وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: ما ظرفیت‌های بسیار بزرگی در هر سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی داریم. بزرگترین امتیاز و ظرفیت ما حوزه میراث‌فرهنگی است.

به گزارش گویای صنعت، سید رضا صالحی امیری در مراسم تکریم و معارفه وزرای پیشین و جدید میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که عصر امروز چهارشنبه ۲۸ شهریور با حضور محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهوری و در محل سالن همایش‌های سازمان حج و زیارت برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدای جلسه به محضر همه فرهیختگان و افرادی که در این مراسم حضور پیدا کرده‌اند ادای احترام می‌کنم. خدمت معاون اول رئیس‌جمهور عرض خیر مقدم دارم به نظرم حضور پر خیر و برکت اندیشمند فرزانه آقای دکتر عارف در این مراسم باعث دلگرمی است و خوشبختانه با کوله‌باری از تجربه در دولت برای رفع مشکلات مردم قدم برمی‌دارند. همچنین بر خودم لازم می‌دانم از تلاش‌های مهندس ضرغامی که حقیقتا برای مردم و نظام زحمت کشیدند صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تبریک فرارسیدن هفته وحدت اظهار کرد: دولت در هفته دولت ثابت کرد که به شعار وفاق پایبند است و با یک تصمیم درست یک استاندار اهل سنت را انتخاب کرد تا به همگان ثابت کند که تمام مردم صرف‌نظر از پوست و رنگ و نژاد و مذهب در کشور امکان حضور و مشارکت دارند و این معنای واقعی وفاق است.

او در ادامه با تشریح شعار دولت چهاردهم و وفاق افزود: شاید این سوال پیش بیاید که اساسا چرا ما از وفاق سخن می‌گوییم؟ و چرا دکتر پزشکیان و دولتمردان به مفهوم وفاق تکیه می‌کنند؟ اعتقاد ما این است که نظام و جامعه امروز دیگر تحمل این را ندارد که شاهد تفرقه و اختلاف‌نظر باشد. مردم از ما توقع دارند که همه حاشیه‌ها را کنار بگذاریم و به متن بپردازیم. متن یعنی پرداختن به مردم و این امکان‌پذیر نیست مگر با وفاق.

صالحی امیری ادامه داد: وفاق یعنی عبور از نفرت، شکاف و اختلاف، وفاق یعنی در کنار هم بودن و عبور از حاشیه‌ها و ورود به متن. وفاق یعنی افزایش رضایت اجتماعی و یعنی تجمیع تمام ظرفیت‌های نظام. وفاق یعنی صدای واحد از دولت، مردم و نظام. وفاق یعنی نفی برتری‌جویی جناحی و گروهی بر جناح و گروه دیگری. وفاق یعنی امنیت وفاق یعنی احساس غرور یک ملت و زندگی آرام مردم. وفاق یعنی به رسمیت شناختن دیگران که خواه با ما موافق باشند یا مخالف. وفاق یعنی به رسمیت شناختن آحاد ملت وفاق یعنی عدالت و انصاف. این‌ها شعار و رویکرد دولت چهاردهم است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: از نظر من وفاق نیاز امروز ایران و ضرورت فردای مردم است. آنچه که در دولت وفاق شکل خواهد گرفت حضور تمام سلیقه‌ها است.

او گفت: برخی‌ها به ما می‌گویند چرا درباره وفاق بیشتر با مردم سخن نمی‌گویید؟ چرا وفاق را تشریح و تبیین نمی‌کنیم؟ اعتقاد ما این است که وفاق جوهره تداوم حیات توسعه سیاسی است و از این منظر ما دولت به این گفتمان و به این اصول پایبند است. خوشبختانه اراده نظام نیز به حمایت از دولت است از این رو باید قدردان حمایت‌های مقام معظم رهبری از دولت چهاردهم باشیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه گفت: با وفاق و با توجه به ظرفیت‌های حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید شاهد نمایش غرور و وحدت و قدرت ایرانیان در جهان امروز باشیم.

صالحی امیری افزود: وقتی وارد میراث‌فرهنگی می‌شویم به یک اصل فکر می‌کنیم و آن سربلندی مردم و ملت در سطح منطقه و جهان است برای این که به این سربلندی برسیم باید موانع را از سر راه برداریم. باید برای جلوگیری از مهاجرت جوانان کاری کنیم. باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که مردم در فکر وطن باشند و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که جلوی این رفتار و مهاجرت را بگیریم. ظرفیت‌های زیادی در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نهفته است و می‌تواند باعث ایجاد حس وطن‌دوستی و جلای وطن در بین جوانان باشد و جلوی مهاجرت‌ها را بگیرد.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ما در ایران از کرد و لر و بلوچ و عرب و فارس و بختیاری ترک همه یک قوم و یک خانواده و یک جامعه واحد هستیم. اقوام خانواده بزرگ ایران هستند. تمام اقوام یک هویت دارند و آن هویت ایران است. بزرگترین جذابیت ما امروز میراث ماست که هویت ما محسوب می‌شود. ما ملت بزرگی هستیم ما تمدن بسیار بزرگی داریم باید به جهانیان این تمدن را نشان دهیم.

صالحی امیری یادآور شد: در کنار میراث‌فرهنگی که هویت و تمدن ماست گردشگری ضامن صلح و امنیت است و صنایع‌دستی ضامن ما برای اشتغال و تولید به حساب می‌آید.

او خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه تعهدات زیادی داریم. باید تا پایان برنامه هفتم به ۱۵ میلیون گردشگر خارجی دست یابیم باید بتوانیم صادرات صنایع‌دستی را افزایش دهیم و همچنین هزار موزه احداث کنیم و هر شهر حداقل یک موزه داشته باشیم. شاید این سوال پیش بیاید که آیا این امکان وجود دارد؟ پاسخ این است که با توجه به ظرفیت‌هایی که در این وزارتخانه، در مردم و در جوانان می‌بینم حتما می‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم.