شهردار تهران، در یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورا جهت ارائه گزارش سفر به کشور چین و عملکرد خود در مذاکرات و تفاهمات صورت گرفته و قراردادهای منعقد شده در حوزه حمل و نقل و محیط زیست، در صحن شورا حضور یافت و ضمن تقدیر از تبیین ابعاد این سفر از سوی شورای شهر، به ارائه گزارش پرداخت.
به گزارش گویای صنعت، علیرضا زاکانی شهردار تهران در ابتدای سخنان خود در صحن شورای اسلامی شهر تهران ضمن اظهار سوگ و ابراز همدردی با مردم غزه که تحت سخت ترین جنایات و نسل کشی انسانها قرار گرفته اند؛ گفت: امروز شاهد ظلمهایی بی مانند هستیم و امروز غزه در ادامه ظلم ۷۵ ساله در موضع مظلومیت به حد اعلا و اقتدار و عظمت بی مانند رسیده است.
زاکانی با بیان اینکه مقاومت در این قله ایستاده است، یادآور شد: ما هم برای شهادت مردم فلسطین سوگواریم و هم اظهار ناخرسندی و شکایت از جنایات رژیم صهیونیستی داریم؛ لذا این موضع صریح شورای شهر و مدیریت شهری برگرفته از شورای ششم مشخص و واضح است و برای پایان این جنایت لحظه شماری می کنیم و با همه توان آماده کمک و مساعدت هستیم.
وی با بیان اینکه از تمام افراد مؤثر مطالبه می کنیم که در این زمینه وارد شوند؛ خاطرنشان کرد: چنانچه که مقام معظم رهبری در اظهار صریح و گسترده و همه سران قوا و همه دست اندرکاران نظام اسلامی بیان کردند ما هم این جنایات را محکوم میکنیم و هم امیدواریم گستره اظهار ناخوشنودی افکار در سطح جهان و ایستادگی و مقاومت مردم غزه، سبب محو غده سرطانی اسرائیل در منطقه شود.
تقدیر شهردار از تبیین ابعاد سفر به چین از سوی شورای ششم
شهردار تهران در ادامه سخنان خود به سفر خود به چین پرداخت و گفت: چین بزرگترین جغرافیای انسانی جهان را دارد و از این منظر دارای اهمیتی راهبردی و ویژه در دنیاست؛ جا دارد از اعضای شورای شهر تهران به ویژه ریاست شورا که در جهت تبیین ابعاد این سفر ما را مدد و هدایت کردند، تقدیر کنیم؛ چراکه این موضوع برای ما بسیار مهم است.
وی ضمن تقدیر از دولت به ویژه دستگاه سیاست خارجی و سفیر ایران در چین، تصریح کرد: اگر دولت همکاریهای خود را نداشت و رئیس جمهور دغدغه حل مشکلات تهران را نداشت همان مسیری طی میشد که در دوره قبلی شورا و دولت طی شد و در نتیجه آن امکانی برای تهران فراهم نشد. لذا در اثر این پیگیریها ما پس از۷ سال حکم قانون و ۶ سال توانستیم قرارداد وارادات واگن با طرف چینی را عملیاتی کنیم.
زاکانی با بیان اینکه بانک مرکزی، وزارت صمت و مجموعههای مختلف با ما همکاری داشتند؛ خاطرنشان کرد: از اعضای حاضر در تیم تقدیر می کنیم که ما را همراهی کردند. سفر به چین با دعوت شهردار پکن انجام شد؛ ۱۰ سال پیش خواهرخواندگی تهران و پکن در کارنامه شهرداری به ثبت رسیده بود اما با این وجود طی این مدت ارتباط خاصی میان مدیریت شهری تهران و پکن شکل نگرفت.
