به گزارش گویای صنعت، سرتیپ دوم دکتر سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به اینکه در روزهای اخیر، دو خبر فناورانه در فضای مجازی پربازدید شد، گفت:نخست، خبر خارجی تولید انبوه خودروهای خودران توسط شرکت تسلا، و دوم، بهکارگیری خودروهای برقی در پلیس راه محور تهران-کرج-قزوین و ارتقاء این تعداد به ۵۰۰۰ دستگاه در ماموریتهای پلیس سراسر کشور.
واقعیت این است که برای مواجهه با ابرچالش تراکم ترافیک کلانشهرها، راهی جز بهرهگیری از معجزات و شگفتیآفرینیهای دانشبنیانی باقی نمانده است. هرچند اقداماتی مانند ارتقاء کیفیت خودروها و توسعه راهها میتواند کارگشا باشد، اما این اقدامات به دلیل افزایش تقاضا و مصرف، بدون تغییر در سیاستگذاریها و رفتارهای اجتماعی، تأثیر قابلتوجهی بر کاهش بار ترافیکی نخواهد داشت.
مطالعات انجام شده در سه کشور آلمان، ژاپن و بریتانیا نشان میدهد که کاهش ترافیک بدون محدود کردن تحرک شهرنشینان بر سه اصل استوار است:
۱٫ کاهش نیاز به استفاده از خودرو، بهویژه در بخش خصوصی
۲٫ انتقال بار ترافیک باقیمانده به وسایل حمل و نقل عمومی دوستدار محیط زیست
۳٫ پایش هوشمند نیازها و رفتارهای ترافیکی شهروندان
امروز، تنها اتحادیه اروپا با وجود تمام زیرساختها و برنامهریزیهای علمی، سالانه ۱۱۰ میلیارد یورو هزینه مدیریت تحرک شهری و تراکم جادهها مینماید. ازدحام بالا بهطور جدی بهرهوری را کاهش میدهد؛ بهطوریکه بر اساس تحقیقاتی، هر ۱۰ درصد کاهش زمان سفر میتواند حداقل ۳ درصد بهرهوری عمومی منطقه را افزایش دهد. در مقابل، ناکارآمدی جابجایی، آلودگی محیط زیست و نبود ایمنی در خودروها و جادهها، قابلیت زندگی در شهرها را به شدت کاهش میدهد.
با این مقدمه، تنها راهحل کوتاهمدت برای این ابرچالش جهانی، تغییر رویکرد از اقدامات سختافزاری و سنتی به سمت راهکارهای هوشمند، دانشبنیانی و فناورانه است. البته باید به چالشهای اجرایی، عدم اطلاعرسانی و آموزش کافی، هزینهبر بودن و تغییرات مداوم دنیای فناوری نیز توجه داشت.
برای حل این معضل، جوانان، نخبگان و شرکتهای دانشبنیان باید خلاقیتهای خود را در بستر فضای مجازی و خطوط مخابراتی و با استفاده از الگوهای هوش مصنوعی بهکار گیرند. این نوآوریها باید بر سه اصل دسترسی همگانی، کمهزینه بودن و ایمنی استوار باشد و در عمل مشکلات میدانی پلیس و مردم را حل کند.
پلیس راهور از همین رسانه از کارآفرینان و شرکتهای دانشبنیان دعوت میکند که پیشنهادهای پژوهشی خود را به مرکز پژوهشهای کاربردی پلیس راهور ارائه دهند تا مراحل بعدی با همراهی شما طی شده و ایدههای خلاقانه به محصولاتی عملی و مشکلگشا در حوزه خودرو، راه و انسان تبدیل شوند.
Sunday, 22 December , 2024