احتمالاً اخیراً در حالی که مردم سعی می کنند از خطرات و پیامدهای فوری تغییرات آب و هوایی عبور کنند، عباراتی مانند “بحران آب و هوا”، “اضطرار آب و هوا” یا “عدالت اقلیمی” را بیشتر شنیده اید. خطر واقعی است، اما آیا استفاده از این زبان واقعاً متقاعدکننده است؟ آمریکایی ها بیشتر با تغییرات آب […]

احتمالاً اخیراً در حالی که مردم سعی می کنند از خطرات و پیامدهای فوری تغییرات آب و هوایی عبور کنند، عباراتی مانند “بحران آب و هوا”، “اضطرار آب و هوا” یا “عدالت اقلیمی” را بیشتر شنیده اید. خطر واقعی است، اما آیا استفاده از این زبان واقعاً متقاعدکننده است؟

آمریکایی ها بیشتر با تغییرات آب و هوا و گرم شدن کره زمین آشنا هستند. اما اصطلاحات آشنای تغییر اقلیم و گرمایش جهانی گاهی به همان اندازه و گاهی بهتر از بحران آب و هوا و شرایط اضطراری آب و هوایی در برانگیختن نگرانی، فوریت و تمایل برای مقابله با آن کاربرد موفقی دارد. عدالت اقلیمی به طور مداوم تمایل به عملکرد بدتری داشت، احتمالاً تا حدی به این دلیل که کمترین آشنایی را داشت. پاسخ ها در میان جمهوری خواهان، دموکرات ها و مستقل ها مشابه بود.

بیشتر بخوانید: رشد گرمایش هوا در ایران دو برابر میانگین جهانی است

نحوه تکامل اصطلاحات

امروزه در میان بسیاری از روزنامه نگاران رایج است که در مورد تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی با ادبیاتی صحبت کنند که انگار معنی یکسانی دارند، اما تفاوت هایی وجود دارد. تغییر اقلیم به تغییرات آب و هوای کلی اشاره دارد، در حالی که گرمایش جهانی به طور خاص به افزایش دما اشاره دارد.

یک بررسی تاریخی نشان داد که در گذشته، مردم کمتر احتمال داشت که اصطلاح تغییر آب و هوا را با این ایده که انسان‌ها فعالانه سیاره را گرم می‌کنند مرتبط کنند تا با واژه گرمایش جهانی. شاید به همین دلیل است که دموکرات ها قبلاً واژه گرمایش جهانی را می پسندیدند، در حالی که رایج شدن واژه تغییر اقلیم به فرانک لونتز، مشاور دولت جورج دبلیو بوش نسبت داده شده است.

به جای بیش از حد گرم، بگوییم تغییرات آب و هوایی

در حال حاضر، اصطلاحات بحران آب و هوا، وضعیت اضطراری آب و هوا یا عدالت آب و هوایی کمتر آشنا هستند و نگرانی کمتری نسبت به تغییرات آب و هوا یا گرم شدن کره زمین ایجاد می کنند.

حتی اگر این اصطلاحات رایج‌تر شوند، هیچ تضمینی وجود ندارد که نگرانی‌ها را تشدید کنند یا الهام بخش عمل شوند. در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که عباراتی مانند بحران آب‌وهوایی می‌توانند نتیجه معکوس داشته باشند، اگر با مردم همخوانی نداشته باشند.

توصیه روزنامه نگاری ایده آل: اشتباه استفاده از زبان داغ را مرتکب نشوید. فقط به اصطلاحات آشنا که مردم می فهمند پایبند باشید – وقتی به افزایش دما و تغییرات آب و هوا برای تغییرات کلی در آب و هوا اشاره می کنید از گرم شدن کره زمین استفاده کنید.

انتهای پیام/ ترجمه: محمد حسن اسدی طاری منبع: ارتباط امروز به نقل از ijnet