خزائی گفت: اعضای صندوق سهامدار هستند نه سپرده‌گذار.

به گزارش گویای صنعت، علی خزایی معلم همدانی عضو صندوق ذخیره فرهنگیان می گوید صندوق با سرمایه‌گذاری‌ فرهنگیان ایجاد شده و توسعه پیدا کرده و کل دارایی‌های آن در حال حاضر متعلق به همین اعضای شاغل و بازنشسته است.
این عضو صندوق ذخیره با تاکید بر اینکه واریزی تعهدات دولت هیچ تاثیری بر خصوصی بودن صندوق ندارد گفت این واریزی‌ها در قالب کمک بوده و دولت حق دخالت در این سرمایه‌ها را ندارد.
از نظر خزایی اطلاع‌رسانی‌های تیم مدیریتی صندوق در یک سال اخیر باعث شده است که فرهنگیان نسبت به اموال و دارایی‌های خود آگاهی پیدا کنند و بیشتر از گذشته در امور صندوق مشارکت داشته باشند.
معلم عضو صندوق با تاکید بر اینکه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره به قولی که به فرهنگیان داده بودند پایبند ماندند و کار را پیش بردند تصریح کرد که با قاطعیت از اجرای طرح ارزش مالکانه دفاع کرده و فرهنگیان هر فرد یا گروهی که مانع از اجرای این طرح و تلاش‌های تیم مدیریتی موسسه در این زمینه شود را نخواهند بخشید.
وی در پاسخ به اینکه سوال که چرا با گذشت بیش از ۲۸ سال از عمر صندوق، طی یک سال گذشته امکان ارزش‌گذاری سرمایه و اندوخته فرهنگیان به وجود آمده و دلیل تحقیق این خواسته دیرینه فرهنگیان عضو چیست اظهار داشت اولا اینکه پس از ۲۸ سال مدیرانی به صندوق آمده‌اند که دغدغه ارزش مالکانه اعضا را دارند امیدواری بسیار زیادی در بین فرهنگیان ایجاد کرده است، بنابراین این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم و از آن حمایت می‌کنیم.
خزایی افزود: با واریزی ماهیانه اعضا و طبق قانون، واریزی ماهیانه دولت به همان میزان به مرور زمان تولید ثروت و سرمایه در صندوق شد بنابراین روز به روز این ثروت بیشتر و بیشتر شد اما هیچ انگیزه و اراده‌ای برای مدیریت سرمایه اعضا و ارزش‌گذاری آن وجود نداشت زیرا مسئولان صندوق، معلمان را سپرده‌گذار می‌دانستند تا سهامدار، که همین نگاه باعث می‌شد صندوق را نهاد عمومی غیردولتی بدانند و عملا سمت ارزش‌گذاری و یا تجدید ارزیابی دارایی‌ها نمی‌رفتند اما در مدیریت فعلی این نگاه کاملا اصلاح شده و اتفاقات خوبی افتاده است.
این عضو صندوق اضافه کرد مساله دوم عدم دسترسی اعضا به صندوق و اطلاعات و مسائل ریز و درشت مالی آن بود که عملا اطلاعاتی در دسترس اعضا نبود لذا مطالبه‌گری صورت نمی‌گرفت که البته در دوره جدید گام‌های خوبی در زمینه ارائه اطلاعات و شفاف‌سازی برداشته شده و همین امر فرهنگیان را نسبت به دارایی‌هایشان حساس کرده است.
و سومین مساله مهم را مربوط به ماهیت صندوق دانست و گفت در گذشته تفسیر اشتباهی از صندوق وجود داشت و چون نگاه حاکمیت شرکتی به آن نداشتند به دنبال ارزش‌گذاری نبودند اما در دروه مدیریت جدید صندوق این نگاه تغییر کرد و یک دلیل مهم‌تر که قطعا چنین هست همین ماهیت چند وجهی صندوق بود که تفاسیر متفاوتی از آن می‌شد و یک مانع جدی بر سر راه ارزش مالکانه بود.
وی در پاسخ به این سوال که سهام دار بودن یا سپرده گذاربودن کدام یک به نفع فرهنگیان است اظهار داشت: تعریف سپرده گذار این است که شخص بابت سپرده‌گذاری سودی دریافت می‌کند لذا در تولید ثروت عملا سهمی ندارد و همین نگاه و خطا در اساسنامه‌های قبل از ۱۴۰۰ صندوق ذخیره فرهنگیان عملا باعث شده بود که دارایی‌های صندوق ارزش‌گذاری نشود زیرا تفسیری که از اساسنامه داشتند عملا اعضا سپرده‌گذار بودند تا سهامدار.
وی ادامه داد: با قاطعیت اعلام می‌کنیم که ما سهامدار هستیم. به موجب همان تبصره ۶۳ قانون برنامه دوم توسعه، که صندوق ایجاد و عضوگیری نموده است، بنا بر این بود که عضو تا ۵ درصد از حقوق و مزایای خود را به این صندوق واریز و دولت نیز در راستای حمایت از صندوق‌های خصوصی برابر با سایر صندوق‌ها در کشور به این صندوق کمک کند و هیچ گونه ادعای مالکیت نیز نداشته باشد. لذا تمام واریزی‌های شخص و دولت از روز اول صد درصد متعلق به اعضا بوده و ثروت و سرمایه‌ای که ایجاد شده است نیز متعلق به فرهنگیان هست.
