از تأکید بر ضرورت فسادستیزی تا زمان تحویل واگن های مترو

  پرینت
از تأکید بر ضرورت فسادستیزی تا زمان تحویل واگن های مترو
شناسه خبر : 77219 | تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۴:۵۰ | تعداد دیدگاه : 0 |
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نشست صمیمانه با خبرنگاران رسانه ها مختلف به مناسبت روز خبرنگار، به سئوالات ایشان درخصوص مدیریت شهری پاسخ داد

حساسیت‌ها نسبت به گذشته کمتر نشده و به قوت خود باقی است

چمران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در این دوره رئیس شورا نسبت به سال‌های گذشته در خصوص برخی موضوعات حساسیت کمتری داشته است، توضیح داد: چنین نیست، این حساسیت‌ها همچون گذشته وجود دارد و در صورت مشاهده هر گونه تخلف و اقدام خلاف قانونی به سرعت واکنش نشان داده می‌شود. منتها نیازی نیست که تمام موارد در صحن شورا مطرح شود، چه بسا که پیش از این هم تذکرات داده شده است. اگر حساسیت‌ها بیشتر نشده باشد؛ کمتر نشده است.

وی در ادامه در خصوص فروش املاک نیز بیان کرد: شهرداری به طور مرتب در شرایطی قرار می‌گیرد یا مجبور به فروش ملک می‌شود و یا صاحب ملکی می‌شود و نگهداشت طولانی مدت ملکی معنا ندارد؛ مگر اینکه ارزش خاصی داشته باشد. مثلاً جزء میراث فرهنگی باشد و یا بهای بالای داشته باشد در غیر اینصورت شهرداری به طور مرتب در حال خرید و فروش املاک است اما خام فروشی وجود ندارد. این نکته در بودجه سالانه نیز لحاظ شده تا بودجه لازم تأمین شود. بارگذاری باید صورت بگیرد زیرا برای شهرداری سودمند است و اگر کسی توان بارگذاری دارد؛ می‌تواند انجام دهد و شهرداری هم در صورت سوددهی، استقبال خواهد کرد.

رئیس شورا در خصوص واردات دستگاه‌های اتوبوس و موانع موجود در این مسیر توضیح داد: نیاز به تعداد اتوبوس‌های بیشتر غیر قابل انکار است. هیئت وزیران نه تنها برای ما که برای همه اجازه ورود حتی اتوبوس‌های دست دوم را داد. این کمبود و نیاز تنها به اتوبوس‌های شهری محدود نمی ‌شود بلکه شامل اتوبوس‌های بین راهی و مسافرتی نیز می‌شود. همانگونه که در مورد ایام اربعین شاهد هستیم و وزارت کشور مجبور است به هر نحوی این نیاز را جبران کند. اما گاهی با موانعی مواجه می‌شود که این امکان وجود ندارد. لکن تاکنون تمام مجوزهایی که لازم بوده و امکانش فراهم بوده؛ اخذ شده است و هیچ مانع قانونی از این نظر وجود ندارد. باید پرداخت‌ها انجام شود تا روند کارها تسریع شود. در واقع مشکل اساسی در اجرا است.

مسیر راه اصلاح و درست را بپیماییم، شاید نیازی به تغییر چندانی نباشد

چمران در پاسخ به سؤالی مبنی بر حواشی هفته های اخیر شورا و احتمال استعفای اعضا و گمانه زنی هایی برای ادامه فعالیت زاکانی در شهرداری خاطرنشان کرد: قاعدتاً شرایط به گونه‌ای است که فکر می کنم اگر ما بتوانیم مسیر خود را ادامه بدهیم، این به صرفه و صلاح بیشتر شهر و برنامه های شهری است؛ مگر آنکه مشکل خاصی به وجود بیاید.