ماجرای برگزاری سومین اجلاس بینالمللی «یک کمربند، یک جاده»
وی ضمن تقدیر از اعضای شورای ششم، به ویژه رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: بهانه دعوت تیم مدیریت شهری تهران به پکن، برگزاری سومین اجلاس بینالمللی «یک کمربند، یک جاده» بود با ابداع رئیس جمهور چین از سال سال ۲۰۱۳ تاکنون سه اجلاسیه برگزار شدهاست و این بزرگترین گردهمایی پس از گردهمایی سازمان ملل بود.
وی با بیان اینکه از زمان خواهرخواندگی تهران و پکن حدود ۱۰ سال می گذرد؛ ضمن اشاره به سخنرانی رؤسای جمهور برخی کشورها در این اجلاسیه، تصریح کرد: ایجاد یک ساختار جدید و نظم نوین با مشارکت همه، موضوع اجلاس بود؛ جایگاه رئیس جمهور چین در این کشور و توسعه آن، نقشی است که نمیتوان از آن عبور کرد. «یک کمربند، یک جاده» افقی را برای آینده ترسیم میکند که در آن نظم جدید جهانی با حضور قدرتهای مختلف و عبور از یک جانبهگرایی هدفگذاری شدهاست.
شهردار تهران با تأکید بر این مهم که ایران و چین دو کشور دارای پیشینه تاریخی و تمدنی هستند و برای آینده جهان ایده دارند گفت: حضور ایران و چین از هر جهت در نظم نوینی که دنیا پیش رو دارد حائز اهمیت است و اولین هدف ما از این سفر به چین نیز حضور در حوزه تقویت دیپلماسی عمومی و سیاسی بود که برای ایران بسیار اهمیت دارد.
ارکان ۶ گانه حضور در پکن
زاکانی با اشاره به سفر رئیس جمهور ایران به چین برای فراهم شدن مقدمات این سفر، اظهار کرد: بنده در این اجلاسیه سخنرانی داشتم و آینده جهان و همکاری بین بخشی به کشورها و ایجاد نظم با مقدمه سازی برای عدالت، اهمیت مدیریت شهری ونقش او در قبول مسئولیت ها برای خدمت به مردم، تحولات تهران و رویکرد شورای ششم و مدیریت شهری برگرفته برای تحولات چهارگانه به ویژه موضوع هوشمندسازی، استقبال از حضور نمایندگان کشورها برای بازدید از تهران و ایجاد همکاری های مشترک و محکومیت جدی جنایات اسرائیل از محورهای این سخنرانی بود و برای ما اهمیت داشت که ختم کلام، برخورد با این جنایت باشد.
وی افزود: این سخنرانی در پکن انجام شد و مورد توجه و عنایت قرار گرفت؛ جنایت غزه موضوعی بود که دبیرکل شورای امنیت آقای گوترش به آن اشاره کرد و هم ما به آن اشاره کردیم.
حضور در مجمع توسعه ایران و چین / دیدار با هیات های دیپلمات ارمنی
شهردار تهران با بیان اینکه چهار موضوع را در دیپلماسی سیاسی دنبال کردیم؛ یادآور شد: پیگیری موضوع «یک کمربند، یک جاده»، دیدار با شهردار پکن و پیگیری موضوع خواهر خواندگی و تشکیل تیم کاری به نمایندگی از رئیس مرکز ارتباطات شهرداری، برگزاری جلسه با شهردار یکی دیگر از شهرهای چین و همکاری در حوزه گردشگری و انجام تفاهمات اولیه و همچنین حضور در مجمع توسعه ایران و چین از محورهای این سفر در حوزه دیپلماسی بود که این موضوع نیز یک تفاهم و حضور جدی بود که با سخنرانی آقای تشکری هاشمی عضو شورای شهر تهران عجین شده بود.
زاکانی با اشاره به اینکه حضور در سومین اجلاسیه برای ما فرصتی شد تا بتوانیم با موضوعات شهری و خواهرخواندگی تهران با پکن و توسعه میان دو کشور ایران و چین ارتباطی منطقی برقرار کنیم؛ گفت: تفاهم نامهای که سال قبل با شهر گوانگجو داشتیم نیز پیگیری و قرار بر این شد که در سفر بعدی این تفاهم به صورت جدی دنبال شود.
