معاون سابق میراث‌فرهنگی کشور گفت: بحث و اهمیت سند حفاظت و مدیریت موضوع مهمی بوده و مشارکت مردم و آموزش به آنها در این زمینه حائز اهمیت است و باید برای تمام محدوده بافت تاریخی هگمتانه برنامه جدی داشته باشیم.

به گزارش گویای صنعت، مراسم روایت ثبت جهانی هگمتانه امروز دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، عبدالرسول وطن دوست مشاور امور بین الملل معاون میراث‌فرهنگی، احمد پاکتچی سفیر ایران در یونسکو، محمدحسن طالبیان معاون سابق میراث فرهنگی کشور ، مصطفی پورعلی مشاور قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور، علیرضا ایزدی مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی در موزه ملی ایران برگزار شد.

محمد حسن طالبیان معاون سابق میراث‌فرهنگی کشور در این مراسم گفت: آزادسازی ساختمان و خانه‌ها کار بزرگی بود که باستان‌شناسان کشورمان قبل از ثبت جهانی هگمتانه انجام دادند و کاوش‌های سریع توسط آقای صراف و آقای آذرنوش و … نیز به این روند کمک کردند.

او درباره فرایند ثبت جهانی یک اثر بیان کرد: فرایند ثبت جهانی هگمتانه در سال ۲۰۰۸ شروع شد، ارسال پرونده برای یونسکو در سال ۱۴۰۰ و حضور ارزیاب در سال ۱۴۰۲ انجام شد. از سویی موضوعی که همیشه دنبال می‌کردیم بحث و اهمیت سند حفاظت و مدیریت بود که مشارکت مردم و آموزش به آنها در این زمینه برای ما بسیار مهم است و باید برای تمام محدوده بافت تاریخی هگمتانه برنامه جدی داشته باشیم.

طالبیان افزود: توجه به محور نوظهور غرب در کشور و موضوع ترافیک در همدان همیشه برای ما مهم بوده و این موضوع در مصوبه شورای تامین نیز مطرح شد. آنچه کمک کرد این بود که گفتیم ما می خواهیم این شهر تاریخی را ثبت جهانی کنیم و خوشبختانه همه امضا کردند و در ادامه قرار شد ساختمان‌هایی که کنار بنای هگمتانه قرار دارد، بازسازی شود.