابع خبری، مجله علمی «لَنست» نیز فروردین امسال با انتشار مقاله‌ای گفته بود در حال حاضر، شمار مرگ و میر ناشی از گرمایش زمین در خاورمیانه، به‌ طور متوسط ۲.۱ نفر به ازای هر صد هزار نفر است، اما اگر گرمایش زمین با روند کنونی ادامه یابد، تا دهه ۶۰ قرن جاری، این رقم به بالای ۱۲۳ نفر خواهد رسید.

گفتنی است مهم‌ترین عامل گرمایش زمین، انتشار گازهای گلخانه‌ای است و تغییرات اقلیمی سال‌هاست که به یک بحران تمام‌عیار در جهان تبدیل شده است.

همچنین گزارش اخیر آژانس جهانی انرژی هشدار می‌دهد که حتی یک تأخیر کوچک در کاهش سریع انتشار گازهای گلخانه‌ای در حد مورد نیاز، باعث خواهد شد که دمای جهانی برای تقریباً ۵۰ سال از ۱.۵ درجه سانتیگراد فراتر رود.

انتهای پیام/

  • نویسنده : محمد حسن اسدی طاری
  • منبع خبر : ertebatemrooz.ir