دکتر طهورا نوروزی  مدیر عامل بنیاد ملی عفاف وحجاب در سوال اینکه آیا تاکنون ارزیابی از گرایش و انتخاب حجاب توسط دختران فاقد حجاب یا کم حجاب برای انتخاب چادر به عنوان حجاب برتر داشته اید، گفت: دو مقوله انضباط اجتماعی و قانون پذیری داریم. سالها پیش یکی از نهادهای فرهنگی پژوهشی انجام داده بود که معدل دینی- فرهنگی زنان را موردسنجش قرار داده و مشاهده کرد که معدل دینی زنان از مردان بیشتر بود.جامعه زنان گرایششان به مذهب و دین بالاتر است. در طیف خانواده هایی که از لحاظ مذهبی اعتقاد آنها پایین بود ،نیز تمایل به دینداری بیشتراست.

به گزارش گویای صنعت، دکتر طهورا نوروزی  مدیر عامل بنیاد ملی عفاف وحجاب در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گویای صنعت  در سوال اینکه آیا تاکنون ارزیابی از گرایش و انتخاب حجاب توسط دختران فاقد حجاب یا کم حجاب برای انتخاب چادر به عنوان حجاب برتر داشته اید، گفت: دو مقوله انضباط اجتماعی و قانون پذیری داریم. سالها پیش یکی از نهادهای فرهنگی پژوهشی انجام داده بود که معدل دینی- فرهنگی زنان را موردسنجش قرار داده و مشاهده کرد که معدل دینی زنان از مردان بیشتر بود.جامعه زنان گرایششان به مذهب و دین بالاتر است. در طیف خانواده هایی که از لحاظ مذهبی اعتقاد آنها پایین بود ،نیز تمایل به دینداری بیشتراست.

وی اشاره کرد: مقام معظم رهبری سالها پیش در دیدار با بانوان فرمودند که تعدادی خانم تحصیل کرده ونخبه در سراسر کشور می باشد که؛ باید فکری برای بکارگیری این قشر از بانوان کاری را انجام دهیم .در جاهایی جامعه زنان باید دیده شوند . گروه مخاطب را که متشخص کنید، در چهارچوب حرکت می کنند.

نوروزی ادامه داد: بعضا در بانوانی که مخالفت با حجاب در آنها دیده می شود، به دلیل عواملی چون دین گریزی، لجاجت و برنامه ریزی های دشمن، ناآگاهی و تغافل است. اگر با عملکردهای صحیح اجتماعی و پای کار آمدن دستگاه هایی که در امر حجاب نقش دارند، ۹۹درصد مشکلات حل می گردد. لایحه قانون عفاف و حجاب تایید شورای نگهبان شده است. دولت اگر نقد دارد بیاید شفاف سازی کند این لایحه بال فرهنگی دارد و با عدم ابلاغ این لایحه دستگاه های فرهنگی بلاتکلیف می مانند.اگر لایحه عفاف و حجاب مسکوک بماند و ابلاغ نشود، به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی متمرکز می شویم.

نوروزی گفت: اکنون که به لایحه عفاف و حجاب نقدهایی واردشده است و به هردلیلی ابلاغ نمی شود ،مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که حکم قانون هست و تمام بندها و مصوبات آن فرهنگی است تا زمان ابلاغ لایحه، تعیین تکلیف برای دستگاه های فرهنگی کنند؛ که محور دستگاه فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد که دستگاه ها هم در عملکرد فرهنگی در مقوله حجاب بلاتکلیف نباشند .

وی ادامه داد: ماهرچقدر در حوزه فرهنگی اجتماعی و حجاب کار نکنیم هزینه های سنگین تری باید بپردازیم .

نوروزی با اشاره به اینکه اگر بتوانیم آن گروه مخاطب طرح هایمان را که از ما فاصله گرفتند و به سمت و سوی مقاصد دشمن رفته اند را کار فرهنگی انجام دهیم،بیان کرد: هزینه دستگاه های انتظامی و قضایی کاهش می یابد. دشمن هویت زن ایرانی مسلمان را نشانه رفته است و برای تخریب آن هویت جعلی و ناقص را ارائه داد. درهویت زن ایرانی مسلمان به دختران جوان، دانشجویان آنطور که باید و شاید عمل نکردیم،دشمن خلا را احصا کرد و یک هویت مجعول و ناقص و هویتی با روایتگری خودش به جامعه ما منتقل کرد .کشف حجاب یا نافرمانی مدنی را درکشور آورد.

مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به این موضوع که دشمن هویت می دهد و پایه های هویتی ما محکم نبود، بیان داشت: در هویت سیاسی- اجتماعی بیشتر نگاه حداکثری داشتیم . متاسفانه بیش از ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، در هویت اجتماعی -سیاسی کسانی را به میدان آوردیم که شبیه ما در نوع پوشش، اعتقاد و …بودند. جامعه نسل جوان گناهی ندارد ما در انتقال هویت آنها را ندیدیم طبیعی است که در این انتقال هویت، انسان گرایش به سمت حقیقتی خواهد بود. ماخلا داشتیم و دشمن از خلا ما سواستفاده کرد، و دربحث زنان و حجاب ادبیات زر ورقی را مطرح کردند. در موضوع حجاب استراتژیک با پدافند غیر عامل با دید فرهنگی در مقابل هجمه دشمن داشته و آن هجمه ها را شناسایی و تاکتیک صحیحی را انجام دهیم. به عن آن مثال امروز دختر کرد درتاریخ انقلاب اسلامی زن غیور و متدین است.

 

وی گفت:در جنگ تحمیلی زن شهید کرد داشتیم،در انتقال هویت قومیتی هم می توانیم نگاه کنیم. هویت زن مسلمان انقلابی بازیابی و نشر پیدا کند. می‌توانیم نگاه قومیتی داشته باشیم ما درطیف هایی از جامعه زنان ایرانی اقوامی داریم که در این هویت الگو بودند.یکی از راه های هویت دهی الگوسازی است ،در هویت دهی باید مخاطب شناس، سلیقه مند عمل کرده و تمام مخاطبان را ببینیم . هویت سیاسی- اجتماعی زن درنگاه فقهی امام که فقه پویا و اجتماعی بود، هدیه داده شده است؛ لذا باید در بحث بازیابی هویت سیاسی- اجتماعی زن مسلمان اقدامات در خور شایسته ای انجام دهیم. قشری از جامعه را که مخاطب برنامه های ما نبودند و علی الخصوص بر قشر نخبگان جامعه که الگوهای زنان و سپهر سیاسی اجتماعی هستند را سرمایه گذاری کنیم.

 

مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب بیان داشت: اگر در کلیدواژه های دشمن دقت کنیم، می گوید حجاب را کناربگذار و شما می شوید مبارز مدنی، وهم زمان یک هویتی به شما می دهد که در این هویت زن خانه دار، دانشجو و… به خیابان ها می روند‌. دشمن نقطه یابی کرد و ما نتوانستیم نقطه زنی کنیم. در خلا هویتی دشمن سرمایه گذاری کرد و خلا هویتی را با جنبش زن- زندگی- آزادی را بوجود آورد. واژه زن -زندگی -آزادی در قانون اساسی ما هست و دشمن از آن جور دیگری استفاده کرد .

وی گفت: در جریان انقلاب خانم هایی بودند که محجبه نبودند ولی در صف مبارزه با شاه بودند، هویت مبارزاتی گرفته و انقلاب کرده و بعد محجبه شدند یعنی در واقع تحول جامعه زنان تحول هویتی بود به پیوست آن هویت پوشش و اعتقادامد.

نوروزی با اشاره به اینکه دربحث عفاف و حجاب با رویکرد مطالبه گری که از وظایف ذاتی هست وارد شویم ، اظهارداشت:گفتمان عفاف و حجاب را با رویکرد تحکیم خانواده و تحکیم سیاسی اجتماعی زنان پیگیری کنیم . ما طیف عظیمی از جامعه زنان و دختران داریم؛ که اینها طیف خاکستری ما هستند و این قشر خاکستری با گفتمان و ادبیات خاص وارد جرگه عفاف و حجاب می شوند، لذا گفتمان تحکیم خانواده و مباحث گفتمان هویتی زنان را در دستور کار قرار دهیم.دشمن یکی از کارهایی که انجام داده این است که به مخاطبان هویت می‌دهد و هویت را بازیابی می کند.

وی بیان کرد: فردی که محصولات عفاف و حجاب را به بازار عرضه می کند،دغدغه فرهنگی دارد، صرفا کاسب نیست که نگاه افتصادی صرف داشته باشد. با دغدغه فرهنگی، کار اقتصادی می کند.در بحث محصولات و مد نسل جوان ما به دنبال زیبایی هستند. طراحان را حمایت کنیم که جسارت کنند در تنوع ،مدل، رنگ،پوشش ایده بدهند. جامعه موثر هستیم ایجاد ذائقه سازی کنیم جامعه به سمت آن می رود.