هدایت افکار عمومی در زمان بحران
بهمن علی بخشی* در مواقع بحران، افکار عمومی به نیروی قدرتمندی تبدیل می شود که می تواند مسیر وقایع را شکل دهد. خواه این یک بلای طبیعی، یک رسوایی شرکتی یا یک بیماری همه گیر جهانی باشد، نحوه درک و واکنش مردم به بحران می تواند عواقب گسترده ای داشته باشد. درک افکار عمومی در […]
لُمپنیسم رسانه ای/ رسانه های زرد احساسات افکار عمومی را هدف قرار می دهند
ارتباط امروز – بهمن علی بخشی، دانشجوی دکترای مدیریت رسانه* اصطلاح رسانه زرد، یا روزنامه نگاری زرد، (Yellow journalism) برای اولین در قرن ۲۰ در آمریکا تولد یافت. در نخستین سالهای قرن ۲۰ کارتون های محبوب کودکان، در آمریکا از طریق نشریات یک ورقی، با تیراژ بسیار بالا و قیمت پایین به نشر می رسید. […]
آیا بمبگذاری علیه مدارس شیعیان کار طالبان است؟
احمد جعفری چمازکتی افزایش حمله به مراکز تجمع شیعیان در افغانستان این پرسش را در اذهان عمومی مطرح کرده است که آیا این انفجارها کار طالبان است؟خبرهایی چون پیوستن “عبدالرحیم مسلم دوست” امیر داعش خراسان به طالبان، این گمانه زنی ها را تقویت می کند. یک بررسی مستقل در رابطه با عملکرد هشت ماهه طالبان […]
یافتههای پژوهشهای علمی محققین در روزنامهنگاری الکترونیک
روزنامهنگاری الکترونیک ، فصلنامه الکترونیکی تخصصی در حوزه علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، اطلاعات و تکنولوژیهای ارتباطیست و به عنوان یک منبع اطلاع رسانی در کنار سایر منابع و بانکهای اطلاعاتی کشور، تلاش دارد در حوزه تخصصی ارتباطات اجتماعی و تکنولوژی، اطلاع رسانی علمی و پژوهشی کند و بستری برای انتشار مقالات علمی و تخصصی […]
توده
قاسم کرباسیان اصطلاح “Mass” از ریشه لاتینی “Massa” به معنای “خمیر” و “تکه بزرگ و بههم پیوسته” گرفته شده است. واژه “Mass” در معنای اولیه، در فیزیک به معنای “جرم” به کار رفته است. این واژه در معنای خنثی (بدون هرگونه سوگیری) صرفا دلالت بر پوشش و فراگیری وسیع و عمومی دارد مثل “Mass Medium” […]
چیستی تبلیغات تجاری
قاسم کرباسیان واژه “Advertising” در لغت بهمعنای تبلیغ، تبلیغات تجاری و شهرتپراکنی[۱] و بهطور کلی “عمل جلب توجه مردم به محصول یا فعالیت تجاری”[۲] میباشد و در اصطلاح شکلی از ارتباط غیرشخصی است که در ازای پرداخت پول بهوسیله یک حامی مالی مشخص با استفاده از رسانههای گروهی برای ترغیب مخاطب با تأثیرگذاری بر او […]
Tuesday, 17 September , 2024