وی افزود: مطالبات و ایرادات اعضا بجای خود باقی است و تلاش می شود که ایرادات اصلاح و برطرف و نقاط ابهام برطرف بشود که مشکلی به وجود نیاید. اما اگر تغییری بخواهد به وجود بیاید؛ بنده پیش بینی ام بر آنست که به ما آسیب می رساند.

وی در پایان گفت:  بایستی سعی کنیم مسیر راه اصلاح و درست، را بپیماییم و شاید نیازی به تغییر چندانی نباشد.

تا پایان سال، یک رام قطار به ایران تحویل می گردد و یک رام نیز در داخل تولید خواهد شد

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در خصوص سؤالی پیرامون پرداخت سهم دولت در قرداد واگن سازی با چین، خاطرنشان کرد: من در یکی از جلسات، توضیح داده‌ام که نزدیک به ده درصد این سهم، پرداخت شده و پنج درصد و خرده ای از آن باقی مانده که بایستی پرداخت شود. طبق قرارداد، طرف چینی باید پانزده درصد مبلغ قرارداد را دریافت می کردند تا کار را شروع کنند. منتها با آنها صحبت شده، و کار را شروع کردند. معاونت حمل و نقل، از واگن های ساخته شده و در حال ساخت، بازدید کرده و ان شاء الله با پرداخت آن درصد باقی مانده، طبق برنامه، تا پایان سال، حداقل یک رام قطار ساخته شده و تحویل ایران می گردد و بعدتر مرتباً الباقی آن وارد خواهد شد. بخشی از آن نیز در ایران تولید خواهد شد که برنامه آن پیش بینی شده و اگر خبرنگاران عزیز نیز در آن زمان، حضور پیدا کنند؛ باعث مسرت ماست. چرا که برنامه‌ای به همین منظور برای بازدید از واگن سازی تهران پیش بینی کردیم و قرار است تا پایان سال یک رام قطار نیز با ساخت داخل داشته باشیم که همه این ها از لحاظ قانونی و دستوری تأمین شده، اما هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است که امیدواریم عملیاتی شود.

رئیس شورا در ادامه در توضیحاتی تکمیلی گفت: بودجه‌ای که برای این امر در نظر گرفته شده؛ چند هزار میلیاردی بوده و قابل توجه است و شهرداری نمی‌تواند همه آن را تأمین کند. دولت باید آن ۱۵ دردصد باقی مانده را بپردازد. البته اگر شهرداری توانش را داشته باشد؛ می‌پردازد. مانند اتوبوس‌های دو کابینه‌ای که پیش از این بدون مساعدت دولت تهیه کرده است. بنابراین شهرداری برای جبران این کمبود باید قید سایر پروژ‌ه هایش را بزند که چنین چیزی امکان پذیر نیست. دولت نیز قصد ندارد که این مبلغ را نپردازد اما متاسفانه موانعی وجود دارد که باید رفع شود.

چمران در خصوص موضوع مربوط به تراموا نیز بیان کرد: خطوط ریلی برای این منظور در شورای عالی ترافیک تصویب شده اما در شورای شهر فعلی این اقدام انجام نشده است. بنابراین خواستار تصویب آن در شورا شده‌ایم. البته من موافق تراموای ریلی در شهر تهران به دلایل ترافیکی و ازدحام نیستم زیرا زمانبر است. اما می‌توان با چرخ‌های پلاستیکی از این ظرفیت در تهران نیز بهره برد اما ساخت ریل در خیابان‌های تهران به صلاح نیست و این شهر فضای باز لازم را برای این منظور ندارد.

مسئله فرونشست زمین نیازمند اقدامات تخصصی است

وی در پاسخ به سوالی پیرامون اقدامات شورای شهر در خصصوص فرونشست‌های زمین در تهران، توضیح داد: در خصوص فرونشست‌ها کمیته‌ای در کمیسیون فنی و عمران و حمل و نقل تشکیل شد و جلسات فراوانی در این باره برنامه ریزی شد تا اقدامات علمی در خصوص این مسئله صورت گیرد. قاعدتاً برنامه‌هایی که برای این منظور در نظر گرفته شده؛ دو برنامه مقطعی است. نخست مناطقی که فرونشست‌های بیشتری دارند و ممکن است آسیب و خطراتی را به دنبال داشته باشد که باید بلافاصله مورد توجه قرار گرفته و اقدامات عمرانی لازم در خصوص آن‌ها انجام پذیرد.

