واگذاری مسئولیت ها به مردم و مشارکت آنها در اداره امور کشور یکی از مهمترین ثمرات انقلاب اسلامی ایران است که این مهم در تاریخ نهم اردیبهشت ماه 1358 با فرمان امام خمینی (ره) کلید خورد و ثبات آن با شکل گیری شوراهای اسلامی شهر و روستا تحقق یافت. شوراهایی که از آنها به عنوان نماد مردم سالاری دینی و افقی برای به تصویر کشیدن مشارکت مردم در مدیریت جوامع محلی نام برده می شود.

به گزارش گویای صنعت،واگذاری مسئولیت ها به مردم و مشارکت آنها در اداره امور کشور یکی از مهمترین ثمرات انقلاب اسلامی ایران است که این مهم در تاریخ نهم اردیبهشت ماه ۱۳۵۸ با فرمان امام خمینی (ره) کلید خورد و ثبات آن با شکل گیری شوراهای اسلامی شهر و روستا تحقق یافت. شوراهایی که از آنها به عنوان نماد مردم سالاری دینی و افقی برای به تصویر کشیدن مشارکت مردم در مدیریت جوامع محلی نام برده می شود.

این مشارکت مردمی که خود را در قالب مدیریت محلی نشان می دهد زمینه ساز تعالی شهرها و روستاها و رشد قابل توجه شاخص هایی همچون سرانه های عمرانی، فرهنگی، ورزشی، مذهبی، بهبود عبور و مرور شده است. هر چند که روند خدمات رسانی با مشارکت مردم و نقش آفرینی موثر نمایندگان آنان در جوامع محلی غیر قابل انکار است اما همچنان راه بسیار است و می بایست برنامه ریزی ها و نوع عملکردها مبتنی بر سیاست ها و سند چشم انداز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پیش رود.

تاکید بر این نکته ضروری است که عمر خدمت در شوراها کوتاه است بر همین اساس استفاده از نیروهای مستعد و متخصص برای مدیریت و چابک سازی ساختار یک امر ضروری و غیر قابل انکار می نماید لذا برای تحقق این مهم در کلانشهری همچون تهران نیاز است تا از همه ظرفیت های بالقوه و بالفعل بهره برد و بخش عمده ای از بار تحقق این مهم را بر دوش نیروهای توانمند مدیریت شهری که سابقه درخشان در پرونده کاری خود دارند فارغ از هرگونه نگاه سیاسی و جناحی سپرد تا در سایه این اعتماد، شهروندان از خدماتی که شایسته آن هستند، بهره مند شوند.

یقینا ایجاد بستر مناسب برای خدمت به مردم آن هم با تکیه بر قانون مداری و جدیت در اجرای امور محوله زمینه ساز تحقق اهداف انقلاب اسلامی در ساختار مدیریت شهری و روستایی خواهد شد. اهدافی که می توانند زمینه ساز توسعه عدالت و رفاه اجتماعی، شکوفایی اقتصاد محلی، کاهش محرومیت ها، ارتقاء کمی و کیفی خدمات و بهبود کیفیت زندگی شهروندان باشد.

روز ملی شوراها را به تمام همکاران خود در این عرصه خطیر تبریک عرض می کنم و امیدوارم زیر سایه توجهات حضرت حق و در راستای منویات مقام معظم رهبری خدمتگزار شایسته ای برای مردم باشیم.

نرگس معدنی پور

عضو و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران