اعضای شورای اسلامی شهر تهران لایحه «تشكیل مركز زنان و خانواده شهرداری تهران» را جهت بررسی بیشتر به کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی و برنامه و بودجه ارجاع دادند.

به گزارش گویای صنعت،رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، با اشاره به لایحه تشکیل مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران بیان کرد: در خصوص لایحه تشکیل مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران جلسه مشترکی در کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی و برنامه و بودجه تشکیل شد که ماحصل آن را خدمت اعضای شورا تقدیم می کنم.
معدنی پور افزود: در ماده واحده تاکید به این موضوع شده است که در اجرای ماده ۵۴ قانون شهرداری مصوب ۱۳۳۴ با اصلاحات و القاحات بعدی و به استناد ماده واحده قانون اصلاح پاره ای از قوانین مربوط به شهرداری و نوسازی عمران شهری مصوب ۱۳۵۱ و مواد ۳ و ۱۱ مصوبه ضوابط تشکیلاتی شهر‌ تهران ابلاغی به شماره ۲۶۴۵ مورخ ۱۴۰۲/۲/۹۹ و با استناد به بندهای ۱۵ و ۱۶ سیاست های کلی برنامه هفتم به تحکیم نهاد خانواده و رفع موانع رشد و شکوفایی بانوان تأکید شده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر‌ تهران تاکید کرد: همچنین مواد ۷۹ و ۸۰ فصل شانزدهم برنامه هفتم که به صورت مشخص تحت عنوان زن، خانواده و جمعیت است از تاریخ لازم الاجرا شدن این مصوبه، اداره کل زنان و خانواده شهرداری تهران به مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران ارتقا می یابد.
معدنی پور ادامه داد: در تبصره تاکید شده است که شهرداری تهران مکلف است نسبت به تشکیل این مرکز در قالب پست های سازمانی مورد نیاز و با رعایت چارچوب این مصوبه حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ تصویب، لازم الاجرا اقدام نماید.
زهرا شمس احسان، رئیس کمیته اجتماعی، خاطرنشان کرد: مسئله زن و توجه به زنان و دختران به عنوان پیشرانان پیشرفت کشور مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است؛ بنابراین شهرداری باید سهم خود را در این زمینه ایفا کند و خدمات متناسب با مسئولیت خود را ارائه دهد.
وی افزود: اداره کل بانوان به عنوان یک ساختار محدود با ۲۰ کارمند قادر به انجام مسئولیت ها و ارائه خدمات به شکل که مطلوب نیست. ما در گذشته مشاورین سازمان ها و شرکت ها را داشتیم که در یک دوره مدیریتی به اداره کل بانوان تقلیل پیدا کرد و ما می گوییم این اداره کل زیر نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی باید تغییرات و تحولاتی را در امور بانوان ایجاد کند و قطعاً با این ساختار، این انتظارات قابل اجرا نیست.
شمس احسان تأکید کرد: تشکیل مرکز بانوان جایگاه سازمانی و استقلال عملیاتی را بهبود می بخشد و همکاری های بین بخشی را افزایش می دهد و الگو سازی در مدیریت شهری و سایر کلانشهرها را به دنبال خواهد داشت. مراکز شهربانو و بوستان های بانوان در تهران آغاز شد و دیگر شهرها نیز از پایتخت الگو گرفتند.
معدنی پور در خصوص فعالیت این مرکز خاطر نشان کرد: این مرکز باید ذیل دفتر شهردار باشد و اگر این مجموعه زیر نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی باشد نمی تواند مسئولیت های خود را در عرصه ملی و بین المللی ایفاد کند.
مریم اردبیلی، مدیرکل زنان و خانواده شهرداری اظهار داشت: حیطه اولویت دار زنان و خانواده در شهرداری در طول این سه سال ارتقاء پیدا کرده که جای تقدیر از حمایت های شورا از نظر تخصیص اعتبارات و حل مشکلات زیرساختی دارد.
وی ادامه داد: نمی گوییم کار بدون تأسیس مرکز انجام نشده و نمی شود و همکاران ما شبانه روزی تلاش می کنند تا بهترین خدمت را به پنج میلیون زن و دختر تهرانی ارائه دهند و دیگر مسئولیت های خود را دنبال کنند.