چمران ادامه داد: نکته دوم مربوط به حل این مسئله است که در این خصوص باید میزان بارندگی، میزان آب تهران و میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی مورد توجه قرار گیرد. در این مورد، طرح‌ها و پیشنهادات خوبی از سوی مراجع مختلف ارائه داده شده است که یکی از آن‌ها جمع آوری آب‌های سطحی است که به جای اینکه این آب‌ها به فاضلاب‌ها فرستاده شده و بار دیگر هزینه‌ای صرف تصفیه آن‌ها کرد؛ از همان ابتدا جمع آوری شده و به صور مختلف مورد استفاده قرار داد. حتی می‌توان به جاهایی تزریق کرد سفره‌های زیرزمینی در آن‌ها نشست بیشتری داشته‌اند. در واقع این امر نیازمند اقدامات تخصصی است.

شورا بر هر طرحی که در صحن به تصویب برسد، نظارت دارد

چمران در پاسخ به کیفیت نظارت شورا بر اقدامات و کارکرد شهرداری، خاطرنشان کرد: نظارت، کار شوراست و شورا نه تنها نظارت بر پروژه های عمرانی و عمومی دارد، بلکه بر تمامی کارها نظارت دارد. هرمسئله‌ای که پیش بیاید و به شورا و شهرداری ارتباط داشته باشد، هم مردم و هم خود شورا توقع دارند و شورا در ریز مسائل ورود پیدا می کنند، خواه آن موضوع خشک شدن یک درخت یا خرابی یک اتوبوس باشد یا موضوعاتی کلان تر، در باب نظارت بر وعده ها  تفاوتی وجود دارد که وعده های شهرداری، با برنامه هایی که در صحن شورا مصوب می شود، فرق دارد.

وی افزود: شورا بر هر طرحی که در صحن به تصویب می رسد، نظارت و پیگیری دارد. اما طرح و وعده دهی های ایده آل، با آنچه در صحن به تصویب می رسد تفاوت دارد.

عملکرد شهرداری در تحقق برنامه چهارم

چمران در پاسخ به چگونگی عملکرد شهرداری در تحقق برنامه چهارم خاطرنشان کرد: شهرداری برای واگن سازی و انتقال و استفاده آن در پاییتخت، خود را به آب و آتش زده و هرکاری را که باید، انجام داده تا این واگن ساخته شود و بتواند به تهران انتقال یابد و مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: این کارها عملیاتی شده، اما خود واگن هنوز نیامده، با وجود آنکه پرداخت قرارداد توسط بانک مرکزی انجام شده است. او در پایان گفت : فکر می کنم در شهریورماه بتواند تعدادی از واگن ها وارد ایران بشود، مثل برخی از اتوبوس هایی که الان شما در شهر مشاهده می کنید و می بینید یکسری اتوبوس جدید به چرخه حمل و نقل وارد شده است.

ر تهران در خصوص اقدامات شهری در زمینه ترمیم بافت‌های فرسوده تأکید کرد: با اینکه میزان بافت‌های شهر تهران به دلیل وسعت آن بیشتر است؛ اما شهرداری تهران در این زمینه نسبت به سایر شهرها پیشتاز بوده است. ما در شورای ششم تصمیم گرفتیم به جای بافت فرسوده از عنوان بافت ناکارآمد استفاده کنیم تا وسعت اقدامات از این میزان هم بیشتر شده و سایر بافت‌ها را نیز شامل شود و در خصوص آن‌ها نیز اقدامات لازم انجام شود که در این صورت دو هزار هکتار به ۶ هزار و اندی خواهد رسید.

