به گزارش گویای صنعت، عصر امروز سه شنبه ۲ مردادماه مهدی باب الحوائجی معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری باحضور در بخش کهریزک از مجموعه شهرک حمل و نقل و مؤسسات باربری تهران بازدید و در جریان آخرین اقدامات صورت گرفته در راستای رفع مشکلات موجود و آغاز به فعالیت بزرگترین مجموعه شهرک حمل و نقل مؤسسات باربری خاورمیانه قرار گرفت.
در این بازدید که باحضور بشارت معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری، گراوند بخشدار کهریزک، معینی رئیس شورای اسلامی بخش کهریزک، مسئولین اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت شهرک های حمل و نقل و مؤسسات بربری تهران انجام شد، فرماندار ویژه شهرستان ری ضمن بازدید میدانی از بخش های مختلف شهرک، در نشستی به بررسی مسائل و مشکلات موجود در مسیر تکمیل و بهره برداری کامل از این مجموعه پرداخت.
در همین رابطه فرماندار ویژه شهرستان ری ضمن بیان توضیحاتی پیرامون شهرک حمل و نقل تهران و مشکلات موجود جهت تکمیل این مجموعه عنوان کرد: همزمان با توسعه کلانشهر تهران و افزایش جمعیت و حجم ترافیک درون شهری و نقاط سکونتگاهی و ایجاد مشکلات عدیده ای همچون آلودگی هوا، مصرف بالای سوخت های فسیلی، افزایش شدید بار ترافیکی، استهلاک خودروهای سنگین و دیگر موارد سبب گردید ایده ساخت شهرک حمل و نقل در منطقه کهریزک شهرستان ری شکل گرفته و در اوایل دهه ۷۰ کلنگ ساخت مجموعه به زمین زده شد.
باب الحوائجی ادامه داد: بر اساس طراحی ها مقرر گردید این شهرک بعنوان بزرگترین شهرک حمل و نقل خاورمیانه در محل کیلومتر ۲۵ جاده قدیم تهران قم واقع در بخش کهریزک شهرستان ری و در زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار در ۳ فاز ایجاد گردد. فاز اول طرح با ۸۰ قطعه، فاز دوم با ۱۲۰ قطعه و فاز سوم با ۱۰۰ قطعه برنامه ریزی شده است که متراژ قطعات ۴ و ۵ هزار متر می باشد.
وی افزود: مرکز پلیس، جایگاه سوخت، هتل، مرکز درمانی، مسجد، ورزشگاه، آمفی تئاتر، فروشگاه، ساختمان های اداری و سایر مراکز خدماتی از جمله کاربری هایی بوده که در طراحی این شهرک تعبیه شده است و هدف از ایجاد این شهرک تبدیل آن به هاب اصلی باربری و حمل و نقل کشور باتوجه به قرار گرفتن در مسیرهای دسترسی ۲۵ استان کشور، نزدیکی به شهرک صنعتی شمس آباد بعنوان بزرگترین شهرک صنعتی و تولیدی خاورمیانه و شهرک های متعدد صنفی و صنعتی واقع در بخش های کهریزک، فشافویه، قلعه نو و خاوران شهرستان ری و نیز قرارگیری در محدوده نزدیک به شهر تهران بعنوان پایتخت و محل قرارگیری دفاتر مرکزی کارخانجات و مراکز تولیدی بزرگ کشور بوده است.
معاون استاندار تهران در ادامه گفت: از عمده مشکلات مؤثر در عدم تکمیل این طرح پس از حدود ۳ دهه می توان به مسائلی همچون عدم تأمین به موقع زیرساخت های ضروری همچون آب، برق، گاز، تلفن، اینترنت و…، مسائل مربوط به تغییر کاربری اراضی، صدور مجوزها و پروانه های ساخت و بهره برداری واحدها، پرداخت عوارض و دیون دولتی و نیز عدم تمایل جدی مالکین مؤسسات باربری جهت نقل مکان به این شهرک بدلیل طولانی شدن زمان بهره برداری و عدم تصویر درست از میزان درصد مؤفقیت این طرح اشاره نمود.
باب الحوائجی اضافه کرد: از جمله فواید بهره برداری از این شهرک نیز میتوان به ارائه خدمات رفاهی و آموزش های عمومی و تخصصی به رانندگان، ایجاد امنیت ترافیکی برای شهروندان از طریق تفکیک ترافیک شهری و برون شهری، کاهش آلودگی های هوا و صوتی ناشی از عبور وسایل نقلیه سنگین، امکان اعمال مدیریت منسجم بر سیستم های حمل و نقل جاده ای، کنترل و افزایش ضریب امنیت جابجایی کالا، تسهیل و تسریع در امر جابجایی کالا، جلوگیری از دپو محمولات کارخانهها و کاهش هزینههای انبارداری، ایجاد زمینه های اشتغال با توجه به مشاغل وابسته به حمل و نقل و حرفه های جانبی اشاره نمود.
فرماندار ویژه شهرستان ری در پایان افزود: باتوجه به بازدید امروز و احصاء مشکلات عمده و اصلی مجموعه مقرر گردید جهت تأمین زیرساخت ها از جمله اجرای خط لوله انتقال آب شرب و خدماتی مجموعه و نیز صدور مجوزهای ساخت و تکمیل قطعات در فاز یک شهرک مساعدت های لازم صورت گرفته و زمینه لازم جهت بهره برداری و آغاز فعالیت رسمی شهرک طی سالجاری با همکاری مجموعه فرمانداری ویژه شهرستان ری، بخشداری کهریزک و سازمان حمل و نقل جاده ای و شرکت شهرکهای باربری فراهم گردد.
Thursday, 14 November , 2024