شصتمین جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر امروز شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ در محل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با حضور تمامی دستگاه‌های عضو ستاد برگزار شد. 

به گزارش گویای صنعت، در این نشست هماهنگی، مدیران و نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی به ارائه گزارش و تشریح برنامه‌های دستگاه‌های متبوع خود در نوروز ۱۴۰۳ پرداختند که سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن شنیدن صحبت‌های آنان، توصیه‌هایی را به اعضای ستاد ارائه کرد.
سامانه‌های اضطراری را اطلاع‌رسانی کنید
ضرغامی در این جلسه و بعد از شنیدن گزارش‌ها و برنامه‌ها ضمن قدردانی از تلاش‌ دستگاه‌های عضو ستاد در تعطیلات نوروزی از رسانه‌ها و خصوصا صداوسیما خواست تا سامانه‌های تلفنی و پیامکی و نیز شماره تلفن‌های ضروری در تعطیلات نوروز به صورت مداوم به مردم و مسافران اطلاع‌رسانی شود.
او افزود: گاهی اوقات ممکن است برای مسافری در طول سفر مشکلی پیش بیاید اما او نمی‌داند متولی رسیدگی به این مشکل چه دستگاهی است و اساسا باید با چه شماره‌ای تماس بگیرد.
استفاده از موسیقی‌های محلی در استراحتگاه‌ها
وزیر میراث‌فرهنگی در ادامه گفت: یکی از کارهای خوب انجام شده، ایجاد استراحتگاه‌ها در نزدیکی شهرها و در طول مسیر است. توصیه من این است در کنار تمام برنامه‌هایی که برای این استراحتگاه‌ها دارید از برنامه‌های فرهنگی و هنری و موسیقی‌های محلی نیز استفاده کنید تا مسافران تمایل بیشتری برای حضور و توقف در استراحتگاه‌ها داشته باشند و پس از رفع خستگی، مجددا به مسیر خود ادامه دهند.
فرهنگ و رسوم عشایر ترویج شود
ضرغامی با اشاره به عضویت سازمان عشایری در ستاد خدمات سفر گفت: مردم ما علاقه‌مند به آیین‌ها و رسوم عشایری هستند. باید فعالیت‌های عشایری گسترش داده شود و در چادرهای عشایری که برپا می‌شود علاوه بر معرفی ظرفیت‌های گردشگری عشایری، به سایر دستگاه‌ها نیز کمک شود. مثلا معرفی آیین‌های عشایری می‌تواند باعث شود تا مسافران و رانندگان مدتی را در محل نصب چادرهای عشایری سپری کنند و بعد از کمی استراحت، دوباره به مسیر خود ادامه دهند.
لزوم تجهیز کلاس‌های درس آموزش و پرورش برای اسکان اضطراری
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بعد از شنیدن گزارش نماینده وزارت آموزش و پرورش نیر گفت: آموزش و پرورش مراکز رفاهی و اقامتی دارد که می‌تواند برای اسکان مسافران ارائه کند. این مراکز باید به خوبی تجهیز شوند تا مسافران و گردشگران بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.
اجرای برنامه‌های شاد برای مسافران منتظر در سالن‌های فرودگاه
ضرغامی در ادامه این نشست و خطاب به مسئولان فرودگاه‌ها و سازمان هواپیمایی کشوری گفت: یکی از موضوعاتی که باید به آن در فرودگاه‌ها توجه کرد، استفاده از برنامه‌های شاد و سرگرم‌کننده در سالن‌های انتظار است. خصوصاً زمانی که پرواز تاخیر دارد و مسافر مجبور است در سالن فرودگاه منتظر بماند، بهتر است از مانیتورهای سالن‌های انتظار برنامه‌های شاد، مفرح، آموزنده و سرگرم‌کننده پخش شود تا به پرشدن بهتر اوقات فراغت گردشگران کمک کند.