تاثیر احداث هلالی های آبگیر بر جذب نزولات آسمانی و احیای تاغزارهای ورامین

  پرینت
تاثیر احداث هلالی های آبگیر بر جذب نزولات آسمانی و احیای تاغزارهای ورامین
شناسه خبر : 74445 | تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۴۷ | تعداد دیدگاه : 0 |
شهرستان ورامین با مساحتی حدود 168 هزار هکتار در فاصله 25 کیلومتری جنوب شرقی پایتخت واقع شده است. اراضی جنوب و شرق شهرستان ورامین با وسعتی حدود 33هزار هکتار جزو اراضی بیابانی استان تهران است که دروازه ورودی کویر ایران محسوب می شود.

به گزارش گویای صنعت، در دهه ۴۰ با توجه به فرسایش بادی شدیدی که در اراضی بیابانی وجود داشت، مشکلات عدیده ای را برای مردمان روستاهای همجوار، اراضی کشاورزی و تاسیسات زیربنایی منطقه از جمله راه آهن سراسری تهران- مشهد ایجاد کرده است که با بررسی کارشناسان سازمان جنگلبانی وقت، گونه تاغ جهت بیابان زدایی و کنترل فرسایش خاک در منطقه انتخاب و از آن سال تاکنون حدود ۱۴هزار هکتار جنگل کاری با گونه تاغ در شهرستان ورامین و مرز گرمسار انجام شده است.

این تاغزارها با توجه به شرایط  آب و هوایی شهرستان ورامین و سازگاری با اقلیم منطقه توانست نقش مهمی را در ایجاد پوشش گیاهی و کنترل فرسایش بادی و بیابان زدایی ایفا نموده و باعث افزایش گونه های جانوری نیز شود.
متاسفانه پایین بودن میزان بارندگی ها و بروز خشکسالی های متوالی به مرور تاثیرات منفی خود را بر شادابی این تاغزارها نمایان ساخته است و منابع طبیعی به منظور کاهش تاثیرات سوء خشکسالی بر شادابی تاغزارها اقدام به حفر و احداث هلالی های آبگیر در پای درختان تاغ در مساحتی حدود ۴۰۰ هکتار در جهت شیب و برای جذب نزولات آسمانی منطقه ایجاد کرده است. این هلالی ها با جذب اندک بارندگی های سالانه در پای درختان باعث احیاء و زنده مانی مجدد تاغ ها شده و امید به زندگی در بین تاغزارها را افزایش داده است.
استفاده از روش های جذب نزولات آسمانی  با بهره گیری از هلالی های آبگیر در شرایط خشکسالی به عنوان یک  الگو و روش موثر می تواند در مناطق بیابانی کشور جهت بهبود وضعیت پوشش گیاهی و جانوری بسیار اثر بخش باشد.
*رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان های ورامین و قرچک

برچسب ها
نوشته های مشابه
بررسی تیبا خودروی ملی نارنجی پوشان
دیدار دو جانبه روسای کل گمرکات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق
درخواست تشکل های گردشگری از وزیر ارشاد برای واگذاری وظایف سازمان حج و زیارت به بخش خصوصی
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران: گرفتن ۱۰ یورو از گردشگران خروجی هزینه های سفر را گرانتر می کند / فرودگاه ها بابت خدماتی که وظیفه شان است نباید دست در جیب مردم ببرند
اعطای حکم انتصاب سرپرستی ایمیدرو به محمد آقاجانلو
تبریک و اعلام آمادگی همکاری انجمن صنفی حمل و نقل ریلی مسافری با وزیر جدید راه و شهرسازی
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.