عدم نقدینگی مهمترین علت به سرانجام نرسیدن قرارداد با شرکتهای تأمین خودروهای حمل و نقل عمومی

  پرینت
عدم نقدینگی مهمترین علت به سرانجام نرسیدن قرارداد با شرکتهای تأمین خودروهای حمل و نقل عمومی
شناسه خبر : 77117 | تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۵:۰۸ | تعداد دیدگاه : 0 |
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت استفاده از زیرساخت ها و ابزار فنی و مالی موجود برای بهبود شرایط حمل و نقل شهر تهران تأکید کرد.

وی درخصوص قرارداد اتوبوسرانی با شرکت های داخلی اظهار کرد: شهرداری تهران با شرکت عقاب افشان قرارداد هزار دستگاه اتوبوس داشته است و درحالیکه باید تاکنون ٧٧٠ دستگاه از آن به شهرداری تحویل داده می‌شد تنها ۳۱۵ دستگاه یعنی کمتر از نصف تعداد تعهد داده شده  تحویل داده شده است.

تشکری هاشمی ادامه داد: همچنین طبق قرارداد با شرکت اسنا باید تاکنون ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به مردم تهران داده می‌شد در حالی که ۱۱۶ دستگاه تحویل داده شده است. همچنین هنوز هیچ اتوبوسی از سمت شرکت پارسان تحویل شهرداری نشده است. درخصوص وضعیت قرارداد مینی بوس ها نیز شرکت مایوان موظف بود که ۴۰۰ دستگاه مینی بوس تحویل می داد  اما عدد تحویلی  ۲۰ دستگاه بوده است. همچنین درخصوص ون جانبازان نیز  باید ۴۰ دستگاه تحویل داده می‌شد اما عدد تحویلی، تنها  ۱۰ دستگاه ون است .

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه طبق اطلاعات واصله، مهم‌ترین دلایل به سرانجام نرسیدن قراردادها  عدم نقدینگی بوده است؛ تصریح کرد: عدم  تأمین نقدینگی توسط شهرداری تهران، مهم‌ترین دلیلی است که مدیران شرکت‌های داخلی  از آن در خصوص چرایی واگذار نشدن اتوبوس‌ها صحبت کرده‌اند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: بخش عمده ای از سیستم‌های هوشمند این شهر،  خوابیده و یا خاموش هستند. مایه خجالت است که  از ۴۸۰ دوربین کنترل سرعت تنها  کمتر از ۱۰ عدد  آنها  فعالند. باید مشخص شود چه عاملی وجود دارد که با وجود منابع مالی، اختیارات قانونی و سازو کار و تجهیزات، همه چیز به حالت نیمه تعطیل شده‌اند.

وی افزود: به نظر بنده اتفاقاتی پشت پرده وجود دارد که از ید معاونت حمل و نقل خارج است. هنوز یک ریال هم از بودجه‌ای که برای تجهیزات و پشتیبانی در نظر گرفته بوده‌ایم؛ خرج نشده‌ است. باید  با صراحت گفته شود چرا هنوز این سیستم‌های هوشمند بازسازی و نوسازی و فعال نشده‌اند.

تشکری هاشمی گفت: اگر همه دوربین‌های ثبت کنترل ترافیک کار می‌کردند؛ روزی ۳۰۰ هزار خودرو غیرمجاز وارد محدوده طرح نمی‌شدند و اگر قرار بود آنها جریمه شوند؛ در طول این سه سال که بخشی از سیستم‌ها خاموش شده‌اند می‌توانستیم بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان از محل این تخلفات  درآمد کسب کنیم. اما اکنون، هم از این درآمد محروم شده‌ایم و هم انبوه خودروهای غیر مجاز وارد طرح شده‌اند و هم مردم می‌دانند که بخشی از دوربین‌ها خاموش هستند  و بی‌ اعتماد و بی‌خیال از هر چیزی وارد طرح می‌شوند.

وی در خصوص سامانه پرداخت الکترونیک بلیط بیان کرد: نیز در گذشته تذکر داده ام که در حوزه پرداخت الکترونیک نشیب‌های بسیاری داشته‌ایم، طبق بازدیدهای میدانی مشخص شده است که  ۵۰ درصد ایستگاه‌های بی. آر. تی  فاقد دستگاه پرداخت الکترونیک بلیط هستند این موضوع به معنای آن است که در طول  ۲ سال اخیر شهرداری تهران قریب به هزار  میلیارد تومان عدم النفع داشته است.

تشکری هاشمی با اشاره به ورود تاکسی‌های برقی گفت:  خاطرم هست وقتی شهردار تهران به صحن شورای شهر آمد گفت حدود نصف هزینه  تاکسی‌های برقی را از محل ماده ۱۲ تأمین کرده  اما از آمدن اولین سری تاکسی‌های برقی تاکنون، دولت هیچ هزینه‌ای در خصوص آنها پرداخت نکرده است. همچنین طبق آمار  تاکنون فقط ۱۵۰ دستگاه خودرو برقی توسط رانندگان خریداری و حدود ۱۰۸ دستگاه تحویل شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی با اشاره به اینکه تهران حدود ۵۰ هزار تاکسی فرسوده دارد و برای جلوگیری از آلودگی هوا باید خودروها نوسازی شوند؛ گفت: علی رغم تمامی این موارد، هنوز در برقی سازی موفق نشده‌ایم. با این اعداد و ارقام نمی‌توان تهران را مدیریت کرد. تقاضای من از دوستان خود در شهرداری  این است که اگر نمی‌توانند ۵۰ درصد مبلغ خودروهای برقی را از دولت دریافت کنند؛ فکر جدیدی در این خصوص داشته باشند. در حال حاضر واردات در حال انجام است و اگر قرار باشد به همین منوال پیش برویم؛ تاکسی‌های برقی روی  دست شهرداری تهران می‌ماند و نمی‌توانیم کاری بکنیم.

وی با تأکید بر اینکه در بودجه  سال جاری فقط ۲ هزار  میلیارد تومان برای نوسازی تاکسی‌ها در نظرگرفته‌ شده است؛ گفت:  سال گذشته یک و نیم میلیون خودرو در کشور تولید شد  اما سهم تاکسی های شهرداری تهران از این میزان تولید  تنها ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه  تاکسی بوده است. گره کار کجا است که می‌توان یک و نیم میلیون خودرو به بازار وارد کنیم  اما سهم تاکسیرانی ۲ هزار و ۵۰۰ عدد است؟

تشکری هاشمی ادامه داد:  تهران ۸۰ هزار تاکسی دارد و اگر سن هر تاکسی را نیز ۱۰ سال در نظر بگیریم برای رسیدن به وضعیت پایدار نیازمند این هستیم که هر سال، ۸ هزار  دستگاه را نوسازی کنیم. باید حتماً بررسی  شود که چرا در حالی که هم پول و هم اختیار وجود دارد؛  خودرو به شهروندان داده می‌شود اما خودرو برای تاکسی که قرار است شهروندان را جابجا کند؛ داده نمی‌شود

برچسب ها
نوشته های مشابه
آمادگی کامل شهرداری منطقه ۲۰ در طرح استقبال از مهر، نویدبخش پاییزی سرشار از دانش و امید
لزوم تببین شرح افزایش عوارض نوسازی برای شهروندان
احداث فاز اول رفیوژ میانی خیابان ابوذر
اجرای ۶۰ هزار متر ریسه نوری و پارچه ای در معابر منطقه یک
کارگاه آموزشی فرزند پروری و تربیت کودکان در قرچک برگزار شد
شهروندان باید شاهد اقدامات شاخص در محورهای الگوی خدمت باشند
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.