اولین دوره مسابقات شطرنج سریع ریتد شمیرانات روز پنج شنبه 24 خرداد ماه از ساعت 15 طی 9 دوره برگزار شد.

به گزارش گویای صنعت،رئیس هیئت شطرنج شمیرانات گفت: شرط سنی برای شرکت در این مسابقه آزاد بوده و علاقمندان بسیاری در گروه خواهران و برادران در رده های سنی مختلف: نونهالان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان با یکدیگر به رقابت پرداختند.

فرزاد ناصری رئیس هیئت شطرنج شمیرانات و مربی شطرنج با اشاره به برگزاری این مسابقه اظهار داشت: مسابقاتی که انجام شد اولین دوره از مسابقات سریع با محاسبه ریتینگ مدرسه شطرنج آهوران است که زیر نظر فدراسیون شطرنج و هیئت شطرنج شمیرانات برگزار شد. بر اساس ظرفیت سالن استقبال خوبی از مسابقه داشتیم و بیش از ۱۰۰ نفر شرکت کردند. وی در ادامه افزود: با وجود برگزاری مسابقه در محله شمیران از تمامی مناطق تهران شرکت کننده داشتیم و آماده ارائه خدمات آموزشی و برگزاری مسابقه به علاقمندان شطرنج در استان تهران را هستیم.
ناصری خاطر نشان کرد: این مسابقات به صورت انفرادی برگزار شد. از میان شرکت کنندگان ۲۰ نفر بر اساس تعداد امتیاز کسب کرده به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند.

مهرداد آهوران مسئول برگزاری مسابقه و موسس مدرسه آهوران هم با اشاره به جوایز مسابقات گفت: نفرات برتر رده های سنی مختلف علاوه بر مدال و حکم جوایز نقدی دریافت کردند. وی ادامه داد: این مسابقه ریتد است و برد و باخت بازیکن در افزایش و کاهش ریتینگ بازیکنان تاثیر دارد و نتیجه از طریق فدراسیون کشور به فدراسیون جهانی فیده اعلام می شود و در لیست ریتینگ سایت فدراسیون جهانی شطرنج ثبت می شود، بازیکنان می توانند در هر کشوری از این ریتینگ به عنوان شناسه سنجش قدرت شطرنجی خود استفاده کنند
وی در پایان سخنانش خاطر نشان کرد: تلاش می کنیم این مسابقات را هر هفته پنج شنبه ها برگزار کنیم.

علیرضا غروی دبیر شطرنج شمیرانات و برنامه ساز رسانه ملی هم از دیگر افراد حاضر در این مسابقات بود، وی با اشاره به این مسابقات گفت: طبق وعده ای که داده بودیم اولین دوره مسابقات شطرنج شمیرانات با حضور رضا رویگری پیشکسوت شطرنج و از اسطوره های سینمای ایران هم در کنار ما به خوبی و با استقبال بسیار شرکت کنندگان برگزار شد.

غروی بیان کرد: استاد رویگری نه تنها از بومیان قدیمی شمیرانات است بلکه جزء پیشکسوتان ورزش شطرنج هم به شمار می روند.

از دوز بازی تا شطرنج
رضا رویگری بازیگر سینما و تلویزیون برگزاری مسابقات شطرنج شمیرانات را اتفاق خوبی دانست و گفت: اولین بار است که در شمیران مسابقه شطرنج با این حجم شرکت کننده را می بینم. وی با اشاره به مدارس شطرنج اظهار داشت: شطرنج یک بازی فکری است که موجب تقویت ذهن و فکر می شود و قطعا در سنین نوجوانی و جوانی به علم آموزی دانش آموزان هم تاثیر دارد.

وی وجود مدارس شطرنج را در یادگیری اصولی شطرنج موثر دانست و گفت: همانطور که آموزش هر علم و ورزشی در مدارس و زیر نظر مربیان به خوبی انجام می شود، وجود مدارس شطرنج در یادگیری اصولی و با تکنیک شطرنج تاثیر دارد. معتقدم بهتر است شطرنج را هم مانند بسیاری از ورزش ها از سنین پایین و زیر نظر مربی به کودکان آموزش داد.

بازیگر پیشکسوت کشورمان اشاره ای به بازی های دوران کودکی خود داشت و بیان کرد: آن زمان ها شاید شمیران مثل حالا نبود ولی صفا داشت. بچه ها اغلب اوقات خود را با بازی در کوچه و خیابان می گذراندند، به یاد دارم اغلب با دوستانم از خونه نخود و لوبیا می آوردیم و دوز بازی می کردیم. وی ادامه داد: محله شمیران آن روزها مثل حالا نبود، بیشتر باغ بود که شاخه های درختان میوه از دیوارهایش آویزان بودند. بعضی وقتها با دوستانم از دیوارها بالا می رفتیم و از شاخه ها توت و سیب و میوه های مختلف می چیدیم، لذت خودن میوه روی دیواره هنوز در ذهنم هست.

رویگری در پایان افزود: امروزه نه تنها برای بچه ها بلکه برای پیشکسوتان هم امکانات خوبی وجود دارد. مدرسه شطرنج آهوران از امکانات خوب محله شمیران است که نه تنها از بچه ها بلکه از هنرمندان پیشکوت هم حمایت می کند و این اتفاق خوبی در محله شمیران است