حجت‌الاسلام علی اصغر ولایتی زنجانی دبیرکل مجمع کانون های فرهنگی کشور بمناسبت هفته کارگر با حضور در شرکت تولیدی گفت:کارگران سرمایه انسانی و اقتصادی کشورند و تکلیف دولت ساماندهی، حمایت و تامین امنیت شغلی آنان است و دین مبین اسلام درحوزه سرمایه های انسانی و نیروی فعال جامعه برنامه‌ها و دستورات ارزشمندی دارد که هرکدام می‌تواند به‌مثابه چراغ راه مدیریت کلان جامعه برای رسیدن به‌ مدیریت اسلامی با کم ترین خطا باشد.

به گزارش گویای صنعت،حجت‌الاسلام علی اصغر ولایتی زنجانی دبیرکل مجمع کانون های فرهنگی کشور بمناسبت هفته کارگر با حضور در شرکت تولیدی گفت:کارگران سرمایه انسانی و اقتصادی کشورند و تکلیف دولت ساماندهی، حمایت و تامین امنیت شغلی آنان است و دین مبین اسلام درحوزه سرمایه های انسانی و نیروی فعال جامعه برنامه‌ها و دستورات ارزشمندی دارد که هرکدام می‌تواند به‌مثابه چراغ راه مدیریت کلان جامعه برای رسیدن به‌ مدیریت اسلامی با کم ترین خطا باشد.
در این زمینه کارگران و قشر کار در جامعه از اهمیت و جایگاه ارزشمندی برخوردار بوده و برای این قشر شریف توصیه‌های فراوانی شده است تا ارزش کار روشن تر و حقوق کارگران محترم باشد.
درکشور ما نیز که طی سال‌های اخیر نام‌گذاری سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب با موضوعات اقتصادی برگزیده می شود و اهمیت کارگران به‌عنوان ستون‌های رسیدن به اهداف کلان اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت بوده است.
البته دولت باید در این زمینه با بهره‌مندی از سیره پیامبر و ائمه معصومین مسیر درست را برای کار و کارگران با امنیت شغلی ترسیم کند.
آقا در دیدار سالیانه خود با هزاران کارگر در هفته کارگر امسال با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری درجهش تولید و بهبود وضع اقتصادی، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشر قانع و نجیب کارگر پرداختند و گفتند:«حال خوب جامعه کارگری، حال ملت را هم خوب خواهد کرد»
حجت‌الاسلام علی اصغر ولایتی زنجانی به دغدغه های همیشگی رهبری در موضوع کارگران و اهمیت تلاش آنان گفت :رهبرعزیز همواره دغدغه معیشت کارگران را داشته و برای رفع مشکلات جامعه کارگری بیانات مبسوط و درعین‌حال راهکار‌های عملی را ارائه فرمودند:
کار و کارآفرین را دو همکار خط مقدم جنگ اقتصادی تحمیلی دشمنان بر ملت ایران برشمردند و افزودند:این دو عنصر اصلی مبارزه با آمریکا، هرقدر بهتر تلاش کنند و هرقدر زمینه تلاش مؤثر برای آنان فراهم‌تر شود، توفیقات بیشتری نصیب کشور و ملت خواهد شد.
ولایتی زنجانی افزود:نیروى کار و کارگر خصوصا کارگران آموزش دیده و حرفه ای از سرمایه های اقتصادی کشور و یکى از ارکان اصلى شریان حیاتی تولید است، به همین دلیل در دین مبین اسلام سفارش‌های زیادی درباره رعایت حقوق کارگران به کارفرمایان شده است یکی از این حقوقی که کارفرمایان به رعایت آن‏ها سفارش شده‌‏اند،«پرداخت دستمزد به موقع و عادلانه» است ،که در حدیث معصوم توصیه شده قبل از خشک شدن عرق کارگر حقوقش را پرداخت کنید
وی با اشاره به دستمزد نیروی کار ادامه داد: دستمزد نیروى کار به‌صورت معمول بر اساس عرضه و تقاضاى کار تعیین مى‌‏شود؛ بنابراین در جوامعى که نیروى کار،فراوان است، دستمزد‌ها کاهش مى‌‏یابد و ممکن است درحدى قرار گیرد که تأمین‌‏کننده حداقل نیازهاى ضروری آنان نباشد.
در اقتصاد اسلامی، دستمزد‌ها علاوه بر این‌که باید تأمین‌کننده نیازهاى اساسى باشد، متناسب باکیفیت و مقدار آن باید افزایش یابد.
حجت‌الاسلام علی اصغر ولایتی زنجانی گفت:
ازحقوق کارگران که کارفرمایان به رعایت آن سفارش شده‌اند«آزادى در انتخاب شغل»است.
تأمین آزادى اقتصادى افراد در همه ‏زمینه‌‏هاست، اما از آنجا که آزادى در اسلام با مسئولیت همراه است لذا محدودیت‏‌هایى درجهت حفظ این مسئولیت‏ قرار داده شده است.
بر این اساس، نیروى کار مطابق استعداد و سلیقه خود در انتخاب شغل دلخواه، آزادى عمل ‏داشته و آزادى او فقط به کارهایى محدود است که در جهت خلاف مصالح جامعه و سایرین کارگران نباشد،دین مبین اسلام به کار و کارگر ارزش بسیاری داده است، به گونه ای که کار کردن را از بزرگترین عبادت ها و وسیله ای برای تقرب به خدا شمرده است.
حجت‌الاسلام علی اصغر ولایتی زنجانی در ادامه گفت:
در دین اسلام کار و کارگری را چنان شرافت بخشیده گویی کارگری از قداست خاصی برخوردار است در نگاه دین ما کارگر اگر با صداقت و اخلاص برای خانواده خود و جامعه کار و تلاش کند و مفید باشد اجر شهید را دارد و مقام کارگری نیز به شغل شریف انبیا تشبیه شده چراکه از راه کسب وکار و رزق حلال است که جامعه اسلامی سامان و رشد پیدا می کند.
پیامبر اکرم فرمودند:«هرکس از دسترنج خویش مخارج زندگی خود را تأمین کند،روز قیامت در صف پیامبران قرار خواهد گرفت و از عنایاتی که پیامبران بهره مندند، بی نصیب نخواهد ماند»
دبیرکل مجمع کانون های فرهنگی کشور به علت منزلت بالای کار و کارگر اشاره کرد و افزود:اگرکار و تلاش در جامعه توسعه داشته باشد از آسیب های اجتماعی و بیکاری در امان می ماند و حتی معضلات فرهنگی نیز از بین می رود به همین دلیل است که در آیات و روایات از کار به عنوان عمل صالح یادشده و از مقام کارگر ستایش شده است و مجاهدان روزی حلال نیز به بهشت جاویدان بشارت داده شده اند.
حجت‌الاسلام علی اصغر ولایتی زنجانی افزود:کارگر موتور محرک اقتصاد کشور است و باید تامین شود و با عزت زندگی کند.