سرتیپ دوم دکتر سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به اینکه در روزهای اخیر، دو خبر فناورانه در فضای مجازی پربازدید شد، گفت: نخست، خبر خارجی تولید انبوه خودروهای خودران توسط شرکت تسلا، و دوم، به‌کارگیری خودروهای برقی در پلیس راه محور تهران-کرج-قزوین و ارتقاء این تعداد به ۵۰۰۰ دستگاه در ماموریت‌های پلیس سراسر کشور.

به گزارش گویای صنعت، سرتیپ دوم دکتر سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به اینکه در روزهای اخیر، دو خبر فناورانه در فضای مجازی پربازدید شد، گفت:نخست، خبر خارجی تولید انبوه خودروهای خودران توسط شرکت تسلا، و دوم، به‌کارگیری خودروهای برقی در پلیس راه محور تهران-کرج-قزوین و ارتقاء این تعداد به ۵۰۰۰ دستگاه در ماموریت‌های پلیس سراسر کشور.

واقعیت این است که برای مواجهه با ابرچالش تراکم ترافیک کلانشهرها، راهی جز بهره‌گیری از معجزات و شگفتی‌آفرینی‌های دانش‌بنیانی باقی نمانده است. هرچند اقداماتی مانند ارتقاء کیفیت خودروها و توسعه راه‌ها می‌تواند کارگشا باشد، اما این اقدامات به دلیل افزایش تقاضا و مصرف، بدون تغییر در سیاست‌گذاری‌ها و رفتارهای اجتماعی، تأثیر قابل‌توجهی بر کاهش بار ترافیکی نخواهد داشت.

مطالعات انجام شده در سه کشور آلمان، ژاپن و بریتانیا نشان می‌دهد که کاهش ترافیک بدون محدود کردن تحرک شهرنشینان بر سه اصل استوار است:

۱٫ کاهش نیاز به استفاده از خودرو، به‌ویژه در بخش خصوصی
۲٫ انتقال بار ترافیک باقیمانده به وسایل حمل و نقل عمومی دوستدار محیط زیست
۳٫ پایش هوشمند نیازها و رفتارهای ترافیکی شهروندان

امروز، تنها اتحادیه اروپا با وجود تمام زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی‌های علمی، سالانه ۱۱۰ میلیارد یورو هزینه مدیریت تحرک شهری و تراکم جاده‌ها می‌نماید. ازدحام بالا به‌طور جدی بهره‌وری را کاهش می‌دهد؛ به‌طوری‌که بر اساس تحقیقاتی، هر ۱۰ درصد کاهش زمان سفر می‌تواند حداقل ۳ درصد بهره‌وری عمومی منطقه را افزایش دهد. در مقابل، ناکارآمدی جابجایی، آلودگی محیط زیست و نبود ایمنی در خودروها و جاده‌ها، قابلیت زندگی در شهرها را به شدت کاهش می‌دهد.

با این مقدمه، تنها راه‌حل کوتاه‌مدت برای این ابرچالش جهانی، تغییر رویکرد از اقدامات سخت‌افزاری و سنتی به سمت راهکارهای هوشمند، دانش‌بنیانی و فناورانه است. البته باید به چالش‌های اجرایی، عدم اطلاع‌رسانی و آموزش کافی، هزینه‌بر بودن و تغییرات مداوم دنیای فناوری نیز توجه داشت.

برای حل این معضل، جوانان، نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان باید خلاقیت‌های خود را در بستر فضای مجازی و خطوط مخابراتی و با استفاده از الگوهای هوش مصنوعی به‌کار گیرند. این نوآوری‌ها باید بر سه اصل دسترسی همگانی، کم‌هزینه بودن و ایمنی استوار باشد و در عمل مشکلات میدانی پلیس و مردم را حل کند.

پلیس راهور از همین رسانه از کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت می‌کند که پیشنهادهای پژوهشی خود را به مرکز پژوهش‌های کاربردی پلیس راهور ارائه دهند تا مراحل بعدی با همراهی شما طی شده و ایده‌های خلاقانه به محصولاتی عملی و مشکل‌گشا در حوزه خودرو، راه و انسان تبدیل شوند.