شهردار تهران افزود: در این سفر علاوه بر دیدارهای صورت گرفته با شهردار پکن ، شهردار شیام یانگ، وزیر اقتصاد ارمنستان و هیاتهای دیپلماتیک و شهری دیگر نیز دیدار داشتیم و هدفگذاری کردیم که رفع مشکلات شهر را با اولویت دنبال کنیم؛ ترافیک و آلودگی هوا، کمبود مسکن و قدرالسهم ۱۳ هزار هکتاری از ۷۰۱ هزار هکتار بافت ناپایدار شهری از وسعت پایتخت، از مشکلات شهر به شمار میرود.
۸ هدف از سفر به چین
شهردار تهران اعلام کرد: در سفر به چین هشت هدف را دنبال کردیم؛ شامل دیپلماسی عمومی، حمل و نقل، محیط زیست، هوشمندسازی، شهرسازی و انبوه سازی مسکن، فرهنگی و گردشگری و سرمایه گذاری و انعکاس رسانه ای و حضور فعال در چین.
وی با اشاره به سفر به ۱۳ شهر و استان چین، اظهار کرد: بنده به ۱۰ شهر سفر کردم و سفر به مابقی شهرها را دیگر اعضای تیم انجام دادند؛ لذا هدف اصلی این بود که ما عملیاتی وارد میدان شویم. چینیها مکرراً از ما بابت پیگیریها تقدیر کردند و خودشان میگفتند که شاید برای اولین بار این اتفاق میافتد.
عملیاتی شدن قرارداد ۷۹۱ واگن مترو / تعهد پشتیبانی مالی چینی ها
شهردار تهران با بیان اینکه حسب این سفرها به اینجا رسید که ما پیرامون موضوعات حمل و نقلی و زیست محیطی وارد کار عملیاتی و دقیق شدیم؛ گفت: بزرگترین دستاوردهای این سفر، در حوزه اقتصادی و حمل و نقل است. در این سفر واردات ۷۹۱ واگن از چین را که سال ۱۳۹۵ مقرر شده بود و در سال ۹۶ تبدیل به قرارداد شده بود را عملیاتی کردیم. ارزش قرارداد واردات واگن یک میلیارد دلار است که از محل پشتیبانی دولت انجام میشود.
زاکانی با اعلام اینکه مجاب کردن طرف چینی برای پشتیبانی مالی از مجموعه قراردادها به ارزش یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار در پنج قرارداد از دیگر موفقیتها سفر چین بود؛ اظهار کرد: این کمک با تنفس یک تا سه ساله از دستاوردهایی بود که طرف چینی بیان می کرد این شیوه کار با ایران برای اولین بار است که اتفاق می افتد. مدیرعامل بانک شهر همکاری جدی داشت و حضور ایشان سبب این اتفاق شد.
زاکانی همچنین تصریح کرد: موفقیت در انعقاد یک تفاهم نامه و مقدمه یک قرارداد بین طرف چینی و شرکت ایرانی مدل جدیدی بود که مبتنی بر توانمندی های یک شرکت ایرانی، حدود یک میلیارد دلار پروژه در شهر تعریف شد و تجهیز و اجرای خط ۱۱ مترو و شروع تا پنج درصد با امکانات چینی ها تضمین شد؛ عملاً دستاوردهای مالی و اقتصادی این سفر بالغ بر سه میلیارد دلار است.
ورود هیئت چینی به تهران در آینده نزدیک / قدرالسهم اولیه در دولت قبل پرداخت نشد
وی با بیان اینکه در حوزه زیست محیطی از کارخانه سازنده دستگاه های زباله سوز بازدید شد؛ خاطرنشان کرد: هیئت چینی که به زودی به تهران خواهد آمد؛ وعده انتقال تکنولوژی در این زمینه داد. در حوزه ساخت مسکن، فناوری و هوشمندسازی نیز این موارد دنبال شد.
