مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از ثبت پیش از ۳۰هزار قلم شی موزه‌ای این استان در سامانه جامع اموال منقول فرهنگی و تاریخی کشور خبر داد.

به گزارش گویای صنعت،محمد ثابت اقلیدی امروز ۴ مردادماه ۱۴۰۳ با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰هزار قلم شیء تاریخی و فرهنگی در موزه‌های استان فارس وجود دارد گفت: بیش از ۴۰ موزه تخصصی و مشارکتی در سطح استان فعال است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در رابطه با سامانه جامع اموال منقول فرهنگی و تاریخی کشور گفت: در واقع این سامانه ایجاد بانک اطلاعاتی از تمامی اموال منقول فرهنگی تاریخی در سطح کشور، هویت بخشیدن به اموال منقول فرهنگی تاریخی از زمان پیدایش اثر و قبل از ورود آن به موزه است. همچنین مستندنگاری اموال تاریخی فرهنگی در بخش عمومی، تخصصی و وضعیت مرمتی آنها، ثبت و ضبط اشیا در مبادی ورودی و کنترل وضعیت سرقت اشیاء و اعلام آن‌ها به‌تمامی مراجع ذیربط از طریق سیستم جامع اموال منقول فرهنگی، تاریخی است.

او ادامه داد: این سامانه ایجاد سایت مرتبط جهت اطلاع‌رسانی، امکان ایجاد ارتباط و دسترسی در بعضی موارد خاص بر اساس سطوح دسترسی مختلف و نیز مکانیزه کردن تمامی نقل و انتقالات اشیاء موجود در موزه‌ها را نیز دنبال می‌کند.

ثابت اقلیدی در ادامه افزود: در سه سال گذشته سه موزه تخصصی در فارس به بهره‌برداری رسیده و سه موزه دیگر نیز در شرف راه‌اندازی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بر لزوم توسعه موزه‌های استان از نظر کمی و کیفی تأکید کرد و گفت: باید در هر شهرستان دست‌کم یک موزه راه‌اندازی شود؛ هرچند که هم‌اکنون برخی از شهرستان‌ها تا سه موزه هم وجود دارد اما برخی شهرستان‌ها هم فاقد یک موزه هستند که در این راستا طرح ایجاد و راه‌اندازی موزه در این مناطق در دستور کار است.

او بر لزوم ایجاد موزه‌های تخصصی در مناطق مختلف استان تأکید کرد و گفت: ساخت موزه‌های تخصصی در هر منطقه یک ضرورت به شمار می‌رود.

ثابت اقلیدی ادامه داد: در حال حاضر در استان فارس ۵۰ مجموع دار هم فعالیت دارند که برخی از مجموعه‌ها به موزه تبدیل‌شده و برخی نیز در شرف ایجاد موزه هستند.