به گزارش گویای صنعت، مهدی صداقتی مدیرعامل این سازمان با بیان اینکه روز شنبه سوم خردادماه همزمان با سالروز افتخارآفرین آزادسازی خرمشهر، ۱۸۰ مین پویش امید و افتخار شهرداری تهران با افتتاح دو پروژه عمرانی برگزار خواهدشد، افزود: این مراسم به تکمیل و بهره برداری از دو پروژه ناتمام در مناطق ۱ و ۴ شهرداری تهران اختصاص یافته است.
صداقتی در خصوص پروژه نخست که به تکمیل پل و اجرای دسترسی خیابان شهید افتخاری در منطقه ۱ اختصاص دارد، اظهار داشت: خیابان دارآباد یکی از معابر مهم و پرتردد در شمال شهر تهران به شمار میرود. عدم دسترسی مناسب از محلههای پاییندست به این خیابان، علاوه بر تحمیل پیمایش مسیرهای اضافی به شهروندان، موجب انتقال ترافیک عبوری به معابر فرعی شده بود. مطالعات و بررسیهای صورت گرفته، احداث یک دستگاه پل در خیابان شهید افتخاری را به عنوان راهکاری مناسب معرفی و بدین صورت اجرای این پل در اوایل دهه۱۳۹۰ توسط شهرداری منطقه ۱ آغاز شد اما بزودی و به دلیل مواجهه با موانع و معارض، ساخت این پل متوقف شد.
وی ادامه داد: بهره گیری از ظرفیت های رها شده شهرتهران، معاونت فنی و عمرانی را به ازسرگیری و تکمیل پروژههای نیمهتمام عمرانی مصمم کرد. بر همین اساس، تکمیل پل خیابان شهید افتخاری و احداث مسیر راستگرد خیابان افتخاری به بلوار اوشان از اردیبهشتماه سال ۱۴۰۳ در دستور کار سازمان مهندسی و عمران شهر تهران قرار گرفت.
صداقتی تاکید کرد: عرشه پل خیابان شهید افتخاری که از سال ۱۳۹۳ بهصورت نیمهکاره رها شده بود، بهدلیل آسیبهای ناشی از شرایط جوی، نیازمند تعمیر و مرمت اساسی بود. وی افزود: در جریان عملیات تحکیم و بازسازی عرشه، ۸۸ تن انواع اتصالات فلزی، تعویض و نوسازی شد. گام های بعدی به مرمت و مقاوم سازی پایهها و سرستونها و در نهایت بهسازی عرشه اختصاص یافت.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران گفت: پل خیابان شهید افتخاری به طول ۲۹۰ متر و عرض ۱۹ متر با عرشه فلزی بصورت رفت و برگشت اجرا شده و هر مسیر دو خط عبوری را پوشش می دهد. وی احداث معبری به طول ۱۱۰ متر با عرض متوسط ۱۹ متر برای اتصال بلوار اوشان به پل ، اجرای ۲۵۰ مترطول دسترسی راستگرد از جنوب خیابان افتخاری به سمت بلوار اوشان با عرض ۶ متر، احیای مسیر راستگرد از شمال بلوار اوشان(مژدی) به خیابان صحرا و احداث رمپ چپگرد از جنوب بلوار اوشان به سمت پل خیابان شهید افتخاری را از بخش های اجرایی این پروژه برشمرد.
صداقتی اتصال بلوار اوشان(مژدی) به خیابان شهید افتخاری و در ادامه خیابان دارآباد، تسهیل دسترسی از بزرگراه های ارتش و صیاد شیرازی به خیابان دارآباد ، تسهیل دسترسی های محلی، حذف تردد از معابر فرعی منطقه را از جمله اثرات ترافیکی این گشایش دانست.