وی با اشاره به پیگیری ها در حوزه حمل و نقل در این سفر، یادآور شد: در برنامه ششم ۲ هزار دستگاه واگن برای دولت تکلیف شده که هزار و ۵۰ دستگاه متعلق به تهران است و در سال ۹۶ برای ۶۳۰ دستگاه تفاهم شد اما قدرالسهم اولیه در دولت قبل پرداخت نشد و قرارداد به دوره ششم مدیریت شهری موکول شد.
زاکانی با بیان اینکه دو سال کار جدی در این زمینه انجام شد، تصریح کرد: یک کار عملیاتی گسترده در این دو سال صورت گرفت که منابع چگونه تأمین شود و در جای خود قرار بگیرد؛ با لطف دولت خدمتگذار این تأمین مالی انجام شد و کاری که همکاران ما در حوزه حمل و نقل و اقتصادی انجام دادند؛ باعث شد این موضوع محقق شود.
کاهش میزان تحویل رام قطار به یک سال
شهردار تهران با بیان اینکه مجوز افزایش یا کاهش ۲۵ درصدی قرارداد وجود داشت؛ خاطرنشان کرد: با موافقت طرف چینی تعداد واگن ها به ۷۹۱ دستگاه رسید. هزار و ۵۰۷ واگن در تهران داریم که بخشی از آن از چرخه خدمت خارج شده است؛ با این ۷۹۱ واگن امکانی برای مردم تهران فراهم شد تا بهترین خدمت را به آنها ارائه دهیم اما این تعداد واگن در ۲۳ ماه پیش بینی شده بود تا اولین واگن در این زمان وارد تهران شود. اما در پیگیری های جدی معاونت حمل و نقل، اولین واگن یک سال آینده وارد پایتخت خواهد شد.
وی افزود: قرار شد هشت رام هفت واگنه به صورت کامل وارد شود، قطعات ۱۰ رام نیز جهت سر هم بندی وارد می شود و ۷۲ رام به صورت ساخت داخل کشور دنبال خواهد شد. این اقدام فوق العاده بزرگ و اساسی خواهد بود.
زاکانی با اشاره به ۳۰ درصد داخلی سازی واگن در گذشته، یادآور شد: این بومی سازی به اصلی ترین قطعه واگن ها یعنی بوژی تبدیل شد؛ این یک موفقیت فوق العاده بزرگ برای ماست. موفقیت بعدی انتقال تکنولوژی تولید بوژی از چین به ایران است که این تکنولوژی از یک شرکت اروپایی با ۸۴ میلیون دلار به چین منتقل شده و قرار بر این شد که با هفت میلیون دلار به تهران منتقل شود که این اتفاق برای اولین بار روی داد و شرکت واگن سازی را از پایه متحول خواهد کرد.
وی همچنین افزود: ۴۲۰ بوژی را چینی ها خواهند ساخت و دو برابر آن در تهران تولید خواهد شد؛ بزرگترین دستاورد این سفر قرارداد واگن ها با الحاقات آن بود.
انعقاد پنج قرارداد به ارزش یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار
شهردار تهران با بیان اینکه دومین موفقیت در حوزه قراردادی، انعقاد پنج قرارداد به ارزش یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار بود، گفت: قرارداد هزار دستگاه اتوبوس دو کابین ۱۸ متری گاز سوز، هزار دستگاه اتوبوس یک کابینه ۱۲ متری برقی، ۱۰ هزار دستگاه ون برقی، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی منعقد شد.
وی با بیان اینکه ۰.۲ درصد کاهش فاینانس و پشتیبانی مالی را در این سفر داشتیم، یادآور شد: علاوه بر این توسعه واگن سازی نیز در این سفر دنبال شد؛ شرکت واگن سازی پنج هکتار ظرفیت دارد که طرف چینی قول داد که ظرفیت های این شرکت را توسعه خواهد داد.