وی با اعلام اینکه اسناد بالادستی برای توسعه ساختارهای زنان تأکید دارند؛ یادآور شد: تأکید شده ساختارهایی که بخواهند کنش گری ها را افزایش دهند، باید ظرفیت عملکرد و قدرت را تغییر و ارتقاء دهند. اگر بخواهیم مؤثرتر اقدام کنیم باید نسبت به راه اندازی این مرکز اقدام کنیم.
ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: اداره کل امور بانوان فعلی و ساختار و وظایف باید بررسی شود و بعد از آن بگوییم که قرار است به مرکز ارتقاء یابد و در آن شرح وظایف مشخص باشد.
میثم مظفر، رئیس کمیته بودججه شورا نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه در کمیسیون مفصل در مورد این موضوع وقت گذاشته شد، تصریح کرد: دلایل نیاز به ارتقاء این اداره کل بیش از آن چیزی بود که در شورا مطرح شده است. این اداره کل از تنخواه هزینه می کند و این سطح بسیار نازل است.
وی افزود: تعداد معاونت ها و پست ها به طور جداگانه در شورا بررسی شود اما خواستاریم تشکیل مرکز بانوان و خانواده شهرداری تهران زیر نظر شهردار امروز به تصویب برسد. با توجه به مباحث مفصل و اقناعی در کمیسیون انتظار ما این است که اصل تشکیل مرکز به تصویب برسد.
سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه ما در خصوص ساختار یکی از مأموریت های شهرداری صحبت می کنیم؛ گفت: بدون بیان جزئیات و اهداف و میزان بار مالی و تعداد پست ها و نوع وابستگی، صرفاً گفته ایم که اداره کل باید به مرکز تبدیل شود.
وی افزود: شما می خواهید وظایف جدیدی انجام دهید و شورا چگونه می خواهد مصوبه ای داشته باشد که نمی داند جزئیات آن چیست. شهرداری باید بگوید می خواهد مرکزی را راه اندازی کند و وظایف و پست ها و جزئیات آن چیست.
تشکری هاشمی ادامه داد: پیشنهاد بنده این است لایحه به شهرداری بازگردد و جزئیات مشخص شود تا شورا بر اساس جزئیات مشخص رأی دهد. آیا تنها مشکل ما این است که ساختار مانع اقدام است؟ ما در شهرداری بخش هایی داریم که ساختارمند هستند اما اقدام در آنها نیازمند اراده است.
سید احمد علوی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، با بیان اینکه این اقدام یکی از اتفاقات مهم حوزه فرهنگی است، اظهار کرد: احتمال اینکه جای اداره کل و مرکز از حوزه اجتماعی به دفتر شهردار تغییر کند، وجود دارد و انتظار می رفت که معاون فرهنگی و اجتماعی در شورا حضور پیدا کند.
سوده نجفی، عضو هیئت رئیسه شورا، با اشاره به لایحه تشکیل مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران اظهار کرد: شهرداری تهران در لایحه ارسالی خود به شورای اسلامی شهر تهران وظایف و ساختارهای این مرکز را مشخص نکرده که این موضوع مورد ابهام قرار دارد.
وی ادامه داد: ساختار و پست های این مرکز مشخص نیست و باید در لایحه مشخص گردد. پیشنهاد می شود این لایحه به کمیسیون برگردد و موارد مورد ابهام اصلاح و مجددا به صحن ارائه شود. پیشنهاد بنده قرار گرفتن این مرکز ذیل نظر شهردار تهران باشد و این موضوع نیز باید در لایحه قید گردد.
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه ۱۱۰ پست برای این مرکز در نظر گرفته شده و شرح وظایف نیز مشخص است، اظهار کرد: ما می توانیم جزئیات و شرح وظایف و تعداد پست ها را به لایحه اضافه کنیم و در جلسه آینده لایحه را به تصویب برسانیم.
مجید باقری، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: این کار هم مصوبه شورای اداری، هم شرح وظایف و هم ساختار را دارد، اظهار کرد: ما این موضوع را در کمیسیون مطرح کردیم و عرض بنده این است که خلأ مدارک وجود ندارد و می توانیم آن را ارائه دهیم.
مهدی چمران، رئیس شورا، در پایان بررسی این لایحه، خواستار شد: تمام جزئیات در اختیار اعضای شورا قرار بگیرد و لایحه جهت بررسی بیشتر به کمیسیون برگردد و در جلسه آینده صحن شورا، مجدداً بررسی شود.
در پایان بررسی، لایحه تشکیل مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران، به کمیسیون برگشت و مقرر شد تا در جلسه بعدی صحن، مجدداً در شورا بررسی شود.