در آستانه فرارسیدن ایام هفته وحدت و هفته فرهنگی ری، چهارمین نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان ری صبح امروز به ریاست امام جمعه شهرری و باحضور اعضا در محل ساختمان فرمانداری برگزار شد.

به گزارش گویای صنعت، در آستانه فرارسیدن ایام هفته وحدت و هفته فرهنگی ری، چهارمین نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان ری صبح امروز به ریاست حجت الاسلام و المسلمین شاهچراغی امام جمعه شهرری و باحضور اعضا در محل سالن جلسات شهدای مدافع حرم ساختمان فرمانداری برگزار شد.

در این نشست که باحضور بشارت سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان ری، حسنی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخشداران، فرماندهان نظامی و انتظامی و رؤسای ادارات و دستگاه های اجرایی شهرستان برگزار گردید، در خصوص موضوعاتی همچون برگزاری مراسمات جشن و سرور بمناسبت فرارسیدن ولادت حضرت رسول اکرم «ص» و امام صادق علیه السلام و ایام هفته وحدت، برگزاری مراسمات جشن ولادت محدث والامقام شیعه حضرت عبدالعظیم الحسنی «ع» و گرامیداشت هفته فرهنگی ری و موضوعات مربوط به حوزه عفاف و حجاب از جمله دستورکارهای این نشست بود.

حجت الاسلام شاهچراغی در ابتدای این نشست با تبریک بمناسبت فرارسیدن ایام هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی جدید، با اشاره به حدیثی از رسول اکرم «ص» عنوان کرد: در این دنیا ۳ صدا وجود دارد که تمامی پرده ها و حجاب ها را دریده و به خدا می رسد، اول صدای قلم علما هنگام نوشتن روی کاغذ، دوم صدای گام های رزمندگان هنگام نبرد در میدان و سوم صدای چرخ ریسندگی بانوان هنگام کار.

امام جمعه شهرری اشاره کرد: حضرت آیت الله فلسفی در تفسیر این حدیث آورده اند که اساساً استقلال هر کشور بر سه پایه استوار است. اقتدار فرهنگی، اقتدار نظامی و اقتدار اقتصادی. هر کشوری که این سه اصل را دارا باشد می تواند استقلال خود را حفظ نموده و به یک قدرت تبدیل شود.

وی افزود: استقلال اقتصادی و نظامی همواره تحت شعاع اقتدار فرهنگی قرار دارد. یعنی ما تا در فرهنگ به توفیق نرسیم در دو بخش دیگر نیز دستاوردی نخواهیم داشت. فرهنگ موضوع بسیار مهمی است که متأسفانه امروزه بجای قرار گرفتن در متن زندگی تاحدودی در حاشیه آن قرار گرفته است.

حجت الاسلام شاهچراغی در پایان بیان داشت: روز ولادت پیامبر اکرم «ص» در تقویم ملی ما بعنوان روز اخلاق و مهرورزی نامگذاری شده است. در قرآن و احادیث معتبر بیش از ۱۰۰ ویژگی بارز اخلاقی برای رسول الله ذکر شده است که نشان از اهمیت بسیار بالای اخلاق مداری و رفتار نیکو در میان جامعه است. در واقع میتوان گفت رمز موفقیت ها و توفیقات پیامبر «ص» در عرصه های گوناگون نظامی، سیاسی، اقتصادی و مذهبی همین موضوع اخلاق می باشد.

در ادامه این نشست سرپرست فرمانداری ویژه ری در سخنانی با تبریک آغاز امامت حضرت ولی عصر ارواحناالفداه و فرارسیدن هفته دفاع مقدس، شورای فرهنگ عمومی را یکی از مهمترین ارکان تصمیم سازی و برنامه ریزی برای موضوعات مرتبط با حوزه های فرهنگی و اجتماعی دانست و گفت: کارکرد و اهمیت شورای فرهنگ عمومی در موضوعات مرتبط همتراز با جایگاه شوراهای تأمین در حوزه نظم و امنیت و شورای برنامه ریزی در حوزه توسعه عمرانی و اقتصادی هر شهرستان می باشد که بسیار مهم و تأثیرگذار است.

بشارت افزود: یکی از موضوعات مهم در این حوزه لزوم بومی سازی و همگام نمودن بخشنامه ها و طرح های فرهنگی ابلاغی از نهادها و سازمان های ملی و استانی با شرایط و موقعیت هر شهرستان و منطقه می باشد. زیرا طرح و برنامه های فرهنگی و اجتماعی بسیار تابع شرایط محیطی و کاربران بوده که در صورت هماهنگی با جو غالب هر منطقه، اثرگذاری آنها افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی ادامه داد: بطور مثال در موضوع مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی «ع» از سال های گذشته نیاز به یک دستورالعمل اجرایی با مدنظر قرار دادن شرایط مختلف محیطی به شدت احساس می شود که بر همین اساس دستورالعمل جامع این مراسم بزرگ مذهبی، فرهنگی و اجتماعی در دبیرخانه ستاد اربعین شهرستان درحال تهیه و تدوین می باشد.

بشارت در ادامه با اشاره به موضوع ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در سطح جامعه و اقدامات انجام شده در این حوزه عنوان کرد: یکی از موضوعات اساسی و مهمی که میبایست در تمامی جلسات شورای فرهنگ عمومی در میان دستورکارهای جلسات باشد موضوع عفاف و حجاب می باشد. البته همانگونه که بارها عنوان شده است نتیجه بخش بودن اقدامات در این حوزه نیازمند اجماع، همدلی و هماهنگی تمامی نهادها و سازمان های متولی امر بوده و اقدامات جزیره ای و انفرادی نمی تواند اثرگذاری خوبی داشته باشد.

فرماندار ویژه ری در پایان بیان کرد: در موضوع گرامیداشت هفته فرهنگی ری توجه به این نکته ضروری است که تمامی اقدامات و برنامه های دستگاهها میبایست با محوریت شخصیت والای حضرت عبدالعظیم علیه السلام و توجه ویژه به سیره و عملکرد ایشان و نیز مفهوم والای حدیث شریف امام هادی علیه السلام در باب یکسان بودن ثواب زیارت حضرت سیدالکریم در سرزمین ری با زیارت حضرت سیدالشهداء در کربلا و همچنین فرموده مقام معظم رهبری یعنی «ری قبله تهران است» باشد.