رئیس جمهور در جریان برنامه‌های دور دوم سفرهای استانی هیات دولت به استان آذربایجان شرقی در جشن احیای ۲۲۰ واحد صنعتی و تولیدی راکد استان آذربایجان شرقی در شرکت ماشین سازی تبریز شرکت کرد.

به گزارش  گویای صنعت، رئیس جمهور روز پنجشنبه  در ادامه برنامه‌های دور دوم سفرهای استانی هیات دولت به استان آذربایجان شرقی، از نمایشگاه احیاگران واحدهای اقتصادی این استان که در مجموعه شرکت ماشین‌سازی تبریز برپا شده بود، بازدید کرد.

در این نمایشگاه ۲۲۰ واحد تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل در حوزه‌های مختلف کشاورزی، خدماتی، صنعتی و گردشگری که با کمک مجموعه‌های اقتصادی به عنوان احیاگر به مدار تولید و اشتغال‌آفرینی بازگشته‌اند، حضور دارند.

رئیس جمهور در جریان بازدید از این نمایشگاه با توضیحات مسوولین بخشی از مجموعه‌های احیاگر از اقدامات، فعالیت‌ها و وضعیت کنونی واحدهای احیا شده مطلع شد.

فعالیت بخش قابل توجه از این واحدها از ۱۰ سال پیش متوقف شده بود که با احیای آنها در دولت سیزدهم بیش از سه هزار و پانصد میلیارد تومان سرمایه نیز احیا شده است.

سید ابراهیم رئیسی همچنین با حضور در شهرک صنعتی چرمشهر، ضمن بازدید از یکی از واحد‌های تولیدی این شهرک، از نزدیک در جریان فعالیت‌های آن قرار گرفت.

رئیس جمهور در این بازدید، دستگاه‌های مسئول را به تامین نیازهای توسعه صنعت چرم با رعایت ملاحظات محیط‌زیستی مکلف کرد.

شهرک صنعتی چرمشهر تبریز در نزدیکی روستای مایان واقع در ۱۰ کیلومتری شمال غربی تبریز قرار دارد و حدوداً ۳۰۰ کارخانه‌ی چرم‌سازی در آن فعال هستند.

رئیس جمهور در جریان بازدید از این شهرک صنعتی دقایقی نیز با کارگران شاغل در آن  به صورت صمیمی و بی‌واسطه به گفتگو پرداخت و وضعیت شغلی و معیشتی آنها را جویا شد.

همچنین در بخش پایانی بازدید رئیس جمهور از شهرک صنعتی چرمشهر نشستی با حضور جمعی از مدیران واحد‌های تولیدی این شهرک برگزار و مسائل و مشکلات صنعت چرم استان مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس جمهور در سخنان کوتاهی در این نشست، صنعت چرم را صنعتی ارزآور و اشتغال‌زا عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت تامین نیازهای توسعه صنعت چرم در این استان، دستگاه‌های مسئول را به تامین سرمایه در گردش، ساخت شهرک صنعتی جدید، نوسازی ماشین آلات و تجهیزات این صنعت و همچنین توجه ویژه به مسائل زیست محیطی، رفع آلایندگی‌های تولید و حفظ سلامت مردم مکلف کرد.

رئیس جمهور همچنین در جشن احیای ۲۲۰ واحد صنعتی و تولیدی راکد استان آذربایجان شرقی، با اشاره به بازدیدش از چند غرفه واحدهای احیا شده و صحبت با صاحبان این صنایع و واحدها ، افزود: برخی ۵۰ تا ۳۰۰ کارگر گرفته اند و سخنانشان این بود که در آغاز کار هستند و خط تولید و کارگر را افزایش می دهند.

سید ابراهیم رئیسی اضافه کرد: اگر دولت کمک کند این افراد می توانند محصولات بیشتری تولید کنند از این رو باید از فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع حمایت کنیم.

وی، ادامه داد: آنچه شهدا به ما یاد داده اند و در مکتب آنها یاد گرفته ایم آن است که ما می توانیم ، اگر دیروز سنگر در مقابل رژیم صدام بود امروز سنگرما این کارخانه ها و صنایع هستند ، دشمن نمی خواهد اشتغال و تولید داشته باشیم، دشمن می خواهد بیکاری باشد.

رییس جمهور اظهار کرد: تبریز، آذربایجان و جای جای ایران اسلامی اراده کرده است که استقلال صنعتی و اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

رئیسی خطاب به صاحبان صنایع و کارگران تصریح کرد: شما نشان دادید که هم دانش را دارید و هم توانایی، و اگر دانش و توانایی را ضمیمه هم کنید محصول آن ماشینی می شود که تولید می کنید.

وی، به احیای واحدهای راکد کشور و بکارگیری ۶۷ هزار نفر اشاره و خاطر نشان کرد: دولت حتما باید حمایت کند زیراکه محصولات تولیدی ایران مشتاقان زیادی دارد و متقاضی برای تولیدات صنعتی ایران بسیار است.

رییس جمهور به بازدید خود از شهرک چرم در تبریز اشاره کرد و گفت: با گزارشاتی که دوستان دادند دیدیم که ظرفیت های بسیاری در این صنعت در تبریز وجود دارد.

رئیسی افزود: امروز کاری که در واحدهای تولیدی صورت می گیرد تولید قدرت است، تولید قدرت فقط تولید موشک نیست.

وی، اضافه کرد: شما با کار بزرگی که در احیای واحدها کردید تولید قدرت کردید امیدوارم که واحدهایی که همچنان راکد است به دست توانمند کارگران احیا شود و دولت و مجلس با تمام وجود در این عرصه حمایت مالی و حقوقی و قضایی خواهد کرد.

رییس جمهور در مورد نگرانی های کارگران هم بیان کرد: نگران نباشید به مدیران گفتم که واحدها را مجهز کنند آینده از آن کارگران است و حقوقی از آنها ضایع نخواهد شد.

رئیسی اظهار کرد: رشد تولید مد نظر رهبر را تحقق می بخشیم و مهار تورم را با رشد تولید دنبال می کنیم، تولید را افزایش می دهیم زیرا تولید داروی بسیاری از مشکلات اقتصادی است، با افزایش تولید صادرات افزایش می یابد در نتیجه درآمد بیشتر و تورم کاهشی می شود.

وی، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) گفت: همانطور که رهبری فرمودند تا به امروز با ایمان و امید پیشرفته ایم و با آن نیز پیش می رویم.

رییس جمهور گفت: با احیای ۲۲۰ واحد راکد صنعتی در آذربایجان شرقی هفت هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد شده و هزاران شغل نیز با احیای واحدهای دیگر در دست احیا ایجاد خواهد شد.

رئیسی با بیان اینکه احیای گروه صنعتی ماشین سازی اراده کارگران و مدیران است، افزود: در ابتدای راه هستیم و نباید کار را انجام شده و تمام شده بپنداریم.

وی، با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی استانی صنعتی، کشاورزی، معدنی و گردشگری است، ادامه داد: ۲۵۰ واحد در حوزه های دیگر در این استان فعال شده اند به طوری که زمینه برای جذب کارگر بیشتر فراهم شده است تا نرخ بیکاری در استان کاهش یابد. نشاط اجتماعی و نشاط خانواده در گرو کار و تلاش است که با احیای واحدهای تولید اتفاق می افتد.