امیر مهبودی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد بازیگری، فارغ التحصیل از آکادمی سمندریان و کارگردان تئاتر ساز وارونه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گویای صنعت درجواب اینکه در حال حاضر شرایط و فضای فرهنگی و حرفه ای برای اهالی تئاتر رضایت بخش است یاخیر، گفت: اوضاع و احوال اهالی تئاتر مناسب نبوده و شدیدا نیاز به حمایت دارند. فضای تئاتر را بیزینس در خودش گرفته است و  با افرادی روبرو هستیم که بیشتر به بعداقتصادی فکر می کنند.

به گزارش گویای صنعت، امیر مهبودی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد بازیگری، فارغ التحصیل از آکادمی سمندریان و کارگردان تئاتر ساز وارونه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گویای صنعت درجواب اینکه در حال حاضر شرایط و فضای فرهنگی و حرفه ای برای اهالی تئاتر رضایت بخش است یاخیر، گفت: اوضاع و احوال اهالی تئاتر مناسب نبوده و شدیدا نیاز به حمایت دارند. فضای تئاتر را بیزینس در خودش گرفته است و  با افرادی روبرو هستیم که بیشتر به بعداقتصادی فکر می کنند.

 

وی ادامه داد: تئاتر، کارگردانی، بازیگری به عنوان یک شغل‌ها شناخته شده نیست و آنجور که باید به آن اهمیت ندادند و دوستانی که درگیر این فضا هستند حمایت کافی از آنها نمی شود و تنها هستند.

 

مهبودی در رابطه با اینکه شهروندان و خانواده ها برای تماشای تئاتر استقبال قابل توجهی دارند، ادامه داد: با کمبود تماشاگر مواجه هستیم و نیازمند حمایت دولت و مسئولین از اهالی تئاتر هستیم.

وی در پاسخ به اینکه ایا به فیلمنامه ها مجوز داده می شود، بیان کرد:  یک نقد و انتقادهایی در جملات و متن نمایشنامه بنده بود، ایکاش به نظرات خالق اثر احترام بگذاریم و فارغ از اعتقادات  به فضای هنری نگاه شود.

مهبودی در رابطه با تئاتر ساز وارونه توضیح داد و گفت: نمایشنامه سازوارونه به محله ای در شیراز بنام دباخی اشاره دارد و محله ای بوده که در دهه ۵۰ بیشتر مهاجران و شیرازی‌ها یی که اصیل نبودند، زندگی می کردند. اکثرا از شهرستان های اطراف به آن محله فقیرنشین کوچ کرده و خانه می سازند و برایم به آن فضا رفتن و روابطی که بین آنها شکل می گرفت، جالب بود .

وی ادامه داد: مبنای نمایش من بر مبنای آیین ترک بازی بود که بین ایلات مختلف از جمله قشقایی ها ،لرها، بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و شیرازی ها مشترک است. دونفر با چوب مقابل هم می ایستند . یک چوب ترکه که حدود۷۰ سانتی متر و چوب پایه ۲متر که دونفر مقابل هم می ایستند و ترکه زن سعی دارد که پای طرف مقابل را بزند؛ اما آن پای گیر سعی می کند از پایش محافظت کند .

وی بیان داشت: قاعده ای در این بازی هست که آن مرد ترکه زن مجاز است پای طرف مقابلش را از پنجه ها تا زانو بزند ، از زانو به بالا چوب خطا می شود و همینطور این بازی بین افراد می گردد تا فردی از میدان خارج شود .

مهبودی گفت: مبنای دیگر انتخاب بنده در این نمایش، پسرکشی بود که بین رستم و سهراب شکل می گرفت اما با تفاوتی از آن الهام گرفتم که پسرکشی کاملا متفاوت از آن چیزی است که بین رستم و سهراب اتفاق می افتد . در این نمایش پدرعامدانه قصد جان پسر را می کند؛ حتی خود مانع رسیدن نوش دارو به پسر می شود.

وی درپایان گفت: نمایش سازوارونه در تالار محراب سالن استاد جعفر باری همه روزه به روی صحنه می رود.