وی افزود: بافت فرسوده شامل سه مورد ریزدانگی، ناپایداری و عدم دسترسی‌های نامناسب است. اما بافت ناکارآمد فراتر از این موارد بوده و حتی ساختمان‌های ناپایدار را نیز در برمی‌گیرد. همانطور که می‌دانید؛ تهران اولین شهری بود که مصوب شد هیچ عوارضی در آن از بافت‌های فرسوده دریافت نشود. بعدها مجلس نیز تصویب کرد که ۵۰ درصد عوارض را باید دولت بپردازد که تاکنون هیچ دولتی این عوارض‌ها را نپرداخته و یکی از دلایل عقب ماندگی دولت در خصوص بافت‌های فرسوده محسوب می‌شود.

چمران در ادامه تأکید کرد: تهران در زمینه بافت‌های فرسوده شرایط بهتری دارد اما رضایت بخش نیست. چرا که وظیفه شهرداری، تخریب و بازسازی این بافت‌ها نیست و خود شهروندان و انبوه سازان باید در این زمینه اقدام کنند. بنابراین بهترین پیشنهاد این است که به جای تک سازی، بافت‌های فرسوده تجمیع شده و حتی یک طبقه تشویقی به سازندگان داده شود تا از حالت ریزدانگی خارج شوند. انبوه سازان با طرح‌های جدید اقدام به قطعه سازی کرده و مشکلاتی از قبیل کوچه‌های باریک را رفع کنند که بستگی به سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد. تاکنون پیگیری‌های زیادی در این باره انجام و جلسات متعددی برگزار شده است تا با اعطای امتیازاتی، تشویق شده و وارد عمل شوند.

وی در خصوص ساختمان‌های ناایمن نیز گفت: در این باره هم اقداماتی در دست انجام است و با دادستانی هماهنگی‌های لازم در راستای شناسایی آن‌ها انجام شده تا صاحبان آن‌ها نیز اقدام به ایمن سازی کنند. در غیر این صورت، باید تعطیل شوند.

موضوع احیای سرای محلات را به طور جدی دنبال می‌کنیم

رئیس شورا در پاسخ به سوالی در خصوص سرای محلات و مسئولیت شهرداری تهران در این باره بیان کرد: کاری که قرار باشد شهرداری خود مسئولیت آن را بپذیرد؛ دیگر یک کار محلی محسوب نمی‌شود. از ابتدای دوره تلاش شد تا این کار اصلاح شود حتی در این باره جلساتی با دیوان برگزار شد که نتیجه بخش بود و شاهد ایجاد مدیریت و سرای محلات بودیم. نشستی هم با مسئولان این حوزه برگزار و مقرر شد چند نفر معتمد معرفی شوند که اکثر آن‌ها از شورایاری‌های گذشته هستند. آئین نامه‌ها نیز مرتباً تعیین و ابلاغ می‌شود که البته کار دشواری است اما به سرعت در حال پیگیری است و آنچه نیاز است؛ تصویب شده و می‌شود. امیدواریم که بتوانیم سرای محلات را بار دیگر احیا کنیم.

احداث دروازه قرآن و شهر دوستدار کودک

چمران در پاسخ به سؤالی پیرامون پروژه احداث دروازه قرآن و شهر دوستدار کودک اظهار داشت: نامه‌ای را برای تولیت آستان حضرت امام نوشته بودیم و این دروازه را برای جنوب تهران و نزدیک مرقد امام و جایگاهی حوالی عوارضی تهران درنظر گرفتیم که دیروز، نامه موافقت و رضایت تولیت آستان حضرت امام را کتباً دریافت کردیم. جلسه‌ای نیز پیش بینی شده که با حضور وزارت راه و شهرسازی، پلیس راه، شهرداری و با حضور تولیت آستان حضرت امام برای این موضوع برگزار خواهد شد اما هنوز به تعیین نهایی محل احداث و طراحی آن نرسیده ایم.

