سفر یکی از جذاب‌ترین اتفاقات تعطیلات تابستان است که کوچک و بزرگ را خوشحال می‌کند. برای داشتن سفری خاطره‌انگیز در تابستان باید مواردی را رعایت کنید تا سفر به کامتان تلخ نشود. در این راستا ضروری است که به خوردوخوراک سفر اهمیت داده شود، چراکه گرم‌شدن هوا ممکن است باعث خراب‌شدن بعضی از غذاها و مسمومیت شود.

همزمان با شروع فصل تابستان، میل به سفر افزایش یافته و همه می‌خواهند از این فرصت برای رفتن به مسافرت استفاده کنند و زمانی را برای تفریح و آرامش اختصاص دهند. زمانی که برای مسافرت آماده می شوید، پس از انتخاب مقصد و مسیرهای آن، زمان و مدت سفر و … قطعا به تغذیه سالم و مقوی برای اعضای خانواده و همسفران هم فکر خواهید کرد.

سفر یکی از جذاب‌ترین اتفاقات تعطیلات تابستان است که کوچک و بزرگ را خوشحال می‌کند. برای داشتن سفری خاطره‌انگیز در تابستان باید مواردی را رعایت کنید تا سفر به کامتان تلخ نشود. در این راستا ضروری است که به خوردوخوراک سفر اهمیت داده شود، چراکه گرم‌شدن هوا ممکن است باعث خراب‌شدن بعضی از غذاها و مسمومیت شود.

از طرفی نمی‌توان این مسئله را انکار کرد که بخش مهمی از لذت سفر، به خوردن خوراکی‌های متنوع است. با رعایت مسائل بهداشتی؛ علاوه بر لذت بیشتر، سلامتی خود و همراهان را در طول سفر تضمین کنید.

رستوران‌های بین‌راهی به دلیل عدم اطلاع کافی از بهداشت، کیفیت و سلامت غذاهایشان، نمی تواند گزینه‌ مناسبی باشد. بنابراین اغلب افراد ترجیح می‌دهند غذا، تنقلات و میوه هایی که از سلامت آن اطمینان دارند، به همراه داشته باشند.

اما چه کار باید کرد تا در طول سفر که غذای روح فراهم می‌شود، بتوانیم سلامت جسم را نیز تامین کرده و سفری دلپذیر را تجربه نماییم. تنظیم نوع، مقدار و زمان مصرف غذا در سفر از موارد مهمی است که تمام مسافران با آن مواجه می‌شوند. انتخاب غذای مناسب در سفر با توجه به سن و سال و شرایط رژیم غذایی افراد مساله ای است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت.

توجه به تغذیه و وعده های غذایی سالم و مسائل بهداشتی آن، آب آشامیدنی سالم و میزان مصرف مایعات، تنقلات سالم و مفید از مهم‌ترین نکاتی است که در ادامه به آنها می پردازیم.

هیچ‌کس دوست ندارد در سفر درگیر مسمومیت و بیماری شود. اگر می‌خواهید در سفر تابستانی خود تغذیه‌ای سالم داشته باشید و سفری بدون دغدغه را تجربه کنید، بهتر است از غذاهای ساده استفاده کنید به خصوص در طول مسیر و جاده.

سفرهای جاده‌ای همیشه می تواند با اتفاقات غیر منتظره ای نظیر بسته‌شدن جاده‌ها، ترافیک و راه بندان و حتی تغییر برنامه سفر روبرو باشد که می تواند مسایل تغذیه ای را با مشکلاتی روبرو نماید. بنابراین بهتر است چند ساعت پیش از شروع سفر زمان بگذارید و ساندویچ‌های سرد و خوشمزه نظیر ساندویچ های مرغ سرد، تن ماهی، تخم مرغ آب پز و سیب زمینی کاملا پخته و یا لقمه های کوچک نان و پنیر و سبزیجات و یا کره‌ی بادام‌زمینی تهیه کنید و در طول مسیر هر وقت که احساس گرسنگی کردید، از آنها استفاده کنید و نیازی به رفتن به رستوران های بین راهی یا تهیه خوراکی از دستفروان را نداشته باشید.

غذاهای آبکی و خوراکی هایی که قابلیت فسادپذیری دارند نظیر خورشت، سالاد الویه، سوسیس و کالباس و … مناسب راه نبوده و غذاهای خشک مانند انواع کوکو‌ها، کتلت، شامی‌، انواع دلمه‌ها، انواع پلوها (عدس پلو، لوبیا پلو) همراه با گوجه فرنگی، کاهو وخیار تازه و لیموترش از جمله غذاهای مناسب برای سفر هستند. همچنین بهتر است غذایی را که برای سفر آماده می‌کنید، در طول راه کاملا خنک نگهدارید.

