سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان روز گذشته پس از 28 روز سکوت در یک سخنرانی مواضع خود را نسبت به جنگ غزه اعلام کرد. این سخنرانی که از چند هفته پیش اعلام‌شده بود بازتاب زیادی به دنبال داشت. سازمان تبلیغات اسلامی پذیرای علاقه‌مندان در میدان امام حسین بود تا سخنرانی را به‌صورت زنده از نمایش شهری ببینند. جمعیت زیادی میدان امام حسین با پرچم حزب‌الله گرد آمدند.حسن نصر الله گفت ما از 8 اکتبر(16 مهر) وارد جنگ با اسرائیل شده ایم.در ارتباط با این سخنرانی ستاره صبح گفت‌وگویی با جعفر قناد باشی کارشناس مسائل خاورمیانه انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

به گزارش گویای صنعت به نقل از ستاره صبح، ارزیابی شما از سخنرانی سید حسن نصرالله چیست؟
سخنرانی سید حسن نصرالله سنجیده‌ترین سخنرانی او در سال‌های گذشته بود. به‌رغم اهمیت این سخنرانی اما مطالبی که مطرح شد پرمحتوا و قابل‌تأمل بود. هر فرازی در صحبت‌های نصرالله مایه عصبانیت اسرائیلی‌ها بود. نکات مطرح‌شده دغدغه‌های اسرائیل را تشدید می‌کند. اما بالعکس آنچه را که صهیونیست‌ها خواهانش بودند از بیانش پرهیز شد. اسرائیل می‌خواست که او حزب‌الله را از گروه‌های فلسطینی جدا معرفی کند اما نیروهای واحد معرفی کرد.صهیونیست‌ها خواستار ادامه جنگ هستند تا آمریکایی‌ها از اسرائیل پشتیبانی مستقیم کنند اما نصرالله خواهان توقف جنگ شد. صهیونیست‌ها می‌خواستند از پیروزی حماس سخن گفته نشود و آینده جنگ در یک ابهام باقی بماند اما او بر ضرورت پیروزی حماس تأکید کرد. بسیاری از شبهاتی که صهیونیست‌ها و رسانه‌هایشان در چند روز اخیر اعلام کرده بودند نصرالله توانست آن‌ها را بدون تکلم زبان و با شفافیت توضیح دهد. به عقیده من کسانی که تاکنون سخنرانی حسن نصرالله را نشنیده بودند تصور می‌کنند این سخنان صریح‌ترین سخنان برای پیچیده‌ترین مسائل منطقه بود. او درواقع خط‌مشی همه گروه‌های مقاومت را و آن چیزی که در حال اتفاق است ترسیم کرد. همچنین نتایجی که به دنبال خواهد داشت تشریح کرد. او از یک‌سو سخنرانی‌اش برای گروه‌های مقاومت امیدآفرین بود و از سوی دیگر دشمن را ناامید می‌کرد و آن را نیروی شکست‌خورده و ترسیده دانست.

 

  آیا از صحبت‌های حسن نصرالله می‌توان این‌طور برداشت کرد که یک آتش‌بس موقت به‌زودی شکل خواهد گرفت؟
خواست آمریکا و حامیان غربی این است که اسرائیل بتواند پاسخ محکم و قابل قبولی به عملیات ۷ اکتبر بدهد به‌نوعی که بتوان آن را به‌عنوان یک دستاورد برای جهان معرفی کرد اما هم‌زمان خواستار این هم هستند که بیش از این افکار عمومی جریحه‌دار نشود و مدیریت آن را از دست ندهند. لذا ادامه جنگ حامیان اسرائیل را به این نتیجه رسانده که هر روزی که از جنگ بگذرد ناتوانی اسرائیل و آمریکا بیشتر اثبات می‌شود. به همین دلیل عملاً به سمت آتش‌بس حرکت کرده‌اند.
در جنگ‌های ۸ روزه(در سال ۲۰۱۲) ،۲۲ روزه (سال ۲۰۰۸) و ۵۱ روزه(سال ۲۰۱۴) این اسرائیلی‌ها بودند که خواهان آتش‌بس شدند و پایان جنگ را پذیرفتند. زیرا ادامه جنگ هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ لجستیکی به زیان آن‌ها تمام خواهد شد.