فرماندار ویژه شهرستان ری گفت: شوراهای اسلامی ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی است که می تواند در استقلال، آزادی و کسب دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و عمرانی مؤثر باشد.

به گزارش گویای صنعت، همزمان با فرارسیدن ۱۲ اردیبهشت ماه سالروز تأسیس شوراهای اسلامی و روز شورا، مراسم گرامیداشت و تجلیل از شوراهای اسلامی شهر و روستاهای تابعه بخش خاوران باحضور مهدی باب الحوائجی معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستاهای بخش خاوران در شهر قیامدشت برگزار شد.

در این مراسم که باحضور حجت الاسلام طزری امام جمعه خاوران، شیخ محمدی سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی فرمانداری، اکبری بخشدار و صالحی پارسا رئیس شورای اسلامی بخش خاوران برگزار شد، فرماندار ویژه شهرستان ری در سخنانی گفت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حکمرانی و حکمروایی مطابق بر اصل مردم سالاری دینی بنا شده است. یعنی در همه حال اولویت با مردم و نظر اکثریت است. مردمی که زندگی خود را بر اساس آموزه های دینی تعریف نموده اند‌.

وی افزود: در ایران اسلامی حلقه واسط میان حاکمیت و مردم نهاد شوراهای اسلامی است. در واقع عصاره مردم سالاری دینی در قامت شوراهای اسلامی متبلور شده است. اکنون حدود ۲۸ سال از تولد شوراهای اسلامی در کشور می گذرد. نهادی که با مشورت دادن و گرفتن، برنامه ریزی کردن و تصمیم درست گرفتن در تعیین سرنوشت کشور بسیار اثرگذار است.

باب الحوائجی ادامه داد: شوراهای اسلامی ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی است که می تواند در استقلال، آزادی و کسب دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و عمرانی مؤثر باشد. حال این سؤال مطرح می باشد که آیا در طول این ۲۸ سال شوراهای اسلامی با ظرفیت ۱۰۰ درصد نقش آفرینی کرده اند و این فضا برای نقش آفرینی آنها فراهم شده است؟

وی افزود: اگر جواب این سوال مثبت باشد پس باید سوال کرد که چرا عقب ماندگی هایی بعنوان آسیب در موضوعات علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و توسعه پایدار در پهنه شهرها و روستاها مشاهده می شود. اگر جواب منفی باشد نیز باید پرسید که چرا این فضا برای شوراها فراهم نبوده است. یک عضو شورای اسلامی شهر و روستا برای اینکه بتواند در سیاست گذاری نقش آفرین و تأثیر گذار باشد نیاز به مجموعه ای از رفتارها و مهارت های فردی دارد.

معاون استاندار تهران اضافه کرد: یک عضو شورا در ابتدا میبایست بر اساس آموزه های قرآن کریم توکلش همیشه به خداوند متعال باشد و در تصمیم گیری و تصمیم سازی ها رضایت خداوند را در نظر داشته باشد. در مرحله بعدی توسل به اهل بیت علیهماالسلام قرار دارد. سومین مرحله دارا بودن علم و تجربه و آموزش دیدن یک عضو شورا می باشد. آگاهی اعضای شورا از حدود اختیارات قانونی خود می بایست کاملا مطلع باشند که این امر نیازمند آموزش دیدن و مطالعه می باشد.

وی افزود: شوراهای اسلامی شهر و روستا همواره باید از اختیارات قانونی خود به نفع مردم استفاده نمایند. شوراها در برنامه های اجرایی دخالتی ندارند اما در نظارت بر این برنامه ها میبایست کاملا نظارت نمایند. اعضای شوراهای اسلامی میبایست به اندازه بر قانون، اختیارات و وظایف خود مسلط باشند که بتوانند بر عملکرد دهیاران و شهرداران بویژه در حوزه اجرای پروژه های عمرانی به بهترین شکل ممکن نظارت نمایند.

فرماندار ویژه شهرستان ری در پایان گفت: وظایف قانونی شوراهای اسلامی بسیار مهم و اختیارات نیز بسیار زیاد است که میتواند نقش مهمی در توسعه، عمران و پیشرفت شهرها و روستاها ایفا نماید. بنده در پایان از تمامی شما عزیزان و اعضای محترم شوراهای اسلامی شهر، روستا و بخش های تابعه شهرستان ری تقدیر و تشکر نموده و آرزو دارم بتوانید در کسب رضایت خداوند که کاملا وابسته به رضایت بندگان و مردم می باشد مؤفق و پیروز باشید.