کارشناس مسائل منطقه گفت: ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر حماس، در تهران نشانه‌ای روشن از واماندگی و ضعف اسرائیلی‌ها در مقابله با نیروهای نظامی حماس در جنگ غزه است.

به گزارش گویای صنعت به نقل ازایران آنلاین، جعفر قنادباشی کارشناس مسائل منطقه درباه ترور اسماعیل هنیه اظهار کرد: این ترور نشانه روشن واماندگی و ضعف اسرائیلی‌ها در مقابله با نیروهای نظامی حماس است؛ همچنین نشانه بن بست‌هایی است که آنها از نظر سیاسی و اقتصادی در آن قرار گرفته‌اند و در واقع اسرائیلی‌ها تلاش کردند تا از طریق این ترور بخشی از بحران‌هایی را که با آن روبرو هستند، برطرف کنند.

قنادباشی با بیان اینکه ترور اسماعیل هنیه بر اساس یک محاسبه اشتباه صورت گرفته، عنوان کرد: آنها این اقدام را بدون توجه به اینکه این ترور عواقب و پیامدهای بسیار سنگین و فلج کننده برای آنها خواهد داشت، انجام داده‌اند. اشتباه آنها این بود که رهبر سیاسی یک گروه آزادی بخش را به شهادت رساندند بدون توجه به این نکته که در فرهنگ بشری جهان، رهبران گروه‌های آزادی بخش همواره مورد احترام مردم قرار دارند.

وی با بیان اینکه اسماعیل هنیه در میان رهبران گروه‌های آزادیبخش دارای دو ویژگی ویژه است، عنوان کرد: اول اینکه مبارزات او جنبه‌ ضد اشغالگری و استقلال طلبانه داشته؛ دیگر اینکه او یک رهبر مبارزه با تبعیض نژادی بوده و در هر دو صحنه موفقیت‌های بسیار بزرگی کسب کرده است.

قنادباشی بیان کرد: هنیه و دوستانش بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۳ در ۱۲ جنگ مختلف اعم از جنگ‌های ۲۲ روزه، جنگ‌های ۸ روزه، جنگ‌های ۵۱ روزه، جنگ‌های ۱۲ روزه و چندین جنگ دو روزه و یک روزه که اسرائیلی‌ها علیه غزه آغاز کرده بودند چنان مقاومتی از خود نشان دادند که اسرائیل به سیاست التماس برای آتش‌بس روی آورند.

کارشناس مسائل منطقه افزود: علاوه بر این در کارنامه هنیه و دوستانش دو رویداد بزرگ‌تر نیز مشاهده می‌شود که در طوفان الاقصی رخ داد که یکی از آنها پایان دادن به افسانه شکست‌ناپذیری ارتش اسرائیل است که در زمان رهبری او در عرصه سیاسی حماس و دوستانش در عرصه نظامی رخ داد؛ دیگر اینکه یک ضربه کاری که به سازمان اطلاعاتی اسرائیل وارد شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مبارزات آزادی بخش در عصر ما بسیار دشوار است و اسرائیلی‌ها به شدت مورد حمایت همه قدرت‌های استعماری هستند، هنیه به جهت مبارزاتی که در این عرصه انجام داد در مقایسه با رهبران دیگر استقلال طلب و ضد نژاد پرستی در یک مقام بسیار بالاتر قرار دارد.

قنادباشی با بیان اینکه هنیه در جهت رسیدن به شهادت کار می‌کرد نه در جهت کسب مقام و پست، گفت: برخی از رهبران فلسطینی قبل از او، به جای مقابله با اسرائیل راه سازش به سمت کاخ‌ها و دریافت دلارهای نفتی کشورهای عربی را پیش گرفتند اما او به طور وارسته راه خدمت به مردم را در پیش گرفت و چیزی به وجود آورد که ما آن را تحت عنوان انتفاضه (قیام مردمی) می‌شناسیم؛ به طوری که مردم فلسطین توانستند از انقلاب سنگ به بالاترین ادوات نظامی دست پیدا کرده و ضربات اساسی به اسرائیل وارد کنند.

کارشناس مسائل منطقه در پایان تاکید کرد: اسرائیل با ترور اسماعیل هنیه از چندین خط قرمز عبور کرده و باید منتظر یک پاسخ سنگین و کوبنده باشد.