زاکانی با اشاره به اینکه شرکت چینی ابداع جدیدی در تولید تراموا داشت؛ اظهار کرد: ترامواهای دارای چرخ لاستیکی از ابداعات این شرکت چینی بود و امکانی فراهم شد تا این تراموا را به صورت جدی دنبال کنیم. این نوع از تراموا نسبتی بر ریل گذاری نخواهد داشت که قرار شد جزئیات آن را اعلام کنند تا اگر به صرفه و صلاح شهر بود، تأمین شود.
طبق قرار قانونی برنامه ششم بازهم تعدادی واگن کم داریم
شهردار تهران با بیان اینکه سرفصل بعدی این سفر، تکمیل قرارداد ۷۹۱ دستگاه واگن تا هزار و ۵۰ دستگاه بود، یادآور شد: طبق قرار قانونی برنامه ششم تعدادی واگن کم داریم؛ با دو شرکت تفاهم نامه امضا کردیم و قرار ما بر این بود که تفاهمات با قیمت بهتر و انتقال تکنولوژی بهتر انجام شود.
وی افزود: یکی از پیشنهادات این بود که پیش پرداخت به جای ۱۵ درصد پنج درصد باشد. در همین راستا دو سری تفاهم ۲۹۵ دستگاهی نیز صورت گرفت.
وی ادامه داد: از پنج شرکت خودروسازی در این سفر در انواع و اقسام سطوح بازدید شد و در این بازدیدها رقابتی نیز بین شرکت ها شکل گرفت. نوع نگاه ما پس از سفر به چین به خودروسازی های داخلی تغییر کرد و نیاز است که بازنگری کنند و توان خود را بالا ببرند.
وی ادامه داد: ما متوجه شدیم که هم قیمت ها گران است و هم زمان تحویل بالاست؛ برای مثال یکی از شرکت های ایرانی به ما گفت امسال دو اتوبوس تحویل می دهد و این در حالیست که یک شرکت چینی در یک شیفت کاری ۵۰۰ اتوبوس تولید می کرد.
تجهیز کارگاه واگن سازی از هفته آینده / مناطق ۱۸ تا ۲۲ صاحب مترو می شوند
زاکانی با بیان اینکه مشکل مردم در اولویت است و باید این مشکلات حل شوند؛ تصریح کرد: تفاهم سه جانبه ما به عنوان شهرداری با شرکت های خصوصی داخل ایران و شرکت چینی شکل گرفت تا خط ۱۱ مترو با ۳۱ کیلومتر و ۲۹ ایستگاه ساخته شود و اعلام آمادگی کردند که از هفته آینده کارگاه را تجهیز کنند. رقم تجهیز کارگاه ۳۵ هزار میلیارد تومان است و قرار شد پس از انجام پنج درصد کار، پیش پرداخت انجام شود.
شهردار تهران با اعلام اینکه تفاهم نامه دیگری نیز برای خط هشت امضا شد که منوط به مجوزهای دولت دارد؛ یادآور شد: این خط نیز ۴۳ کیلومتر است و ۴۱ ایستگاه دارد که علاوه بر مناطق دیگر تهران، مناطق ۱۸ تا ۲۲ را شامل خواهد شد.
وی افزود: خرید TBM قطر بزرگ به میزان ۱۵.۷ متری نیز مورد تفاهم قرار گرفت که این تفاهم نیز با بزرگترین شرکت TBM سازی بخش خصوصی چین انجام شد.
شهردار تهران با بیان اینکه کیفیت، امنیت، سرعت و انتقال تکنولوژی از اهداف این قراردادها بود؛ گفت: در این سفر با رسانه های مختلفی مصاحبه داشتیم و در چین نیز انعکاس هایی داشت.
