رییس کمیسیون اقتصادی نظام مسائل مجلس درباره اهمیت همکاری دانشگاه و صنعت کشورگفت:تغییر ساختار اقتصاد جهانی و اهمیت ابتکارات ونوآوری به عنوان موتور محرک پیشرفت و توسعه کشور، ارتباط دانشگاه و صنعت را به عنوان یک راهبرد کارا در پیشرفت کشورها مورد توجه قرار داده است و مطالعات نشان می‌دهد که کارآمدی کشورهای توسعه یافته ناشی از تولید دانش و استفاده آن در صنعت است که به کشورها مزیت رقابتی را می‌دهد.

به گزارش گویای صنعت،رییس کمیسیون اقتصادی نظام مسائل مجلس درباره اهمیت همکاری دانشگاه و صنعت کشورگفت:تغییر ساختار اقتصاد جهانی و اهمیت ابتکارات ونوآوری به عنوان موتور محرک پیشرفت و توسعه کشور، ارتباط دانشگاه و صنعت را به عنوان یک راهبرد کارا در پیشرفت کشورها مورد توجه قرار داده است و مطالعات نشان می‌دهد که کارآمدی کشورهای توسعه یافته ناشی از تولید دانش و استفاده آن در صنعت است که به کشورها مزیت رقابتی را می‌دهد.
علی اصغر ولایتی به سیاست راهبردی همکاری صنعت و دانشگاه در کشور تاکید کرد و افزود:در ایران هم مسئله ارتباط میان صنعت و دانشگاه و اهمیت آن سالهاست که مورد توجه قرار دارد و علاوه بر آنکه سیاست‌هایی برای این مهم طراحی شده، تلاش‌های زیادی نیز برای ارتقای ارتباط صنعت و دانشگاه صورت گرفته است اما با این‌حال آنچه که در عمل شاهد هستیم عدم شکل گیری یک ارتباط سیستمی بین این دو بخش است و به بیان دیگر هنوز ارتباط نظام مند مناسبی بین صنعت و دانشگاه در ایران ایجاد نشده است.
باید اذعان کرد یکی از بزرگترین چالش‌ها برای ساماندهی ارتباط صنعت و دانشگاه، ایجاد هماهنگی و برنامه ریزی مشترک کنشگران درگیر در این موضوع شامل وزارتخانه‌های علوم و صمت ، آموزش و پرورش ومعاونت علمی ریاست جمهوری است.

ولایتی به تک روی دانشگاه و صنعت و آسیب آن اشاره کرد و گفت:دانشگاه‌های موفق همراه با پژوهش، دانش فنی تولید کرده و به صنعت می‌دهند، لذا ارتباط تنگاتنگی با صنعت دارند و علم خود را به محصول تبدیل می کنند و ما در برخی دانشگاه‌ها شاهد هستیم که علاوه بر تأمین نیازهای فناورانه صنعت، خود دانشگاه‌ها به سمت کارآفرینی حرکت کرده و با ایجاد شرکت‌های زایشی، خروجی‌های پژوهش خود را به محصولات فناورانه تبدیل کرده و به فروش می‌رسانند البته این درصد کمی از دانشگاه ها را شامل می شود ولی متاسفانه ما همچنان در این زمینه مشکل داریم.
علی اصغر ولایتی رییس کمیسیون اقتصادی نظام مسائل مجلس شورای اسلامی گفت:صنعت ما باید به سوی دانشگاه برود و برای همکاری و هم افزایی با دانشگاه پیشقدم بشود و نباید همچنان به صورت سنتی فناوری مورد نیاز خود را از خارج از کشور تأمین کند. البته باید قوانین موجود نیز به عدم وابستگی فناورانه به خارج از کشور کمک کند.
بنابراین آنچه می‌توان از تحلیل تاریخی روند دانشگاه و صنعت استنتاج کرد این است که عرضه و تقاضای فناوری دچار مشکل است یعنی در عمل نیاز فناورانه ای در صنعت شکل نمی‌گیرد و اعلام نمی شود که دانشگاه بخواهد به آن پاسخ بدهد.
ولایتی به نقش آفرینی اساسی دولت اشاره کرد و افزود:
البته باید گفت نقش دولت در طراحی سیاست‌ها ،برنامه ها و ابزارهایی که هر دو بخش صنعت و دانشگاه را به یکدیگر نزدیک کند بسیار مهم است و دولت برای موفقیت خودش هم شده باید ارتباط موثر صنعت و دانشگاه را شکل بدهد
ولایتی به وجود قوانین حمایتی در این موضوع اشاره کرد و افزود:
باید اذعان کرد که حدود ۸۶ درصد از قوانین به شکل غیرمستقیم و ظرفیت‌دار به ارتقای ارتباط صنعت و دانشگاه ربط دارند و این ظرفیت بسیار خوبی برای همکاری صنعت و دانشگاه است
لذا ما یکی از عوامل مهم در عدم شکل گیری ارتباط سیستمی صنعت و دانشگاه را عدم طراحی مناسب ابزارهای سیاستی که از یک طرف قابلیت تحقیق و توسعه و کسب فناوری در شرکت‌ها را بالا ببرد و از طرف دیگر دانشگاه‌ها را تشویق به برطرف کردن نیاز صنعت کند، می‌دانیم.
ولایتی به موضوع ارتباط شناخت اعضای هیئت علمی از صنعت پرداخت و گفت البته باید پذیرفت امکان حضور و ارتباط اعضای هیئت علمی دانشگاه ها با صنعت به عنوان یکی از دیگر از روش‌های ارتباط صنعت و دانشگاه نیاز است. در این روش که به عنوان فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت عنوان می‌شود فرصتی به دانشگاهیان داده می‌شود تا با شناخت صنعت و مشکلات آنها تحقیقات خود را به سمت رفع مشکلات آن‌ها سوق دهند و در دانشگاه برای حفظ سلامت و رشد صنعت کار و تلاش کنند و صنعت نیز می‌تواند در این مدت از مشاوره محققان بهره ببرد و نقص‌های خود را با روش‌های علمی شناسایی کند.
علی اصغر ولایتی رییس کمیسیون اقتصادی نظام مسائل مجلس شورای اسلامی گفت: یکی دیگر از ضعف ها و دلایل فاصله دانشگاه و صنعت عدم گفتگو میان این دو نهاد است بر این اساس شرکت در جلسات و یا حمایت از آنها توسط صنایع و برگزاری کنفرانس‌های مشترک با حمایت صنعت و دانشگاه می‌تواند باعث شکل گیری و ایجاد ارتباط دوسویه شودو برگزاری جلسه و کنفرانس از ساده‌ترین روش‌های ارتباط صنعت و دانشگاه است که می‌تواند در بلند مدت باعث نزدیکی بیشتر دو طرف از این ارتباط شود.
و رهبر معظم انقلاب هم مطالبه تهیه نقشه کلان راهبردی صنعت کشور و همکاری عملی با دانشگاه را دارند و در موضوع جایگاه هر کس در مدیریت اسلامی به عمق ربطش با ولی است.