آن چه مشخص است خاورمیانه در شرایط خاصی قرار دارد و عربستان در صدد ایجاد راهبردهای جدید در منطقه است و آمریکایی‌ها در صدد هستند این راهبرد ها بدون تامین نظرات آنها و بدون تامین منافع آنها در پیش گرفته نشود.

به گزارش گویای صنعت به نقل از قدس، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در سفری به عربستان سعودی وارد جده شد و با محمد بن سلمان ولیعهد آن کشور دیدار کرد. بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان مقام‌های دو کشور درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند. پیش از سفر بلینکن گمانه زنی رسانه ها بر این محور استوار بود که تلاش برای عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که در دستور کار بلینکن در سفر به ریاض قرار دارد.

این سفر در حالی صورت گرفته است که واشنگتن قصد ایجاد ثبات در روابط با ریاض را دارد؛ روابطی که به دلیل اختلافات در مسائل مختلف از موضوع ایران گرفته تا قیمت نفت با تنش روبرو شده است. سفر بلینکن به عربستان دومین سفر بلندپایه مقام‌های آمریکا به این کشور است. پیش از این «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم به ریاض سفر کرده بودد اما ظاهراً تلاش‌های او برای مجاب کردن عربستان به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو به بن‌بست خورده بود. به نظر می‌رسد مسئله عادی‌سازی روابط سعودی با ایران نیز یکی دیگر از مسائل تاثیر گذار از نظر کاخ سفید در مسیر سوق دادن ریاض به سمت عادی‌سازی رابطه با تل‌آویو است.

اهداف سفر مقامات آمریکایی به عربستان

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل منطقه درباره پیرامون دلایل و اهداف سفر بلیکن وزیر خارجه امریکا به عربستان گفت: تحلیلگران مختلف نظرات متفاوتی را در رابطه با اهداف سفر بلینکن به عربستان سعودی و دیدار وی با بن سلمان مطرح می‌کنند. طبیعتا مباحث حقوق بشری که مطرح شده سرپوشی بر موضوعات کلان دیگر است و آن چه مشخص است خاورمیانه در شرایط خاصی قرار دارد و عربستان در صدد ایجاد راهبردهای جدید در منطقه است و آمریکایی‌ها در صدد هستند این راهبرد ها بدون تامین نظرات آنها و بدون تامین منافع آنها در پیش گرفته نشود.

قنادباشی تصریح کرد: البته سفر بلینکن اهداف دیگری نیز دنبال می‌کند و یکی از آنها مطرح کردن نگرانی‌های واشنگتن در قبال مواضع احتمالی عربستان در قبال رژیم صهیونیستی است. چنانکه طی هفته های اخیر شاهد اعلام مخالفت تلاویو با احتمال هسته‌ای شدن ریاض و مخالفت آنها با غنی سازی اورانیوم در خاک عربستان بودیم. موضوعی که می‌تواند یک مانع بزرگ بر سر راه احتمال عادی سازی روابط ریاض و تلاویو باشد. بنابراین به نظر می رسد یکی دیگر از اهداف سفر بلینکن برطرف کردن این نگرانی ها و رایزنی در این رابطه بوده باشد.

کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به بهبود روابط بین تهران و ریاض ممکن است شاهد ایفای نقش میانجی از سوی ریاض بین تهران و واشنگتن نیز باشیم نیز اظهار داشت: با توجه به نوع و ماهیت روابط میان ایران و آمریکا احتمال اینکه شاهد نقش آفرینی ریاض در برقراری روابط بین تهران و واشنگتن یا احیای برجام یا برطرف شدن تحریم ها باشیم بسیار دور از ذهن است. بنابراین به نظر می‌رسد سفر بلینکن بیشتر حاوی پیام های هشدار آمیز به عربستان در چگونگی و کیفیت نزدیک شدن به ایران باشد.