وی در خصوص شهر دوستدار کودک اظهار داشت: این طرح به سازمان شهرداری و شهرداری مناطق ابلاغ شده، علاوه برآن پارک هایی برای آن پیش بینی شده که هنوز اجرا نشده است.

نظر مهندسین در قبال برج میلاد  وضعیت تعامل مدیریت شهری با دولت جدید

چمران در خصوص سؤالی پیرامون نظر مهندسین برج میلاد در خصوص استحکام این برج و وضعیت تعامل مدیریت شهری با دولت جدید خاطرنشان کرد: طراحی برج میلاد با مطالعه و کار فنی و مهندسی بسیار پیچیده و دقیقی صورت پذیرفته است و پایش مرتب برج میلاد، به صورت دائمی باید صورت بپذیرد که بر روی آن دارند کار می کنند.

وی در خصوص وضعیت تعامل مدیریت شهری و به خصوص شهردار با دولت جدید، اذعان داشت: آنچه که در چارچوب انتخابات و در فضای رقابت اتفاق افتاد؛ به رفاقت بدل شده است.

چمران در خصوص سؤالی پیرامون توسعه بلند مرتب سازی و توسعه مترو خاطرنشان کرد: بلندمرتبه سازی از لحاظ تکنیکی هنر است، اما اگر بلند مرتبه سازی را نمادی از پیشرفت بگیریم؛ تعبیر نادرستی است. در شهرهایی نظیر وین هم مشاهده می کنیم که در تمام مناطق آن، بلندمرتبه سازی صورت نگرفته و از بافت سنتی شهر به خوبی حفاظت شده و به این کار نیز افتخار می کنند و مجوز بلندمرتبه سازی را نیز در بخش سنتی شهر نمی دهند. در شهر تهران نیز نمی توان همه جا بلندمرتبه سازی کرد؛ خصوصاً در بافت مسکونی. ولی در بخش هایی از شهر، به طور مثال، در بخش هایی از بزرگراه شهید همت، که برج های بلند مرتبه ساخته شده؛ این فضا پیش بینی شده است.

وی افزود: بنده به عنوان معمار و شهرساز، با بلندمرتبه سازی که تراکمش از تراکم منطقه بالاتر باشد؛ موافق نیستم. بلندمرتبه سازی نیاز به فضای سبز دارد و پیش نیاز های متعدد و رعایت فواصل دارد که در طرح جامع و طرح تفضیلی به آن اشاره شده و ضوابطی دارد که هنوز متأسفانه در شورای عالی معماری و شهرسازی شهر تهران این ضوابط تصویب نشده است.

وی ادامه داد: در دوره قبلی، بلندمرتبه سازی را ممنوع کردیم و طرح آن را به شورای عالی معماری و شهرسازی ابلاغ کردیم که هنوز به تصویب نرسیده است.

چمران در خصوص توسعه مترو اظهار داشت: در شورا مصوب کردیم که ۴۰ درصد حمل و نقل شهری برای مترو باشد، چرا که مترو، حمل و نقل انبوه و پاک است و بهترین کار برای حمل و نقل در شهر تهران با خیابان هایی تنگ، استفاده از مترو است. حجم استفاده حمل و نقل عمومی از اتوبوس، اگر به سی درصد نیز برسد؛ مناسب است.

برچسب ها
نوشته های مشابه
احداث فاز اول رفیوژ میانی خیابان ابوذر
اجرای ۶۰ هزار متر ریسه نوری و پارچه ای در معابر منطقه یک
کارگاه آموزشی فرزند پروری و تربیت کودکان در قرچک برگزار شد
شهروندان باید شاهد اقدامات شاخص در محورهای الگوی خدمت باشند
حسابرسی شرکت‌های شهرداری را به موسسات رتبه پایین واگذار نکنید
طنین زنگ آب در مدارس جنوب تهران نواخته شد
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.