عملیات "طوفان الاقصی" مقاومت فلسطین در حالی وارد سیزدهمین روز خود شده که همه اخبار تحت تاثیر حمله اسرائیل به بیمارستان المعمدانی در غزه قرار گرفت که به شهادت صدها تن و مجروح شدن زنان و کودکان انجامید.

به گزارش گویای صنعت به نقل از اسپوتنیک، این حمله موج و خشم تظاهرات سراسری در جهان را به همراه داشته و مردم کشورهای مختلف با برگزاری تظاهرات خشم و انزجار خود را از اسرائیل ابراز داشتند. منازل مسکونی فلسطینیان همچنان در اهداف اسرائیلی ها قرار دارد به طوری که در کمتر از یک ساعت ۳۳ فلسطینی در بمباران خانه های مسکونی به شهادت رسیدند. جنگ هر روز ابعاد غمبارتری بر خود می گیرد و در پی آن واکنش های اعتراضی مردم و بیانه های مسئولان و دولتمردان از سرتاسر جهان و فارغ از ملیت را به همراه داشته است. همچنین شاهد آن هستیم که به تدریج زمزمه آن به میان می آید که عده ای خواهان قطع همکاریهای سیاسی با اسرائیل و تعطیل شدن سفارت خانه های آن می شوند و در این میان پرسش مهمی نمایان می گردد مبنی بر اینکه چه آینده ای را برای این نبرد می توان متصور شد و معادلات جدید خاورمیانه چگونه خواهد بود.
بر این اساس دکتر جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل بین الملل به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: معادلاتی که در خاورمیانه تا قبل از عملیات طوفان صحرا وجود داشته به نفع جبهه مقاومت یعنی کشورهای ایران، سوریه، عراق و لبنان بوده و در حال حاضر می توان گفت با وقوع عملیات طوفان صحرا این معادلات می تواند تا اندازه زیادی مجددا به نفع جبهه مقاومت تغییر کند. البته این بستگی دارد به نوع اقداماتی که رژیم صهیونیستی اسرائیل بعد از این صورت می دهد و البته آن نیز بستگی متاثر از نوع حمایت غربی ها خواهد بود.
قنادباشی  کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: رژیم صهیونیستی اسرائیل در مسیر افول قدرت نظامی قرار گرفته و نشانه روشن آن هم حضور نخست وزیر انگلیس، رئیس جمهور آمریکا و مقامات آلمان و دیگر مقامات غربی در اسرائیل به دلیل نگرانی شدید از تضعیف آن است، چرا که معادلات غرب آسیا و خاورمیانه به روشنی به زیان آنها در چرخش است. اما این تلاش غربی ها که بتوانند به صورت مصنوعی و غیر ریشه ای معادلات منطقه را پایدار ساخته و از تغییرات معادلات شکل گرفته به نفع جبهه مقاومت جلوگیری کنند، بسیار مورد تردید است. مسلما چالش های پیش روی سیاست خارجی آمریکا چه در بحث اوکراین و چه در مورد چین و همچنین مشکلات اقتصادی که دارند نمی توانند طولانی مدت حافظ پایداری رژیم صهیونیستی اسرائیل در برابر هجمه های سیاسی و نظامی جبهه مقاومت باشند.
قنادباشی در ادامه افزود: توجه داشته باشید که در داخل رژیم صهیونیستی اسرائیل نیز مخالفان منتظر پایان یک مرحله از جنگ هستند تا بتوانند با پیدا کردن فرصت، اختلافات گذشته رژیم اسرائیل را ادامه دهند، یعنی به دلیل اختلافات بالقوه داخلی خود اسرائیل و ناتوانی غرب در حفظ طولانی مدت آن هر لحظه در آستانه فروپاشی قرار دارند. بنابراین، اسرائیل و غرب در خاورمیانه در لبه پرتگاه از دست دادن موقعیت فعلی خود قرار دارند و بالعکس نیروهای مقاومت در موقعیت بسیار قوی قرار دارند. بخصوص اینکه یک هم افزایی بسیار خوبی در همین عملیات از یمن تا حزب الله لبنان، حشدالشعبی و… به نمایش گذاشته شد و توجه داشته باشید که در آینده هیچ کدام از ترتیبات و معادلات آینده خاورمیانه به زیان نیروهای مقاومت نخواهد بود. البته بسیاری از رژیم های فعلی در خاورمیانه مثل اردن یا مصر خواهان حفظ وضع موجود هستند، اما توانایی آنها در برابر امواج مخالفتهای مردمی در خصوص رابطه با اسرائیل آنها را متزلزل خواهد کرد.
