محمد سقالي منتخب استاني صندوق ذخيره فرهنگيان از استان گلستان، از سال1380 عضو صندوق است. او با داشتن مدارک مديريت دولتي و روانشناسي در مقاطع مختلف داراي سوابق متعدد در سمت‌هاي مالي و اداري بوده و داراي سابقه فعاليت در بنگاه‌هاي مالي است.

به گزارش  گویای صنعت، محمد سقالی منتخب استانی صندوق ذخیره فرهنگیان از استان گلستان، از سال۱۳۸۰ عضو صندوق است. او با داشتن مدارک مدیریت دولتی و روانشناسی در مقاطع مختلف دارای سوابق متعدد در سمت‌های مالی و اداری بوده و دارای سابقه فعالیت در بنگاه‌های مالی است.
وی معتقد است که صندوق یک نهاد اقتصادی خصوصی است و همه دارایی‌های آن به اعضای موسسه تعلق دارد و فرهنگیان اجازه نمی‌دهند که هیچ فرد و نهادی به صندوق دست‌درازی بکند. او می‌گوید تلاش‌های یکسال اخیر صندوق با مدیریت دکتر نجف‌پور کردی مدیرعامل این موسسه به ویژه در زمینه اجرای طرح ارزش مالکانه، تصویر مثبت و رو به رشدی از این مجموعه عظیم اقتصادی نزد معلمان ایجاد کرده و باعث امیدواری و اطمینان خاطر در بین آنها شده است. گفتگوی کامل با این معلم فرهیخته در باره وضعیت موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان را در زیر می‌خوانیم.

سئوال: بعضی از اشخاص حقیقی یا حقوقی در مجلس و دولت با استناد به واریزی دولت، بر این باورند که ماهیت صندوق، عمومی غیر دولتی است. نظر شما چیست؟
صندوق‌های سرمایه‌گذاری عهده‌دار خدمات عمومی نیستند بلکه مؤسساتی هستند که از اندوخته منابع، کار اقتصادی کرده و سود و ارزش افزوده برای اعضا حاصل کنند. بنابراین، این صندوق‌ها نمی‌توانند در زمره موسسات عمومی غیردولتی قرار گیرند. این موسسات به لحاظ شخصیت حقوقی به موسسات تجاری انتفاعی نزدیک‌تر هستند. بنابراین با در نظر گرفتن جمیع جهات، صندوق ذخیره فرهنگیان یک موسسه خصوصی و متعلق به اعضای آن محسوب می‌شود.
در خصوص واریزی دولت باید گفت که پولی که دولت به صندوق واریز می‌کند همانند کمک دولت به کارکنان سایر ادارات، از محل منابع هزینه‌ای دولت و تحت سرفصل کمک به اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان واریز شده و به محض پرداخت جزو دارایی شخصی فرهنگیان قلمداد می‌شود و دولت نسبت به چگونگی هزینه‌کرد آن توسط فرهنگیان مسئولیتی ندارد.
اگرچه دولت در سال‌های اخیر حتی به تعهدات خود عمل نکرده که منجر به بدهی کلان حدود ۶ هزار میلیارد تومانی به اعضای موسسه شده است، اما در صورتی که دولت تمام و کمال معادل واریزی اعضا برای آنها واریزی داشته باشد، باز هم خدشه‌ای بر خصوصی بودن صندوق ذخیره فرهنگیان وارد نمی‌کند. بنابراین اعضای موسسه باید نسبت به این مساله هشیار بوده و به شایعات بی اساس توجه نکنند.
همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز باید نسبت به این موضوع کاملا آگاه بوده و در هر گونه سازوکاری که برای صندوق در نظر گرفته خواهد شد، ماهیت خصوصی موسسه و تضمین حقوق فرهنگیان را به هیچ عنوان به هیچ مساله دیگری مشروط نکنند. فرهنگیان نیز می‌توانند نمایندگان حوزه مربوط به خودشان را نسبت به این مساله حساس و آگاه کنند تا مبادا تصمیمی خلاف منافع فرهنگیان گرفته شود.
البته اتفاق بسیار خوبی که دکتر نجف‌پورکردی مدیرعامل صندوق و تیم ایشان کلید آن را زدند، بحث طرح ارزش مالکانه و تخصیص و واگذاری دارایی‌های موسسه به اعضای شاغل و بازنشسته است که در صورت اجرایی شدن، مهر تاییدی بر خصوصی بودن موسسه خواهد بود زیرا کلیه دارایی‌های موسسه تا آخرین ریال به نسبت سهم هر فرد در بین آنها توزیع شده و اموال مازادی باقی نخواهد ماند که بحث دولتی، غیردولتی یا عمومی بودن آن مطرح باشد.

