علی اصغر ولایتی گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی مسئولان نظام در باب تحقق شعار سال دخالت های دولت در اقتصاد را نهی کرده و آن را از موانع جدی رشد اقتصادی عنوان کردند.

به گزارش گویای صنعت،علی اصغر ولایتی کارشناس با اشاره به شعار سال و ارتباط آن با اقتصاد گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی مسئولان نظام در باب تحقق شعار سال دخالت های دولت در اقتصاد را نهی کرده و آن را از موانع جدی رشد اقتصادی عنوان کردند.«یکی از موانع که مربوط به شعار سال [هم] هست، مداخله‌های دولتی و حکومتی در مسائل اقتصاد است. این را ما سال‌ها است داریم مطرح می‌کنیم. امسال بنده مسئله‌ی «مشارکت مردم» را در شعار سال قرار دادم، برای اینکه به امکانات مشارکت مردم بیشتر توجّه بشود و مردم در مسائل اقتصاد به معنای واقعی کلمه به عرصه بیایند. مردم یعنی توان مردم؛ توان مالی، توان فکری و ذهنی، توان ابتکاری؛ ابتکارات مردم وارد میدان بشود.

ولایتی گفت: باید توجه کنیم که تاکید رهبری بر نقش آفرینی مردمی بخاطر باورشان نسبت به مردم است که کار عمده اگر دست مردم باشد کشور در عرصه مختلف اوج می گیرد و به رشد بالا دست پیدا می کند و به عقیده من کار مردم برکت دارد ،جهش دارد و به نفع کشور جریان دارد.پس طبق نظر رهبری و کارشناسان دخالت بی ضابطه دولت مانع رشد اقتصادی می شود و دولتمردان ما هم در عمل باید به نقش سازنده مردم باور داشته و از مردم حمایت کنند و موانع نقش مردم را در اقتصاد رفع کنند.

علی اصغر ولایتی گفت: هیچ کشوری بدون نقش مردم به ثبات اجتماعی و اقتصادی نرسیده دولت ما هم باید توجه داشته باشد که با مردم می تواند اقتصاد را از رکود خارج کند و وضعیت تورمی را علاج کند و این مهم نقشه می خواهد یعنی دولت باید نقشه راه غیر تورمی موفق داشته باشد و برای تدوین این نقشه سراغ دانشگاه ،بازار و اصناف برود و مردم و نخبگان بازار و دانشگاه و اقتصاد را در طراحی و اجرای نقشه اقتصادی سهیم و شریک کند و خود به عنوان تسهیل گر در کنار مردم نقش آفرینی کند و حتی در تصمیم گیری ها با مردم و نخبگان هماهنگی داشته باشد.

ولایتی در ادامه افزود:ارائه آمارها و نمودارهای تکراری و گاها غیرواقعی با سفره مردم گرهی از شرایط کشور و مشکلات مردم باز نمی کند؛البته با وجود تحریمهای ظالمانه و مشکلات نسبی تولید و صادرات حرکت نظام اقتصادی کشور در این سالها روند رو به رشدی داشته و مسیر حرکت برای افزایش ظرفیت اقتصادی کشور بیش از گذشته هموار شده است ولی باز خیلی جای کار داریم و هنوز نقش مردم خوب تعریف نشده است و بنگاه های کوچک و چرخه تولید نیاز به حمایت بیشتری دارد.

ولایتی در ادامه گفت:خوشبختانه با اهتمام ویژه تمامی ارکان نظام و همچنین تعامل مجلس و دولت، رشد اقتصادی نسبی اتفاق افتاده که این موضوع به دلیل نگاه مثبت به اقتصاد مقاومتی و مقاومت در برابر تحریم ها و مشکلات و ارتباط با کشورهای دوست و همسایه بوده است.

علی اصغر ولایتی گفت: تلاش شود علاوه بر توجه به افزایش رشد اقتصادی در روند توسعه، باید توزیع درآمد در جامعه متوازن و عادلانه باشد و فاصله طبقاتی کاهش یابد در غیر اینصورت نتایج رشد اقتصادی عاید طبقه ثروتمند جامعه و قشر سرمایه داران می شود و نه کشور رشد می کند نه عدالت اجتماعی اتفاق می افتد.خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، توسعه همه جانبه کشور روند رو به رشدی داشته و نسبت به قبل از انقلاب تحولات بزرگی در همه زمینه ها صورت گرفته است. بر اساس گزارش برنامه توسعه سازمان ملل، شاخص کلی توسعه ایران از درجه توسعه پایین به درجه توسعه بالا افزایش یافته است و اقتصاد ایران جزو چندین اقتصاد مهم دنیا قرار دارد اما نباید فراموش کنیم ما در زمینه عدالت عقب ماندگی هایی داریم و باید جبران شود.

ولایتی در مورد ارتباط داشتن با دنیا گفت:ارتباط با کشورهای دنیا خصوصا همسایگان و کشورهای همسو و اهل تعامل برد برد یک فرصت است که به بیان رهبری کشور ما در منطقه‌ی حسّاسی قرار دارد؛ همسایه‌های زیادی داریم، بالا دریا داریم، پایین دریا داریم، به همه‌ی دنیا دسترسی داریم. کشور ما روی نقشه که نگاه کنید، یک چهارراه بسیار حسّاس و مهمّ زمینی و هوایی است؛ دسترسی به آبهای آزاد هم دارد؛ اینها فرصتهای بسیار مهمّی است؛ علاوه بر منابع، علاوه بر امکانات، برنامه‌ریزی بشود، فکر کنند، از این فرصتها به نحو احسن استفاده کنند.
علی اصغر ولایتی در پایان گفت اولا دولت باید بدون بروکراسی و با روند مثبت مردم را برای تولید حمایت کند و در امر واردات و صادرات دست مردم را باز بگذارد و تسهیل امورات را بر عهده بگیرد و دروازه تعامل با ملت های همسو با نظام جمهوری اسلامی را بروی مردم بگشاید.دوما از دانش‌بنیان ها و نخبگان دانشگاهی با جدیت و تعامل مثبت حمایت کند و آنان را از ورودی دانشگاه ها شناسایی و بورسیه کند و با حمایت های ویژه نخبگان و دانشجویان را در کشور در چرخه تولید علم و کار و تولید حفظ کند.