مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی گفت: از تعداد ۱۲ رشته ثبت شده به‌عنوان نشان بین‌المللی جغرافیایی صنایع‌دستی، چهار رشته در حوزه جغرافیایی استان اصفهان قرار گرفته است.

به گزارش گویای صنعت،بهزاد احمدی فارسیانی گفت: هدف از اعطای این نشانه‌ها جلوگیری از ضرر و زیان ناشی از سو استفاده دیگران از موقعیت جغرافیایی آن منطقه است و از اختصاص آن محصول خاص به مکانی نادرست جلوگیری می‌شود.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی افزود: سال گذشته قلمزنی اصفهان و همچنین قلمکاری و کاشی هفت رنگ به‌عنوان نشانه‌های جغرافیایی بین‌المللی توسط سازمان جهانی مالکیت معنوی به ثبت رسیدند که گواهی دو رشته از آن‌ها به تازگی صادر شده است و مورد سوم نیز به زودی صادر خواهد شد.

او افزود: پس از تایید نهایی سازمان مالکیت معنوی حدودا یک سال طول خواهد کشید که گواهینامه ثبت آثار صادر و ارسال شود و در مورد قلمزنی اصفهان نیز با توجه به اینکه سال گذشته به ثبت رسیده بود و هزینه‌های آن نیز توسط اتاق بازرگانی استان پرداخت شده بود گواهینامه آن نیز به تازگی دریافت شده است.

احمدی فارسیانی با اشاره به نحوه انتخاب و ارسال آثار اضافه کرد: رشته مرتبط ابتدا توسط اداره‌کل استان به ستاد معرفی و پس از طی فرآیندهای تخصصی به اتحادیه یا تشکل‌های صنایع‌دستی که توان مدیریت موضوع را دارند واگذار می‌شود.

او خاطر نشان کرد: پرونده مذکور از طریق سازمان اسناد و املاک کشور برای کشورهای عضو کنوانسیون ارسال و پس از ۹ ماه در صورت عدم اعتراض دیگر کشورها گواهینامه بین المللی صادر می‌شود.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی یادآور شد: استان اصفهان در ثبت نشانه‌های ملی جغرافیایی نیز با ثبت ۲۷ مورد در رتبه اول ملی صنایع دستی قرار دارد.

نشان جغرافیایی نوعی گواهینامه است که تایید می‌کند، یک محصول تولیدی در رشته صنایع‌دستی منحصر به یک شهر، روستا یا منطقه‌ای مشخص است و هیچ مکان دیگری نمی‌تواند نسبت به مالکیت معنوی و انحصار تولید آن ادعایی داشته باشد که البته مشروط به سابقه تاریخی مستند و کیفیت محصول نیز است.