رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: مساجد و بسیج به عنوان دو نهاد مهم اجتماعی، ظرفیت بالایی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و شهری دارند و با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها می‌توان بسیاری از امورات را به صورت مؤثر و با هزینه کمتر و بهره وری بیشتر با محوریت مساجد پیشبرد.

به گزارش گویای صنعت، مهدی پیرهادی، عضو و  رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در نشست فصلی با ائمه جماعات در  منطقه ۱۰ ابراز کرد: حضور در جمع روحانیت یک سعادت است و جمع  روحانیت  بسیار ارزشمند است و این جمع با الهام از آموزه‌های اسلامی و رهنمودهای امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، همواره حول محور مساجد گرد هم آمده‌اند که نتایج بسیار موثری از گردهمایی ها و نشست های مساجد تا کنون حاصل شده است.

پیرهادی با تاکید بر فرموده حضرت امام خمینی (ره) که  “امورات باید از طریق مساجد انجام شود”، مساجد به عنوان سنگرهای فرهنگی و اجتماعی، نقش مهمی در تقویت وحدت و انسجام جامعه ایفا می‌کنند بیان کرد:

مسجد  از زمان پیامبر اکرم (ص)به عنوان ستون اصلی جامعه اسلامی، همواره نقش محوری در حل مشکلات مردم و رسیدگی به امور مختلف در جامعه  داشته است.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: در  ابتدای دهه ۹۰ با اجرای طرح مسجد محوری، شاهد کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در انجام امور محوله به مساجد بودیم و این تجربه نشان داد که سپردن مسئولیت‌ها به مساجد، نه تنها از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است، بلکه نتایج مطلوب‌تری را به همراه دارد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر نیز هر مسئولی که از اجرای چنین طرحی سرباز زند، در واقع به رهنمودهای امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب مبنی بر نقش محوری مساجد  و تاثیر مثبت آن در جامعه بی‌توجه و بی‌اعتقاد است.

پیرهادی ادامه داد: مساجد و بسیج به عنوان دو نهاد مهم اجتماعی، ظرفیت بالایی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی دارند و با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها می‌توان بسیاری از امور فرهنگی را به صورت مؤثر و با هزینه کمتر انجام داد واگذاری امور فرهنگی به مساجد، همواره به نتایج مطلوب منجر می‌شود. لذا، باید به تقویت نقش مساجد و بسیج در حوزه فرهنگ توجه بیشتری شود.

وی به نقش پر رنگ بسیج در دوران شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و اذعان داشت: بسیجیان  با انجام اقدامات جهادی و خودجوش، ثابت کردند که همواره و در همه شرایط در کنار مردم هستند و  کمک‌های مومنانه بسیجیان، علاوه بر ابعاد مادی، به تقویت روحیه امید و مقاومت در جامعه کمک کرد و بی‌شک، اگر این کمک‌ها نبود، کشور با مشکلات بسیار جدی‌تری مواجه می‌شد

و  بسیج یک نهاد مردمی و انقلابی است که در همه حال در خدمت مردم و نظام اسلامی بوده است.

وی با اشاره به فعالیت  مثبت چندین مسجد در تهران اظهار کرد: مسجد محمدیه سیدخندان با میزبانی از گروه‌های دانش‌بنیان، به کانون نوآوری و خلاقیت تبدیل شده و  اقدامات ارزشمند این گروه‌ها در مساجد، نشان از ظرفیت بالای مساجد در انجام فعالیت‌های نوآورانه دارد و  بی‌شک، استفاده از تجربیات موفق این مساجد می‌تواند الگویی برای سایر مساجد کشور باشد.

پیرهادی در پایان خاطرنشان کرد: شورای شهر تهران آمادگی دارد تا با همکاری دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مردمی، از جمله مساجد، و با بهره‌گیری از تجربیات موفق سایر شهرها، به توسعه و ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در مساجد پایتخت کمک کند تا شاهد فعالیت های چشمگیر تر مساجد و شهروندان در محافل مسجد محور باشیم.