سفارت چین طی مدت ۲ هفته گذشته با تغییر روند صدور ویزا، ارائه نوبت به صورت آنلاین را حذف و اخذ نوبت روادید به‌صورت روزانه و حضوری در سفارت چین صورت می‌پذیرد.

به گزارش گویای صنعت، در پی بیان مشکلات ناشی از صفهای طویل متقاضیان دریافت ویزای چین از سوی خبرنگار مهر به وزارت خارجه کشورمان، پاسخی در ۲۳ آبان ۱۴۰۲ به خبرنگار مهر داده شد که به این شرح است:

• سفارت چین طی مدت ۲ هفته گذشته با تغییر روند صدور ویزا، ارائه نوبت به صورت آنلاین را حذف و اخذ نوبت روادید به‌صورت روزانه و حضوری در سفارت چین صورت می‌پذیرد.

• روند نوبت‌دهی الکترونیکی در ماه‌های اخیر منجر به بروز مشکلاتی گردید که با درخواست وزارت امور خارجه و برای دسترسی سریع و شفاف متقاضیان به روادید، نوبت‌دهی آنلاین (برخط) حذف و به نوبت‌دهی حضوری تبدیل گردید.

• با توجه به برگزاری نمایشگاه‌های «کانتون» در گوانجو و واردات چین در شانگهای طی دو الی سه هفته گذشته و حجم درخواست‌های بالا برای دریافت روادید چین، این موضوع موجب تشکیل صف در مقابل سفارت چین شده است.

با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های اداره کل کنسولی و بخش کنسولی سفارت چین، صدور روادید چین به صورت عادی در جریان بوده و از زمان تحویل مدارک و ثبت درخواست تا زمان دریافت روادید، تنها ۳ روز کاری زمان نیاز است.

اداره کل کنسولی وزارت خارجه هم در ادامه این پاسخ تاکید کرد:

• موضوع تشکیل صف برای اخذ روادید چین، چندین بار از راه‌های مختلف به اطلاع وزارت امورخارجه رسیده و این مطلب در ملاقات‌ها با سفیر و دیگر مسئولین سفارت چین به ایشان منتقل و درخواست توضیح شده است.

• مسئولان سفارت چین معتقدند به دلیل بالابودن میزان تقاضای روادید از کشور چین، در گذشته کار اخذ نوبت برای ارائه مدارک همراه با مشکلاتی برای ایرانیان از قبیل ورود واسطه‌ها و ادعای نوبت فروشی همراه بود. سفارت چین معتقد است در سازوکار جدید نوبت‌ها برای ارائه مدارک به آن سفارت به‌طور روزانه و از اول صبح به متقاضیان ارائه می‌شود (مانند ماشین نوبت بانک‌ها) و این کار باعث می‌شود، اولاً همه افراد فرصت مساوی برای اخذ نوبت روزانه برای ارائه مدارک به سفارت داشته باشند و ثانیاً نوبت‌های ارایه‌شده بیش از تقاضای روزانه شود.

اما علی‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته از سوی مسئولین وزرات امور خارجه کشورمان، باید توجه داشت تقاضای سفر به چین افزایش یافته است و به نظر نمی‌آید صرفاً در مقطعی کوتاه برای حضور در نمایشگاهی خاص باشد؛ ضمن آنکه با امضای سند راهبردی همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین هر دو کشور باید خود را برای گسترش هر چه بیشتر روابط و چشم‌انداز بهتری از روابط و توسعه همکاری‌ها آماده کنند که طبیعتاً گسترش ترددها از آن جمله است.

در عین حال تحت هر شرایطی حتی به صورت مقطعی هم نباید شاهد صف‌های طولانی از شهروندان کشورمان باشیم، به خصوص که ممکن است در آینده هم شاهد افزایش پیک‌های مقطعی تقاضا سفر به چین باشیم. موضوعی که با ایجاد سازوکار و زیرساخت مناسب الکترونیکی، قابل پیش‌بینی و مهار است.