به گزارش گویای صنعت، حمیدرضا خانمحمدی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس این سازمان در گردهمایی مدیران کل استانها که صبح شنبه ۱۵ آذر آغاز شد، این نشست را فرصتی مغتنم برای تعامل، همافزایی و تبادل تجربه دانست و تأکید کرد که این گردهمایی باید به رفع چالشها و گرههای اجرایی در بخشهای مختلف از جمله معیشت و رفاه کارکنان، مسائل فنی و اجرایی و نیز تقویت مشارکتهای مردمی منجر شود.
خانمحمدی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، چهار توصیه «حمایت از رئیسجمهور و دولت»، «اتحاد اجتماعی»، «تقویت رابطه با خداوند» و «پرهیز از اسراف» را اصول راهبردی فعالیتهای سازمان برشمرد و تأکید کرد مدیران باید این محورهای اخلاقی و مدیریتی را در برنامهریزیها و اقدامات خود لحاظ کنند.
وی مدیریت زمان را یکی از مهمترین مؤلفههای موفقیت دانست و با اشاره به قانون پارتو گفت:« مدیر باید ۸۰ درصد انرژی خود را صرف ۲۰ درصد کارهای کلیدی کند تا بیشترین بازده را داشته باشد. ضروری است که فعالیتهای اولویتدار احصا و بر اساس آن برنامهریزی عملیاتی انجام شود. »
معاون وزیر آموزش و پرورش پرسشگری هوشمندانه و پیگیری چراییِ کارها را یکی از راههای پیشبرد امور دانست و افزود:« برخی وظایف باید در لحظه انجام شوند و مدیر کارآمد کسی است که زمان مناسب اقدام را تشخیص دهد. »
رئیس سازمان نوسازی مدارس بر خودکنترلی در مدیریت تأکید کرد و گفت:« مدیر نباید اجازه دهد عوامل بیرونی او را هدایت کنند؛ چارچوب کار باید بر اساس اهداف سازمان تعریف شود. مدیریت احساسی آفت تصمیمگیری حرفهای است و مهارت «نه گفتن» و شیوه صحیح بیان آن ضروری است. »
خانمحمدی همچنین، نظم فردی، زمانشناسی، پایبندی به عادات خوب، انعطافپذیری در بنبستها و پاسخگویی صریح را از ویژگیهای مدیران موفق عنوان کرد و یادآور شد:« مدیری که مشکلات را به گذشته یا دیگران حواله دهد، مدیر مؤثری نیست. »
رئیس سازمان نوسازی مدارس تأکید کرد که مدیران باید مسائل را در سطح استان حل کنند و تمرکز خود را از مسائل بیرونی و حاشیهای دور سازند.
خانمحمدی سامانه «ساتع» را فصلالخطاب در نهضت مدرسهسازی دانست و گفت:
« مدیری که پروژهها را ندیده و رصد نکرده باشد، نمیتواند پاسخگو باشد. اطلاعات سامانه باید دقیق و بهروز باشد؛ خطا در این بخش پذیرفتنی نیست. »
او کیفیت را «خط قرمز سازمان» عنوان کرد و از مدیران خواست حضور میدانی، گزارشگیری دقیق و نظارت بدون تنازل را در رأس وظایف خود قرار دهند.
وی تأکید کرد تکمیل پروژههای نهضت مدرسهسازی هدف قطعی سازمان است و گفت:
« در صورت وجود چالش یا مانع، باید در همین جلسات مطرح و بررسی شود تا مسیر پیشبرد پروژهها بدون وقفه ادامه یابد. »
خانمحمدی موضوع سیستمهای گرمایشی مدارس را «حیاتی» توصیف کرد و گفت:
« استانها باید برنامهای جامع برای تعمیرات اساسی، نوسازی و اصلاح سیستمها داشته باشند. »
وی با اشاره به اهمیت مشارکت مردمی، بر لزوم تبیین و گسترش ایدههای موفق «بساز مدرسه» تأکید کرد و گفت:
« این الگوها میتواند توان مردمی را در احداث مدارس افزایش دهد. حل چالشهای بودجهای و عملیاتی و توجه ویژه به تحقق اعتبارات مورد تأکید است. »
خانمحمدی با اشاره به شرایط دشوار کشور اظهار داشت:
« در شرایطی شبیه وضعیت جنگی، راهها بسته بود اما تلاش کردیم راهی بسازیم یا بیابیم. باید مدیران نیز همین رویکرد را اتخاذ کنند. »
او تجربه موفق مردممحور استان خراسان رضوی را یک الگوی ملی دانست و گفت:
« پروژههایی مانند مدرسه طاهرآباد کلات تا روز افتتاح با مشارکت مستقیم مردم پیش رفتند. همچنین در یکی از مناطق، مدرسه جایگزین کانکس آسیبدیده با سرعت مناسب ساخته شد که «نمونهای از همدلی، سرعت عمل و حرفهایگری» است. »
رئیس سازمان نوسازی مدارس خواستار تشکیل «گروههای ضربت» در ادارات کل برای حل فوری مسائل شد و تأکید کرد این گروهها باید چابک، آمادهبهکار و نتیجهمحور باشند.
او با اشاره به ضرورت برگزاری جلسه حضوری در این ایام، گفت: «میخواستیم به صورت حضوری و رو در رو در کنار مدیران باشیم تا بتوانیم دقیق و عمیق درباره مسائل گفتوگو کنیم».
خانمحمدی در پایان گفت:« امیدواریم با همافزایی، تبادل تجربه و تمرکز بر پروژههای بزرگمقیاس، بتوانیم مسیر نوسازی مدارس را شتاب دهیم و وابستگی به اعتبارات را کاهش دهیم. آینده آموزش و پرورش کشور در گرو تصمیمهای امروز ماست. »







































































































Sunday, 7 December , 2025