به گزارش گویای صنعت، دکتر سودابه یوسفی، روانشناس و مدرس دانشگاه، در برنامه «نویار» رادیو سلامت با بیان این مطلب افزود: پیش از آنکه کودک به هوش مصنوعی بهعنوان یک تکیهگاه مطلق نگاه کند، باید فرهنگ استفاده صحیح از آن را بیاموزد. این فناوری باید بهعنوان دستیار کمکی در مسیر یادگیری باشد، نه منبع اصلی دانش.
یوسفی با اشاره به رشد روزافزون تکنولوژی و نفوذ هوش مصنوعی در زندگی روزمره و تاکید بر ضرورت آموزش و آگاهسازی کودکان و نوجوانان افزود: والدین باید در کنار فرزندان خود باشند و نهتنها نظارت، بلکه مشارکت فعال در استفاده از این ابزار داشته باشند. کودک باید ابتدا خودش فکر کند، تحلیل کند و سپس از هوش مصنوعی کمک بگیرد.
او با هشدار نسبت به اتکای مطلق به پاسخهای هوش مصنوعی ادامه داد: نباید اجازه دهیم کودک تصور کند که پاسخهای هوش مصنوعی همیشه درست و قطعی هستند. مقایسه پاسخهای هوش مصنوعی با منابع علمی معتبر میتواند به کودک کمک کند تا نگاه انتقادی و تحلیلی پیدا کند.
یوسفی همچنین به نمونههایی از استفاده خلاقانه والدین از هوش مصنوعی اشاره و بیان کرد: برخی والدین با مشارکت در پروژههایی مانند قصهنویسی یا فیلمنامهنویسی، از هوش مصنوعی برای ارتقای محتوای تولیدشده توسط فرزندشان استفاده کردهاند. این همراهی نهتنها باعث تقویت خلاقیت کودک میشود، بلکه نقش آموزشی هوش مصنوعی را نیز پررنگتر میکند.
او در پایان اظهار کرد: والدین باید بدانند که همراهی، آموزش و نظارت سه رکن اصلی در استفاده کودکان از هوش مصنوعی هستند. این فناوری میتواند فرصتهای بزرگی برای یادگیری و رشد فراهم کند، به شرط آنکه با آگاهی و مسئولیتپذیری از آن استفاده شود.






































































































Friday, 28 November , 2025