وی مهمترین موانع و معارضین اجرای پروژه را بخشی از یک ملک شخصی ، قسمتی از دیوار کارخانه بازیافت، تیرهای روشنایی، تیرهای برق ۲۰ کیلو ولت لوله آب اعلام کرد.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران در خصوص احجام عملیات اجرایی این پروژه گفت: برای تکمیل این پروژه، ۱۱۳۶۷ مترمکعب خاکبرداری، ۴۰۲۹۲ مترمکعب سنگ ریزی، ۶۶۶۴ مترمکعب بتن ریزی، ۴۵۹۶مترمربع قالببندی، ۲۸۳ تن آرماتوربندی، ۲۲۴۸ مترطول جدولکاری، ۵۳۲ مترطول دیوارسازی، ۱۳۲۰ مترطول آبهای سطحی، ۷۸۳ مترمربع پیاده روسازی،۲۵۵۰تن آسفالت، ۷ پایه انواع تابلوهای ترافیکی و ۴۳ پایه روشنایی نصب و اجرا شده است.
وی هزینه “تکمیل پل و اجرای دسترسی خیابان شهید افتخاری” را ۲۲۶ میلیارد تومان اعلام کرد.
صداقتی در خصوص دومین پروژه قابل بهره برداری در روز شنبه گفت: غیرهمسطح سازی تقاطعات بزرگراه شهید باقری با معابر پرتردد، با هدف حذف دوربرگردان همسطح و ایمن سازی و روانسازی ترافیکی این بزرگراه در دوره ششم مدیریت شهری بشکل جدی دنبال شد. پل خیابان فرجام، پل شمال به غرب بزرگراه شهید زین الدین و پل دوربرگردان شمال به شمال در جنوب خیابان جانبازان(گلبرگ) نمونه های به ثمر نشسته این تلاشند. در این راستا، چهارمین تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری در قالب یک زیرگذر دوربرگردان زیربار ترافیک می رود.
وی یادآور شد: در سنوات گذشته در شمال بزرگراه شهید باقری در مجاورت بوستان یاس فاطمی، یک زیرگذر و دو دسترسی رمپ و لوپ احداث و بصورت نیمه کاره رها شده بود. سازمان مهندسی و عمران برآن شد تا با اجرای یک دسترسی جدید و بهره گیری از این پتانسیل رها شده، یک دوربرگردان غیرهمسطح با جهت ترافیکی جنوب به جنوب اجرا نماید. این پروژه در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ آغاز و پس از افت و خیزهایی در بهار امسال به ثمر نشست.
صداقتی گفت برای تکمیل این پروژه، اجرای یک لوپ به طول ۳۰۰ متر با عرض ۷ متر و شعاع داخلی ۵/۴۲ متر شامل یک خط عبوری، اجرای یک پیاده رو به طول ۱۸۰ متر با عرض ۱٫۵ متر بهمراه اجرای ۱۴۴ مترطول دیوار وزنی به ارتفاع متوسط ۵٫۵ متر در ضلع شرقی پروژه و اجرای ۹۰ مترطول پیاده رو با عرض ۱ متر در ضلع غربی در برنامه کاری قرار گرفت.
وی اثرات ترافیکی تکمیل این پروژه را شامل حذف دوربرگردان همسطح(قبل از بزرگراه شهید بابایی در آینده)، ایمن سازی تردد، کاهش۲ کیلومتر پیمایش اضافی و ارتقاء دسترسی های منطقه ۴ دانست.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران ۱۳۰۰۰۰ مترمکعب خاکبرداری، زیرسازی۳۰۰ مترمکعب، ۲۰۰۰ مترمربع قالب بندی، ۳۵۰۰مترمکعب بتن ریزی، ۵۵۰ مترطول جدولکاری، ۴۸۱ تن بتن غلتکی و ۵۵۰ تن آسفالت را بخشی از احجام عملیات اجرایی این پروژه برشمرد.
وی هزینه “تکمیل زیرگذر دوربرگردان بزرگراه شهید باقری” را ۶۵ میلیارد تومان اعلام کرد.







































































































Friday, 28 November , 2025