اصفهانیان گفت:پیام امروز روشن کنگره اربعینی مع الحسین من العهد حتی اللقاء در سال دهم کنگره های اربعینی این است که در معیت اباعبدالله(ع) قرار بگیریم. پدیده الهی اربعین را خوب ببینیم و ابعادش را کشف کنیم.

به گزارش گویای صنعت، استاد سعید اصفهانیان مدیر موسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین  در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گویای صنعت در رابطه با اینکه امسال برای مراسم اربعین چه برنامه و تمهیداتی پیش بینی کرده اید، بیان داشت: به تامین معرفت و اندیشه نسبت به این پدیده الهی اهتمام ورزیده ایم‌.هرچه بتوانیم فضای فکری ودید خود را به صنع خدای متعال نزدیک گردانیم، بهره مندی ما به این فضا و خدمت رسانی به مردم گسترش پیدا می کند.

وی ادامه داد: اگر در یک حرکت دقیق ، ابعاد صنع خدای متعال را بشناسیم، اتصال و وحدتی که بین فضای اربعینی وجود دارد به شکل جدی تر در جامعه توحیدی و اسلامی تسری پیدا میکند.مشکلات جامعه جهانی و مجموعه های پیرامون آن می تواند به سمت اصلاح برود ، در این راستا در حوزه اندیشه و معرفت اربعین متمرکز هستیم.

اصفهانیان در رابطه با اینکه مراسم اربعین امسال چه تفاوتی را با مراسم سال های گذشته خواهد داشت، گفت: در سال های گذشته بنا بر این بود ؛ که حرکتی را تحت عنوان موکب اربعین با تورهای نخبگان شکل دهیم ، به لطف خدای متعال آنها انجام شد و بدنه اربعین فضای علمی فرهنگی، مطالعاتی را دارد. امروز کثیری از کنش های نخبگان و حتی قابل توجهی از مردم به دنبال فهم دست خدای متعال در این پدیده هستند. هرچه این فضای بررسی قائده مند ترو بر اساس انطباق قواعد قرانی باشد، فعل خدای متعال بهتر درک می گردد. ما بهتر می فهمیم که خداوند می خواهد از طریق اربعین چگونه با ما صحبت کند.

وی ادامه داد: هر ساله جریان اربعینی رو به گسترش و توسعه است و پایه ان تالیف قلوب است؛ که جزو قواعد کلی اربعین است . هویت بخشی و ایجاد قدرت از جمله قواعد است . امسال یکی از موضوعاتی که در این پدیده دنبال می شود، این است که حجم فضای علمی در درون اربعین سرعت گرفته است. حرکت هایی در مرزهای شرقی و غربی ایران وجود دارد و این حرکت ها نیازمند دقت بیشتری است. نوع تعامل ما با مرزهای شرقی که درگاه ورود کشورهای شرق به سمت جریان اربعین هستند در طی سالهای گذشته مناسب نبوده ، به نظر می رسد بعضی از مجموعه ها در حال مطالعه و راهکار جدی هستند و مرزهای غربی نیز ازجمله ایلام در تقابل با زیست اربعینی قرار گرفته اند.

اصفهانیان در رابطه با اینکه راهپیمایی اربعین حسینی چه نقشی بر وحدت و تقویت مسلمانان جهان خواهدداشت، بیان کرد: این پیاده روی به عنوان بزرگترین  اعجاز تاریخ بشر از حیث نفرات در معرض دید همگان می باشد، طبیعتا وحدت و مولفه القلوبی که خداوند متعال در این پدیده قرار داده، فضایی مبتنی بر ایه شریفه رحما بینهم بوده و جامعه توحیدی را به سمت انسجام می برد. این انسجام در قالب یک رزمایش عظیم چند میلیونی و یک جغرافیای گسترده که خانه اباعبدالله در این ایام است، در سرزمین عراق سامان پیدا کرده و عملا این انسجام در نوع خودش فضای متفاوتی در تقابل با جبهه باطل ایجاد می کند. همانطور که ایه کریمه قران میفرماید” اشد علی الکفار رحمابینهم” ،جریان اربعینی مصداق بارزی از این وحدت و انسجام داخلی و همینطور مصداق بارزی از قدرت نمایی در مقابل جبهه باطل است.

وی اشاره کرد: وقتی پدیده علاوه بر ظرفیت شیعی بتواند سایر ظرفیت های اسلامی، توحیدی را به خودش جذب کند طبیعتا این ظرفیت عظیم گفتگویش با جبهه باطل گفتگوی قدرتمندتری از آن چیزی است که تاکنون وجودداشته است.همانگونه که اربعین حسینی در نوع خودش از حیث معجزه نفراتی تاریخ بشر بی سابقه است، در قدرت نمایی به سمت حرکت به سوی جامعه مهدوی نیز بی نظیر است.امیدوارم پروردگار متعال در نوع بهره مندی ما از این فضا و هماهنگی ما با این فضا توفیق عطا کند؛ تا بتوانیم در مسیر مرضی خدای متعال بهتر قدم برداریم.

دبیر ستاداربعین در رابطه با اینکه پیام کنگره عظیم اربعین به مسلمانان غرب چه خواهد بود، بیان داشت:کنگره بین المللی مع الحسین مع العهد حتی اللقاء در دهمین دوره خودش پیام روشن معیت با اباعبدالله (ع) را در دست دارد.دعوت به حسین (ع ) را به عنوان امام احرار و امام ازادگان در پیشانی خودش دارد و از بستن پیمان با حضرت در همراهی تا ملاقات با حضرت و شهادت در معیت حضرت و در راه اوبه عنوان یک زیست حسینی مورد توجه قرار می دهد. مع الحسین من العهد حتی اللقاء که عنوان کلی کنگره ما هست در سال های گذشته سرفصل هایی را به خودش اختصاص داده است.

وی ادامه داد: امسال در ذیل این فضای کلی به موضوع جاده امتی و ابعادش می پردازیم و این بحث را در کشورهای مختلفی که به نوعی از ظرفیت عظیمی از زائران به سمت اربعین گسیل می شود از این ظرفیت ها سخن می گوییم. اصلی ترین ظرفیت گره خورده با جغرافیای اربعینی با عراق ،ظرفیت ایران است.طبیعتا باید ایران نقش خودش را در این فضا ایفا کند ما مطالبه گری مان از سرزمین ایران و کنش گری ایران نسبت به ایفای نقش به پدیده اربعین، پیام روشن آن در کنگره است. مطالبه گری از متخصصین و کنش گران جامعه افغانستان، پاکستان، کشمیر، هند،سوریه،لبنان مطالبه جدی است. اگر بتوانیم نسبت هر جغرافیا را با پدیده الهی اربعین روشن کنیم و اباعبدالله(ع)؛ که امام احرار در تمام جغرافیای عالم شناخته می شود به عنوان امامی که راهکارهای او کاملا راهبردهای کاربردی است و از سفره اربعینی و تسری زیست فرهنگی و حسینی و اربعینی را داشته باشیم،دنیای امروز ما متحول می شود.

اصفهانیان بیان کرد: پیام امروز روشن کنگره اربعینی مع الحسین من العهد حتی اللقاء در سال دهم کنگره های اربعینی این است که در معیت اباعبدالله(ع) قرار بگیریم. پدیده الهی اربعین را خوب ببینیم و ابعادش را کشف کنیم و در تسری این فرهنگ به سمت جغرافیای زمانی و مکانی جهان همت بلندتری را داشته باشیم.