سفارتخانه های اسرائیل محلی برای تجمعات اعتراضی مردم
سفارتخانه های اسرائیل در منطقه یکی از اهداف اجتماعات و تجمعات مردمی است که بشدت نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی اسرائیل علیه مردم فلسطین خشمگین و خواهان قطع رابطه با این رژیم هستند. پیش از این هم در جریان بهار عربی و بیداری اسلامی در مصر شاهد بودیم که یکی از اهداف اصلی اعتراض کنندگان علیه آقای مبارک سفارت اسرائیل بود و توسط مردم تسخیر شد. در اردن هم طی این روزها شاهد حمله مردم به سفارت اسرائیل و آتش زدن آن بودیم، لذا طبیعی است که مردم خواهان قطع رابطه با اسرائیل و یا اخراج سفیر آن از کشور خود باشند. اما به هر حال دولتها سعی کرده اند تا حد ممکن افکار عمومی را مدیریت کنند و نگذارند که شرایط به سمت و سوی قطع رابطه با اسرائیل و اخراج سفیر بیانجامد. لیکن طبیعی است چنانچه اسرائیلی ها به جنایات خود در غزه ادامه بدهند، بخصوص اگر مردم را از نوار غزه کوچ اجباری بدهند به سمت رفح (شهر مرزی بین مصر و عزه) طبیعتا اجتماعات مردمی و اعتراضاتی که اکنون در دانشگاه ها است گسترده تر شده و به اجتماع کشیده خواهد شد. خط رابطه با اسرائیل یکی از ضرورتهایی است که برای دولتها و برای حفظ پایگاه های خود و برای اینکه دچار تزلزل بیشتر نشوند، پیش می آید. اکنون یکی از نگرانی های مقامات قاهره، عمان و آنکارا همین گسترش تظاهراتی است که با گسترش جنایات رژیم صهیونیستی درغزه تغذیه می شود.
قناد باشی در ادامه این بحث گفت، به نظر من کوشش مقامات عمان، قاهره و آنکارا و همچنین مقامات در مغرب این است که از آمریکا بخواهند که مانع ادامه جنایات اسرائیل شوند. برخی تحلیل گران معتقدند روند این بیداری اسلامی به صورت موج سوم مصر و اردن و مغرب را در بر خواهد گرفت و ممکن است جریانی شبیه بهار عربی که حدود ۱۲ سال پیش شاهد بودیم دوباره رخ بدهد. جریانی که اکنون در فلسطین آغاز شده جریانی نیست که به این سادگی متوقف شود و در نتیجه جنایات اسرائیل بیشتر و متناسب با آن قدرت دولتهای متحد ایالات متحده و غرب ضعیف تر یا حتی دچار فروپاشی می شوند.
از حرف تا عمل در غرب آسیا
وی در خصوص ضرورت برخی اقدامات در خاودمیانه گفت: کشورهای غرب آسیا در شرایط حاضر در گذرگاه و مسیر بسیار حساس و مهمی قرار دارند. چرا که هم اسرائیل و هم کشورهای غربی خواستار استحکام هرچه بیشتر پایه های حضور غرب در منطقه هستند. إصرار آنها بر حمایت و حفظ رژیم اسرائیل در واقع به معنای کوشش دنیای غرب برای تحت سلطه داشتن منطقه خاورمیانه و بویژه منابع نفتی است. مخصوصا روسیه و چین به عنوان رقبای قدرتمند در شرایطی هستند که اگر پایه های غرب در منطقه غرب آسیا تضعیف شود به سهولت می توانند جایگزین شوند. بنابراین، غربی ها در صدد حفظ پایه های قدرت خود هستند و کوشش می کنند کشورهای غرب آسیا را ضعیف کنند و تضعیف جزء از راه تشدید رقابتها و اختلافات میان کشورهای خاودمیانه ممکن نیست.
جعفر قنادباشی در پایان گفت: بنابراین کشورهای خاورمیانه و غرب آسیا باید خیلی مراقب باشند که فضای رقابتی میان آنها تشدید نشود و به رو در رویی منجر نشود. از طرف دیگر باید به جای رقابت های قبلی بر همگرایی و هم افزایی تاکید نمایند. البته این را اضافه کنم، در خاورمیانه دو جبهه است؛ یکی جبهه کشورهای محور مقاومت و دیگری کشورهایی که بیشتر متحد غرب هستند و قبل از این نیز با اسرائیل مماشات می کردند و یا وارد عادی سازی روابط شدند، این دو دسته کشورها در حال حاضر هر دو هدف غربی ها هستند، اگرچه برای غرب اکنون تضعیف جبهه مقاومت اولویت دارد. اما به هر حال هرگونه تضعیف کشورهای منطقه به نفع هیچ کدام از کشورهای منطقه نیست. لذا آنچه اخیرا در قالب اجلاس سازمان همکاری های اسلامی دیدیم یکی از اقدامات بسیار مفید در چارچوب همکاری های اسلامی کشورهای غرب آسیا در خصوص مسئله فلسطین بود که زمینه هم نوایی و هم سویی کشورها را به همراه داشته باشند.