معاون صنایع‌دستی کشور صادرات صنایع دستی را همچون لوکوموتیو دانست و گفت:پیمان‌سپاری ارزی بزرگترین مانع صادرات بود که اکنون آن را برداشته‌اند ولی به دلیل نبود دانش کافی در حوزه صادرات موفق نیستیم.

به گزارش گویای صنعت، مریم جلالی پنجشنبه ۱۶ آذرماه در جلسه شورای راهبردی شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع‌دستی استان کرمان به نبود تصویری شفاف از صنایع‌دستی در محور توسعه اشاره کرد و افزود: در گذشته به صنایع‌دستی به عنوان یک کالای تزیینی نگاه می‌شد و در حال حاضر به امر موزه‌ای تبدیل شده است.
معاون صنایع‌دستی کشور اظهار کرد: محصولات صنایع‌دستی باید دارای کیفیت و استانداردهای لازم و بسته‌بندی آنها چشم نواز باشد.
او فقدان ادبیات گفت‌وگو را یکی از مهمترین مشکلات حوزه صنایع‌دستی دانست و عنوان کرد: دانش بنیان‌تر از گلیم شیریکی‌ پیچ وجود ندارد زیرا این محصول نشان‌دهنده هوش و استعداد گذشتگان است.
جلالی مشتری، بازاریابی و تولید را از دیگر نیازهای زنجیره تکمیل صنایع‌دستی برشمرد و اظهار کرد: صنایع‌دستی یک امر زیستی است.
او با بیان این مطلب که منافع فردی و بخشی در حوزه صنایع‌دستی هرگز در خدمت منافع ملی نبوده است تاکید کرد: منافع بخشی باید در خدمت منافع ملی باشد.
معاون صنایع‌دستی کشور تاکید کرد: متاسفانه زنجیره ارزش صنایع‌دستی در هیچ کدام از استان‌ها کامل نیست.
جلالی با اشاره به اینکه در حال تدوین سند توسعه صنایع‌دستی هستیم، بیان کرد: در معرفی محصولات صنایع‌دستی ضعیف هستیم.
او با اشاره به اینکه هنرمندان افق دید خود را گسترده کنند گفت: همه شهرهای ملی و جهانی صنایع‌دستی باید با یکدیگر در ارتباط باشند و با چنین شبکه‌ای می‌توانیم در حوزه صنایع‌دستی تحول ایجاد کرد.
جلالی بیان کرد: ما در سازمان توسعه و تجارت غریب هستیم و در حال مذاکره با رایزن‌های اقتصادی و فرهنگی ایران در کشورها دیگر و رایزن‌های کشورهای دیگر در ایران هستیم.
لزوم برگزاری نمایشگاه‌ در کشورهای هدف صنایع‌دستی
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر لزوم مشخص کردن بازارهای هدف و تولید محصولات با سلیقه آن بازارها تاکید کرد و افزود: باید نمایشگاه‌های مختلف در کشورهای هدف برپا کنیم.
محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به محدودیت‌های وزارت میراث‌فرهنگی گفت: با توجه به اینکه بعضی از محصولات صنایع‌دستی استان کرمان شهره جهانی دارد بنابراین باید وزارت میراث‌فرهنگی توجه ویژه‌ای به استان کرمان داشته باشد و تسهیلات تبصره ۱۸ و بلاعوض برای رونق صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان اختصاص دهد.
او با تاکید بر انجام کارهای عملیاتی برای رونق اقتصادی صنایع‌دستی اظهارکرد: از بستر فضای مجازی برای معرفی محصولات و ظرفیت‌های گردشگری باید استفاده کنیم.
پورابراهیمی با بیان این مطلب که اگر بازار فروش تحریک شود زنجیره تولید تکمیل می‌شود تصریح کرد: در حوزه صادرات اگر بتوانید برنامه مشخصی را ارائه دهید ما نیز حمایت خواهیم کرد.
او با بیان اینکه ظرفیت‌های صادراتی صنایع‌دستی را احصا کنید، عنوان کرد: تامین منابع مالی، مالیات، بیمه تامین اجتماعی و صادرات از جمله مشکلات حوزه صنایع‌دستی کرمان است.
او تاکید کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و همچنین در مدیران سطح استان در راستای تسهیل امر تولید و صادرات صنایع‌دستی پشتیبانی لازم را می‌کند.