به گزارش گویای صنعت، در این نشست، دکتر رضا منیعی (مدیر گروه آیندهپژوهی آموزش عالی مؤسسه) دکتر داود معصومی (عضو هیئت علمی دانشگاه یوله سوئد) و دکتر جعفر تنها (عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز و متخصص هوش مصنوعی)، سه سخنران این نشست، به تبیین چالشها، فرصتها و پیامدهای عمیق هوش مصنوعی بر نظام آموزشی کشور و جهان پرداختند.
- هوش مصنوعی یک تکنولوژی دگرگونساز (دیسراپتیو) است که زیست ما، هویت ما، سازوکار دانشگاه و شیوه تولید دانش را دگرگون میکند.
- سیاستگذاری در عصر جدید صرفاً واکنش به مسئلهها نیست؛ بلکه یک «عمل معرفتشناختی» است که خودش مسئله تولید میکند، تعیین میکند چه چیزی دانش معتبر است و چه کسی صاحب صلاحیت است.
- دانشگاه در حال از دست دادن قدرت مشروعیتبخشی به دانش است و باید نقش خود را در زنجیره معرفتی بازتعریف کند.
وی این روند را یک تحول فناورانه صرف ندانست، بلکه آن را پدیدهای سیاسی و معرفتی توصیف کرد و گفت: ما با یک رقیب معرفت طرف هستیم؛ رقیبی که قدرت دارد و تعیین کند چه چیزی برجسته و چه چیزی حذف شود.
دانشگاه و امپراتوری شناختی پلت فرمها
وی افزود: معیارهای ارتقا و نزول، توسط الگوریتمهای جعبهسیاه تعیین خواهد شد، داده یادگیری که باید یک سرمایه عمومی باشد، ممکن است به دارایی پلتفرمها تبدیل شود و اهداف یادگیری بهتدریج با معیارهای پلتفرمی جایگزین خواهند شد.
رگولاتوری ایستا نمیتواند با سرعت تحول همگام شود
پرسش بنیادین: دکتر منیعی سخنان خود را با طرح یک پرسش محوری پایان داد: معمار آینده یادگیری چه کسی است؟ پلتفرمها؟ بازار؟ دانشگاه پاسخگو؟یا هیچکس؟ و هشدار داد: اگر این سؤال را شفاف و علنی نپرسیم، پاسخ آن در سکوت و بیرون از دانشگاه داده خواهد شد.
هوش مصنوعی چگونه یادگیری را دگرگون میکند/ پیش از پاسخ، باید پرسشها را بشناسیم
دکتر داود معصومی سخنان خود را با این نکته آغاز کرد که هوش مصنوعی نهفقط در دانشگاه، بلکه در تمام عرصههای زندگی — از سفارش غذا تا سلامت حضور پررنگ دارد. او گفت: مهمترین کار ما تعریف درست پرسشهاست. بدون پرسش درست، پاسخها یا ناکارآمدند یا گمراهکننده.
معصومی در ادامه نسلهای مختلف هوش مصنوعی را تشریح کرد:
- AI قاعدهمحور: همه چیز توسط انسان کدنویسی میشد.
- یادگیری ماشین: مدلها از دادهها الگو میگیرند.
- یادگیری عمیق: مدلها رفتار انسان را تقلید و الگوها را کشف میکنند.
وی توضیح داد که قدرت امروز هوش مصنوعی نتیجه ترکیب سه عامل است:
۱- قدرت پردازشی بالای CPU
GPU-۲ دادههای انبوه اینترنت
۳- الگوریتمهای پیشرفته یادگیری
دکتر معصومی تأکید کرد: این فناوری معجزه نیست چرا که؛ ما داده و زیرساخت را فراهم کردهایم.
وی با اشاره به تجربه کاربری دانشآموزان و دانشجویان گفت: دانشآموز عکس تمرین را در چتجیپیتی آپلود میکند و پاسخ را میگیرد. اما آیا یادگیری رخ داده است؟ نه. او فقط محصول را دارد، بدون فرایند.
دکتر معصومی از مفهوم بیلدونگ در آموزش آلمان یاد کرد و گفت: بیلدونگ یعنی پرورش تدریجی و زجرآور. حذف زجر، حذف یادگیری است. آموزش عالی بدون فرایند، بیمعناست.
عضو هیئت علمی دانشگاه یوله سوئد در ادامه تصریج کرد: هراس ما از تقلب بیمورد است. امکان تقلب همیشه بوده. مسئله اصلی، فروپاشی فرایند یادگیری است، نه افزایش تقلب.
شخصیسازی آموزش؛ مهمترین فرصت هوش مصنوعی
دکتر جعفر تنها در بخش پایانی نشست، از زاویه هوش مصنوعی و مهندسی یادگیری به موضوع پرداخت.
وی ابتدا خواستار تفکیک «هوش مصنوعی» و «هوشمندی انسان» شد و گفت: ماشین هنوز فاقد احساس است. تا احساس وارد هوش مصنوعی نشود، نمیتوان آن را همرده انسان قرار داد.
دکتر تنها گفت: دانشجویان ظرفیتها و سبکهای یادگیری بسیار متفاوتی دارند، اما ما برای همه یک سرفصل واحد تجویز میکنیم. این مدل کلاسیک از اساس ناکارآمد است. او افزود که آموزش آینده باید برای هر دانشجو مسیر منحصربهفرد تولید کند.
کاربردهای کلیدی هوش مصنوعی در آموزش آینده
دکتر تنها در خصوص کاربردهای کلیدی هوش مصنوعی در آینده آموزش عالی مجموعهای از راهکارها و فناوریهای نوین را تشریح کرد:
۱. یادگیری شخصیسازیشده
۲- طراحی مسیر آموزشی متناسب با توانایی، سبک یادگیری و سرعت دانشجو
۳- پیشنهاد محتواهای مناسب بر اساس تحلیل رفتار یادگیرنده
۴- ارزیابی هوشمند و تشخیص رفتار دانشجو
۵- بازطراحی آموزش عملی با واقعیت مجازی و افزوده
۶- اتوماسیون فرآیندهای دانشگاهی
وی در پایان تأکید کرد: برای بهرهبرداری از این فرصتها، یک نهاد ملی باید هدایت توسعه پلتفرمهای آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی را برعهده بگیرد.
گفتنی است، این نشست بر ضرورت تداوم گفتوگو و شکلگیری سازوکارهای ملی برای مواجهه با هوش مصنوعی در آموزش عالی تأکید داشت.







































































































Friday, 28 November , 2025