چرا چین؟ / این سفر پشت پا زدن به تولید داخلی نیست
زاکانی در ادامه یادآور شد: حق مردم و شوراست که باید سئوالات مردم پاسخ بدهیم. اولین سئوال این است که چرا چین؟ ما با دیگر کشورها نیز مسائل را دنبال می کنیم، اما تفاهم با چین امکانی را ایجاد می کند تا در سند همکاری ایران و چین، شهرداری پیشران باشد.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران اقتضا دارد که با پشتیبانی دولت کارهای بزرگی را انجام دهد؛ اعلام کرد: ما هدف گذاری سفر به روسیه را نیز داریم و هر کشوری بتواند به پیشبرد اهداف و منافع ملت ما کمک کند، در اولویت ما قرار دارد.
شهردار تهران با اشاره به مدت زمان سفر تیم مدیریت شهری به چین به علت انجام بازدیدها و جلسات متعدد، تصریح کرد: این سفر پشت پا زدن به تولید داخلی نیست؛ بیان ما این است سه هزار تفاهم نامه منعقد کرده ایم که تبدیل به قرارداد شده و هرچه در این مسیر تأمین شود، ما اقبال می کنیم.
وی ادامه داد: شهر حداقل ۱۰ هزار اتوبوس نیاز دارد و ما فاصله هفت هزار دستگاهی با نیاز شهر داریم و در حال حاضر فاصله ۷ هزار دستگاهی با نیاز شهر داریم؛ ما نمی توانیم مردم را زندانی کنیم و بگوییم منتظر باشید تا یک شرکت دو اتوبوس تا پایان سال به ما بدهد؛ این موضع رسمی رئیس جمهور در هیات دولت است که مردم، مردم، مردم.
وی با بیان اینکه برای ما تولید داخلی اهمیت دارد؛ یادآور شد: آن دوران که بخریم و برویم تمام شد و گفتیم که آمده ایم تا با هم کار کنیم؛ خرید، شراکت موقت و شریک شدن با شهرداری همچون شرکت واگن سازی سه مدل کاری بود که پیگیری کردیم و اتفاقاً اقبال شرکت های چینی از مدل سوم پیشنهادی ما بود.
اهتمام دولت به برقی سازی / تا پایان سال خط هفت تکمیل می شود
شهردار تهران با بیان اینکه تا پایان سال خط هفت متروی تهران تکمیل می شود و الحاقات نیز در سال آینده تکمیل خواهد شد؛ خاطرنشان کرد: خط ۹،۱۰ و ۱۱ نیز به تدریج ساخته و تکمیل می شوند.
زاکانی گفت: قرار شد یکی از شرکت ها در مهرماه یک واگن به ما بدهد اما محقق نشد؛ هرچه تولید انجام شود شهر به آن نیاز دارد.
وی با بیان اینکه در تولید داخلی تفاهم سه هزار دستگاه اتوبوس را انجام دادیم که به قرارداد تبدیل شد؛ تصریح کرد: ناظر به واگن ها یکی از توفیقات بزرگ کشور همکاری بین بخشی بین جهاد دانشگاهی، بخش خصوصی و مپنا برای تأمین ۱۱۳ دستگاه واگن بود. براین اساس قرار شد شهرداری بدنه را بسازد، برخی بدنه و برخی بوژی و در این قرارداد ۸۵ درصد داخلی سازی صورت بگیرد و در همین راستا شرکت واگن سازی هفت واگن به اتاق رنگ رفته است و دولت در این راستا ۷۷ میلیون دلار را پذیرفته است.
شهردار تهران با اشاره به انتظارات خود، اظهار کرد: دستاوردهای این سفر مشخص است اما باید به اتمام برسد و صرف بیان کافی نیست. اولین انتظار ما از دولت است؛ در دولت اهتمام ویژه ای از سوی رئیس جمهور برای برقی سازی، توسعه حمل و نقل و حوزه محیط زیست وجود دارد لذا از وزارت کشور، صمت، نیرو، نفت و دیگر بخش ها انتظار داریم همکاری داشته باشند تا ما این توسعه را به نتیجه برسانیم و ادامه کار می تواند افق جدیدی ایجاد کند.
https://gooyayesanat.ir/?p=72347
Friday, 15 November , 2024