کتاب «پهلوان‌باشی» با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سالن شهید ضرغام فدراسیون کشتی رونمایی شد.

به گزارش گویای صنعت، مراسم رونمایی از کتاب «پهلوان‌باشی» (مجموعه روایت ستارگان) امروز (سه‌شنبه) با حضور سیدرضا صالحی‌امیری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، جمعی از قهرمانان المپیک،پیشکسوتان،مسئولان، ورزشکاران و محسن شاهرضایی نویسنده کتاب، مدیرعامل بنیاد نخبگان کشور، حجت‌الاسلام احدی مدیرکل فرهنگی وزارت ورزش و جوانان و جمعی از پیشکسوتان و قهرمانان کشتی برگزار شد.

کتاب پهلوان‌باشی روایتی از ۴۰ چهره ماندگار کشتی ایران، به قلم محسن شاهرضایی با همکاری فدراسیون کشتی به نگارش درآمده است.

مدال جسم و اما قهرمان روح آن است

سیدرضا صالحی امیری در این مراسم با تمجید از بزرگان کشتی ایران گفت: آن چیزی که دبیر در ورزش خلق کرد در تاریخ ایران ماندگار خواهد ماند.

وی بیان کرد: آنچه که بارها گفته‌ام کشتی فراتر از یک تشک و یک رقابت است و هویت ایرانیان به‌حساب می‌آید.

وی افزود: تقلیل کشتی به مدال یعنی تصویر یک قهرمان ایران در یک دوره کوتاه برای جامعه، اما کشتی به هویت توجه می‌کند و با سکوی پهلوانی اوج می‌گیرد.

وزیر میراث‌فرهنگی تصریح کرد: ناچاریم برای جوامع امروز الگوسازی و اسطوره معرفی کنیم. چگونه نسل ما از تختی به نام اسطوره یاد می‌کند. نیاز داریم تصویر قهرمان کشورمان را گردآوری کنیم؛ البته برای ثبت تاریخ شفاهی یعنی روایتگری تاریخ ایران برای نسل‌های امروز و فردای ایران.

صالحی امیری با اشاره به اینکه کشتی در تاریخ ایران ریشه دارد، افزود: قهرمانان نماد ملی سرزمین‌مان محسوب می‌شوند.

وی در خصوص اینکه اگر کشتی را نداشتیم وضعمان‌ در المپیک چگونه بود، گفت: کشتی روح ورزش ما است فراتر از جسم. اگر این تاریخ زنده است یعنی کشتی برای ما غرورآفرین است. ورزشکاران سایر رشته‌ها زمانی که از دنیای قهرمانی دور می‌شوند کمتر به چشم می‌آیند اما قهرمان در کشتی آغاز حیات معنوی خود را پیدا خواهد کرد و به یک الگو تبدیل می‌شوند.