در مسیرهای جاده‌ای بلندمدت، ممکن است کودکان بارها تنقلات بخواهند تا حوصله‌ سررفته‌شان را بازگردانند. بهتر است از قبل این موضوع را نیز پیش‌بینی کرده و با تهیه خوراکی‌های سالم نظیر آجیل، میوه و سبزیجات تازه یا میوه خشک، ذرت بو داده، ساندویچ کره بادام زمینی، آب میوه و … آماده باشید.

در تابستان باید از مصرف غذاهای شور پرهیز کرد، برخی بر این باورند که به دلیل تعریق و از دست دادن الکترولیت‌ها از طریق تعریق زیاد، باید همواره در این فصل از غذاهای شور استفاده کنند در صورتی که مقدار مصرف نمک باید در حد معمول باشد. نمک طبع گرمی دارد و می‌تواند بر حرارت بدن بیافزاید. طبخ مواد غذایی به شکل سرخ شده، برشته و تفت داده شده موجب گرمی و خشکی طبیعت غذا می‌شود، پس در این فصل، موادغذایی را اغلب به شکل خام، آب پز یا پخته مصرف کنید.

مصرف غذاهایی با طبیعت سرد مثل ماست، خیار، کاهو، کدو سبز خورشتی، گشنیز واسفناج همچنین مصرف لبنیاتی همچون ماست و دوغ و کفیر می‌تواند به خنک شدن بدن کمک کند. البته افراد سرد مزاج باید از افراط در مصرف مواد غذایی دارای طبیعت سرد پرهیز نمایند.

مواد غذایی که حرارت بدن را افزایش داده و باعث خشکی پوست می‌شود شامل فلفل، زنجبیل، دارچین، زعفران، سس‌های تند، خردل، سبزیجات تند مانند سیر، پیاز، نعناع و … باید کمتر استفاده شوند. از آنجا که مواد غذایی شیرین نیز طبع گرمی دارد بهتر است در این فصل در مصرف آنها زیاده‌روی نشود.

مصرف آب در طول سفر تابستانی بسیار مهم است چون گرمای هوا می‌تواند باعث از دست رفتن آب در بدن شود. خوردن آب و توجه به سلامت  آن از موارد مهم است. در طول سفر حتما از آب معدنی یا آبی که از سلامت و بهداشت آن مطمئن هستید به اندازه کافی استفاده کنید.

یکی از راه‌های هیدراته ماندن بدن مصرف میوه‌های آبدار نظیر هندوانه و طالبی است که علاوه بر آب فراوانی که در خود دارند، سرشار از ویتامین ها و املاح بوده و گزینه مناسبی برای مصرف در طول سفر و شاداب نگه داشتن مسافران هستند.

مصرف تنقلات در طول سفر نیز از کارهای مورد علاقه ما ایرانیان است. پس بهتر است برای تهیه‌ی تنقلات سالم و سازگار با محیط‌زیست برنامه‌ریزی کنید تا در طول سفر هم از زیبایی‌های جاده لذت ببرید هم از مصرف خوراکی‌های متنوع و خوش‌طعم.

خشکبار، از تنقلات سالم برای سفر هستند که مقوی و انرژی‌زاست، حتما از این خوراکی‌های دوست‌داشتنی در سفر استفاده کنید. انواع خشکبار مانند: توت، کشمش، سویا و بادام زمینی فیبر بالایی دارند و با مصرف آنها تا حدودی احساس سیری می‌کنید. آجیل در هر جایی که باشید بهترین سرگرمی و خوراکی است ‌که می‌توانید استفاده کنید. آجیل‌هایی مانند پسته، تخمه کدو، تخمه آفتابگردان، فندق دارای فیبر و چربی‌های سالم بوده و برای سلامت افراد مفید هستند. مغزهایی مانند بادام و گردو از تنقلات سودمند برای مسافرت هستند و اسیدهای چرب فراوانی دارند به همین دلیل به شما کمک می‌کنند مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

شکلات از خوراکی‌های پرطرفدار کودکان است که می‌تواند آنان را سرگرم کند. شکلات تلخ نیز بهترین گزینه از تنقلات سفر محسوب می‌شود، زیرا که سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و فواید بسیاری دارد.

بعضی از خوراکی‌ها و غذاها به دلیل زود فاسد شدن و کم کالری بودن بهتر است در سفر مصرف نشود تا از عواقب احتمالی آن جلوگیری شود نظیر چیپس و پفک، نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار. به این ترتیب باید مراقب تنقلات سفر خود باشید تا در عین رفع گرسنگی، مفید و مغذی هم باشد تا هم سیر کننده باشد و هم باعث بیماری شما نشود.

خرما، غذاهای آبرسان و پرفیبر، میوه های تازه و خشک، چیپس میوه و سبزیجات، ماست، سبزیجات تازه و مغذی نظیر کرفس، کلم بروکلی، هویج، خیار میان‌وعده‌های مناسبی برای سفرهای جاده‌ای به حساب می‌آیند.

همچنین سه  گانه های سفر را ۱ و ۲ بخوانید:

انتهای پیام/ منبع:یادداشت امروز

  • منبع خبر : ertebatemrooz.ir