سئوال: بعضی از نمایندگان مجلس برای نظارت بر عملکرد صندوق، ماهیت عمومی غیردولتی را پیشنهاد می‌دهند. ارزیابی شما از این استدلال چیست؟ توضیح دهید.
در برخی دوره‌‌ها خسارت های مالی فراوانی بر صندوق تحمیل شد و مسؤلان وقت نتوانستند و یا نخواستند ارتباط تعاملی در راستای شفاف‌سازی و پاسخگویی ابهامات عملکرد با ذینفعان داشته باشند، در چنین شرایطی معلمان ذینفع برای دیده شدن و شنیده شدن مطالبات و جبران خسارات وارده، دست به دامن نمایندگان مجلس‌ شدند.
لذا نمایندگان وقت مجلس، طرح تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره را پیش بردند که‌ از نظر جبران خسارات و نیز اصلاح ساختار صندوق عایدی چندانی نداشت. امروز هم دولت و مجلس با هر عنوان و ادله‌ای قصد ورود و دخالت در امور صندوق داشته باشند پیشنهاد می‌کنم ضمن احترام به ماهیت خصوصی صندوق، نسبت به تقویت جایگاه‌های تقنینی و نظارتی ذینفعان، پیش‌بینی ردیف بودجه‌ای مستقل، تسویه بدهی دولت متناسب‌ با رشد تورم اقدام و از ورود به بورس تمامی شرکت‌‌های زیرمجموعه و واگذاری ارزش مالکانه حمایت نمایند.
آگر در شرایط فعلی برای صندوق ماهیت عمومی غیردولتی تعریف شود منافع و دارایی‌های معلمان عضو از بدو تاسیس تاکنون به‌ نفع معلمان غیر عضو مصادره و غصب خواهد شد در حالی که که‌ معلمان غیر عضو با آگاهی از یارانه دولت و اختیار خود به عضویت صندوق درنیامده و ریالی در صندوق هزینه نکرده‌اند بنابراین بهره‌مندی ایشان از نظر عقلی و شرعی و قانونی امری نادرست و غیرعادلانه است.
در صورت اصرار دولت و مجلس بر ماهیت عمومی غیردولتی پیشنهاد می‌کنم ابتدا برابر با مجموع واریزی ذینفعان از بدو تاسیس و در صورت امکان با دیر کرد متناسب با تورم، تمام وکمال بدهی تعهدات دولت به حساب صندوق و ذینفعان بازنشسته‌ واریز، سپس ارزش‌ مالکانه تمامی شرکت‌ها و دارایی‌های صندوق محاسبه و در قالب سهام یا یونیت واگذار شود.
در گام آخر پس از تحقق این دو موضوع همانند سایر دستگاه‌ها، ردیف‌های بودجه‌ای مستقل برای تمامی معلمان و کارکنان حوزه‌‌های مختلف آموزش و پرورش در نظر گرفته و ماهانه به‌ حساب صندوق واریز شود و هیچ معلم و کارمندی ملزم به آورده‌ ماهانه نشود.
بنظرم در چنین صورتی می‌توان ماهیت صندوق را به عمومی تغییر داد که‌ این امر نیز با توجه‌ به جایگاه ضعیف آموزش وپرورش و بالاخص معلمان، پروسه‌ای پیچیده، زمان‌بر و نشدنی به نظر می‌رسد.

سئوال: نقش رئیس هیئت امناء و مدیر عامل در دفاع از ماهیت خصوصی صندوق چیست؟ توضیح دهید.
نقش رئیس هیات امنا و مدیر عامل به عنوان امانت‌داران این مجموعه بزرگ بسیار حیاتی بوده و برای اینکه نقش پررنگی در دفاع از ماهیت خصوصی داشته باشند، نیاز است اطلاعات دقیقی از جلسات و مباحث سنوات قبل کمیسیون‌های دولت و مجلس داشته‌ و ضمن تقویت نقاط قوت دفاعیات ماهیت خصوصی، با بهره‌گیری از مشاوران حقوقی متعهد و دلسوز معلمان و معتقد به ماهیت خصوصی، نسبت‌ به مباحث و شبهات نیز استدلال‌های منطقی و قانونی ارائه دهند.
مخصوصا از وزیر محترم، انتظار داریم ضمن‌ توجه‌ به تفکیک‌ نقش‌های وزیر و ریاست هیات امنا در حد امکان از نقش وزیر به نفع ماهیت خصوصی موسسه استفاده کند نه برعکس. زیرا برخی از معلمان که عضو صندوق نیستند و ریالی هزینه نکرده‌اند و از طرف مجلس‌ و دولت نیز ریالی بابت معلمان غیر عضو در حساب صندوق واریز نشده است.
بنابراین اگر روزی این عزیزان نتوانند پاسخگوی معلمان عضو در بحث ماهیت خصوصی صندوق باشند حداقل در بحث واگذاری ارزش مالکانه تمامی دارائی‌ها در قالب سهام یا یونیت یا هر راه دیگری باید اقدام عاجل بکنند تا فردا روز در پیشگاه حق و معلمان ذینفع رو سفید و سربلند باشند.