خزایی در همین زمینه گفت با این تفسیر ما از روز اول سهامدار بوده‌ایم نه سپرده‌گذار، بنابراین با تمام استدلال‌های قانونی و قوانین رایج در کشور و برابر با اصل حاکمیت شرکت‌ها ما اعضای صندوق ذخیره سهامدار هستیم، سپرده‌گذار نیستیم.
این عضو صندوق ذخیره با اشاره به اقدامات خوبی که در دوره فعالیت تیم مدیریتی جدید در زمینه طرح ارزش مالکانه آغاز شده است گفت این کارها وضعیت سهامداری فرهنگیان را تثبیت کرده است که اتفاق بزرگی در تاریخ صندوق محسوب می‌شود و باید به نتیجه کامل برسد.
وی درخصوص علت تاخیر در اجرای طرح ارزش مالکانه در طول سال‌های گذشته گفت تفسیر اشتباه از ماهیت صندوق در سنوات گذشته باعث شده بود که عملا مدیران صندوق سمت ارزش مالکانه نروند چون عملا فرهنگیان را سپرده‌گذار می دانستند تا سهامدار.همچنین وجود انواع و اقسام شرکت‌ها در این صندوق و سرمایه‌گذاری‌های متنوع و عدم تسلط مدیران صندوق بر تمام شرکت‌ها، علت دیگر بود. با یک توضیح اجمالی ما چندین نوع شرکت در صندوق داریم. اول شرکت‌های با سهامداری عمده و دوم شرکت‌های با سهام کمتر که عملا مدیریت آن شرکت با صندوق نیست لذا این دسته از شرکت‌ها عملا تابع تصمیم مدیران صندوق نبوده‌اند.
این معلم عضو صندوق خاطرنشان کرد یک دسته دیگر از شرکت‌ها در صندوق موجود هستند به دلیل عدم شفافیت و دعواهای حقوقی عملا سرمایه آن‌ها در دسترس نیست و به علت عدم شفافیت نمی‌توانند وارد بورس شوند لذا ارزش‌گذاری اینگونه شرکت‌ها نیز مشکل هست .
وی با بیان اینکه بعد از انتخابات هیئت امنا از بین فرهنگیان و بیدار شدن فرهنگیان و مطالبه‌گری آنها عملا تلاش بر این شد که سهامدار بودن اعضا اثبات شود و در همین راستا با اتحاد و همگرایی کلیه اعضا در این چند سال گذشته این مهم عملی شد. البته نباید از تاثیر‌گذاری منتخبین فرهنگیان در هیئت امنا صندوق، مطالبه‌گری تشکل‌های صنفی فرهنگیان و اتحاد و انسجام گروه‌های مختلف فرهنگیان در این چند سال به راحتی گذشت که واقعا نقش غیر قابل انکاری داشتند.
وی در این خصوص ادامه داد: در این سال‌های اخیر همیشه وعده‌هایی در این زمینه می‌شنیدیم اما الحق و انصاف نباید از وفای به عهد هیات مدیره جدید صندوق به سادگی گذشت چرا که این عزیزان نیز با تاسی از هیئت امنا محترم صندوق، صدای فرهنگیان را شنیدند و بر خلاف گذشتگان عمل کردند و صادق الوعد بودند.
وی درباره زمزمه هایی که از امکان توقف یا لغو طرح ارزش مالکانه مطرح می شود تصریح کرد: با قاطعیت اعلام می‌کنیم در این مورد با این حجم رسانه‌ای از خبر ارزش مالکانه و با وجود هزاران ساعت کار کارشناسی و زحمات یکساله تیم مدیریتی فعلی موسسه، هر شخص و گروهی که بخواهد این حجم از کار کارشناس‌ها را نادیده بگیرد و بخواهد طرح ارزش مالکانه را اجرا نکند با پاسخ فرهنگیان موجه خواهد شد و ما اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان از شاغل و بازنشسته و حتی وراث متوفی، ضمن تقدیر و تشکر از هیئت امنا صندوق و به صورت ویژه از مدیرعامل محترم جناب آقای نجف‌پور کردی و اعضای هیئت مدیره، حمایت قاطعانه خود را اعلام می‌داریم و تا نهایی شدن طرح مذکور در کنار این عزیزان هستیم.
وی در پایان گفت با این حال اگر واقع بین باشیم هر طرحی ممکن است به تغییرات یا زمان بیشتر جهت اجرایی شدن نیاز داشته باشد و تجربه گذشته نیز در این مورد داریم که یکسری کارها و اتفاقات تا صد در صد مرحله اجرا رفته است ولی به هر دلیلی که حتی موجه هم نبوده متوقف شده است، بنابراین باید در مورد طرح ارزش مالکانه با هشیاری کامل و با حمایت از تیم مدیریتی موسسه تا نهایی شدن کار و تحویل ارزش مالکانه به اعضا پیش برویم و لحظه‌ای غفلت نکنیم.