یك روان‌شناس بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه، نخستین اصل در انجام تكالیف دانش آموزان را «تعیین زمان‌بندی مشخص» دانست و گفت: به جای تذكرهای پراكنده در طول روز، بهتر است با مشاركت خود كودك، ساعت مشخصی برای انجام تكالیف تعیین شود.

به گزارش گویای صنعت، دکتر محمد مهدی مقدم‌نیا، یک روان‌شناس بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه در برنامه «عصری نو» رادیو سلامت، با اشاره به اینکه بسیاری از والدین در روزهای ابتدایی مدرسه با مقاومت یا کندی فرزندان در انجام تکالیف مواجه می‌شوند، تأکید کرد: تدوین قوانین ساده و قابل اجرا می‌تواند مسیر انجام تکالیف را برای کودکان هموارتر کند.

او در ادامه به اهمیت «فضای مناسب» برای تمرکز کودک اشاره کرد و افزود: نوشتن مشق در محیط‌های شلوغ یا در مقابل تلویزیون، تمرکز کودک را مختل می‌کند. والدین باید محیطی آرام و مشخص برای انجام تکالیف فراهم کنند.

مقدم‌نیا همچنین بر ضرورت «تقسیم تکالیف سنگین به بخش‌های کوچک‌تر» تأکید کرد و گفت: وقتی حجم تکالیف زیاد است، کودک دچار استرس و دلسردی می‌شود. بخش‌بندی تکالیف باعث می‌شود کودک با انگیزه و تمرکز بیشتری پیش برود.

او «استراحت‌های کوتاه و مفید» را نیز یکی از اصول مهم دانست و توضیح داد: پس از هر ۴۵ دقیقه مطالعه، یک وقفه‌ی پنج دقیقه‌ای متناسب با سن کودک می‌تواند به بازیابی انرژی و تمرکز کمک کند.

مقدم‌نیا با اشاره به رفتار برخی کودکان پس از نوشتن یک صفحه مشق، که به بازی مشغول می‌شوند، گفت: برای این کودکان بازگشت به تکلیف دشوار است؛ که این رفتار در سنین پایین طبیعی است اما اگر این الگو پس از یکی دو ماه ادامه یابد، ممکن است نشانه‌ای از اختلال تمرکز باشد و نیاز به مشاوره تخصصی دارد.

این روان‌شناس بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه در پایان با تأکید بر اینکه نوشتن مشق توسط والدین نه‌تنها کمکی به کودک نمی‌کند بلکه مانع رشد مسئولیت‌پذیری اوست، از والدین خواست تا اجازه دهند فرزندان‌شان پیامد رفتارهای خود را تجربه کنند و با حمایت، آن‌ها را به سوی استقلال و نظم فردی هدایت کنند.