رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مجمع هنرمندان و صنعتگران و صنایع‌دستی کشور دیدگاه وزیر میراث‌فرهنگی را همسو با توسعه و رونق بازرگانی صنایع دستی مطرح کرد و گفت: با آمدن وزیر جدید امیدوار هستیم که احساس مسئولیت خاصی نسبت به بازرگانی صنایع‌دستی وجود داشته باشد.

به گزارش گویای صنعت، حسین بختیاری با بیان این که شرکت توسعه سرمایه‌گذاری صنایع دستی با سبقه‌ای متعلق به سال ۸۰ دوباره فعال شده است، گفت: دهه ۸۰ در خصوص راه‌اندازی این شرکت تجربه ناموفقی حاصل شد که به علت ورود و دخالت افراد و بخش‌های نامرتبط تجربه‌ای حاصل نشد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مجمع هنرمندان و صنعتگران و صنایع‌دستی کشور با بیان این که با شروع دولت سیزدهم با ورود مدیریت میانی دفتر بازرگانی و بازاریابی به دستور معاونت صنایع دستی فرایند احیای این شرکت از سر گرفته شد، افزود: برخی از دوستان قدیمی که در زمینه راه‌اندازی شرکت سابق نیز ورود کرده بودند، مجدد وارد میدان اهتمام شدند و تیمی متشکل از افراد پیگیر و فعال تشکیل شد.

او با اشاره به این که گام اول تشکیل شرکت بسیار خوب اما در مجموع هنوز مطابق با انتظار جامعه هنرمند و صنعتگر نیست، تصریح کرد: باید برای این شرکت، برنامه مشخص، مدون و با پشتوانه داشته باشیم. در عین حال با اهتمام مشارکت‌کننده‌ها و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌توانیم سنگ بنای خوبی بگذاریم مشروط به اینکه وزارتخانه عزم قوی‌تری برای این موضوع داشته باشد.

بختیاری دیدگاه وزیر میرث‌فرهنگی را همسو با توسعه و رونق بازرگانی صنایع‌دستی دانست و یادآور شد: در حوزه مدیریت کلان وزارتخانه امیدوار هستیم که احساس مسئولیت خاصی نسبت به بازرگانی صنایع دستی وجود داشته باشد که البته با شناختی که از روحیات او دارم، ‌امیدوار به عزم جدی که در این زمینه دارد با خواست جامعه هنرمند و صنعتگر مطابق باشد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مجمع هنرمندان و صنعتگران و صنایع‌دستی کشور تأکید کرد: خواست بیشتر تشکل‌ها، هنرمندان، صنعتگران، بازرگانان و فروشندگان صنایع‌دستی این است که اگرچه دولت در دهه ۸۰ با اقدامی غیرکارشناسی منجر به انحلال سازمان صنایع‌دستی شد اما با این اقدام فراگیر موضوع را جبران کند و دستاورد مناسبی را به سهم هنرمندان و پیشکسوتان حوزه صنایع دستی این اتفاق خوب رقم بخورد.

او با تأکید براین که در حوزه رسانه هم باید عزمی جدی ایجاد شود، گفت: همه اصحاب رسانه خصوصاً رسانه ملی باید در خصوص اطلاع‌رسانی کمک کنند و این موضوع را برای مردم روشن بیان کنند تا به شکوفایی و رشد و ترویج صنایع‌دستی منجر شود.

بختیاری با اشاره به این که در قالب اتفاق و عزمی ملی باید ترویج دهیم که هر ایرانی یک صنایع‌دستی بخرد، گفت: این تصمیم می‌تواند منجر به تقویت و رونق بخش تولید شود و تولیدکننگان ما بتوانند برای مخاطب و نیاز مخاطب تولید کنند، تولیدی که کیفیت آن درشان مردم نباشد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مجمع هنرمندان و صنعتگران و صنایع‌دستی کشور افزود: مردم هم باید کمک کنند با خرید محصول صنایع‌دستی در مسیر رشد صنایع دستی و تولید مؤثر باشند در عین حال، تشکل‌ها و سازمان‎‌های غیردولتی نیز می‌توانند نقش خوبی داشته باشند و بازرگانان صنایع‌دستی هم که به صورت پراکنده فعالیت می‌کنند، فعالیت‌هایشان را به این سمت و سو هدایت کنند و دولت نیز باید برای ساماندهی این تشکیلات و تقویت بخش بازرگانی اهتمامی جدی داشته باشد.

او با بیان این که باید عزمی همگانی ایجاد شود و قدم‌های اول در دوره سه ساله برای راه‌اندازی این شرکت بازرگانی برداشته شود، تصریح کرد: اغلب محصولات تولید شده مورد نظر مخاطب نیست و به واقع مخاطب پسند نیستند و از سلیقه بازار مصرف فاصله دارند در حالیکه برخی از محصولات کشورهای دیگر مانند اقلام چینی استقبال بیشتری می‌شود چرا که این محصولات در عین توجه به نیاز بازار، تولید انبوه داشته و کیفیت لازم را دارند.

بختیاری بیان کرد: با تدبیر و حرکات سنجیده باید محصولات صنایع دستی را به صورت انبوه و کیفی تولید و در اختیار مردم قرار دهیم و عزم و همت همگانی مرکب از فعالان و تولیدکنندگان و بازرگانان را داشته باشیم.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مجمع هنرمندان و صنعتگران و صنایع‌دستی کشور با تأکید بر این که ما باید ابتدا یک محصول برای صادرات داشته باشیم تا بتوانیم وارد عرصه صادرات شویم، تصریح کرد: گام نخست ما باید شناخت بازار باشد و نباید شتابزده وارد عرصه صادرات شویم تا زمان را برای شناخت از دست دهیم لذا معتقد هستیم باید گروه‌های بازاریاب و بازارساز ما فعال شوند و در قالب شرکت توسعه در مرحله بعدی، به عرصه صادرات وارد شویم.

او به مقوله بسته‌بندی به عنوان یک معضل جدی اشاره کرد و گفت: مسئله بسته‌بندی یکی از معضل‌های ماست و هنوز به طور سنتی بسته‌بندی داریم که این مسئله در بازار جهانی قابل دفاع نیست و ابتدا باید اینمباحث توسط شرکت توسعه نو پا حل شود و بعد به مقوله بازار خارجی و صادرات ورود کنیم.

بختیاری با بیان این که شخصیت‌های حقیقی شرکت توسعه صادرات هم دارند، تصریح کرد: این صادرات مورد نظر نیست و کیفیت لازم را ندارد چون تعداد و کیفیت قابل توجه آن در شان صنایع دستی ایران نیست.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مجمع هنرمندان و صنعتگران و صنایع‌دستی کشور با اشاره به سهم ۳هزارم درصدی ایران از بازار صادرات جهان خاطرنشان کرد: این رقم خیلی کمی است که بنا به اظهار منایع دولتی از بازارهای صادراتی دنیا سهم ماست و نشان می‌دهد که ما نتوانستیم در خصوص محصول، نظر مخاطب را جلب کنیم پس معتقدم ورود شتاب‌زده به بازار صادرات به نفع ما نیست و پس از مطالعات صادراتی می‌تواند محقق شود.

او با تأکید بر این که بازارهای منطقه و کشورهای همسایه ظرفیت‌های مطلوبی هستند، گفت: بازارهایی مانند بازار چین نیز مخاطبی شاید بیش از ۵۰ میلیون نفر برای محصولات ایرانی دارند و چنین بازارهایی را باید دریابیم.