پروژه های "تکمیل رینگ سوم ترافیکی تهران(اتصال بزرگراه شهید خرازی به بزرگراه شهید همدانی)"، "زیرگذر دوربرگردان جنوب به جنوب بزرگراه شهید چمران"، "تکمیل گردش های ترافیکی تقاطع بزرگراه های شهید همت-اشرفی اصفهانی" و اجرای "دسترسی کندرو به تندرو بزرگراه آزادگان" روز دوشنبه بیست و سوم تیرماه با حضور شهردار تهران به بهره برداری می رسد.

به گزارش گویای صنعت، روز دوشنبه بیست و سوم تیرماه ۱۴۰۴ در ۱۸۳مین پویش امید و افتخار شهرداری تهران، چهار پروژه عمرانی در قالب تونل، زیرگذر، پل و معبر در مناطق مختلف پایتخت به بهره برداری می رسد که سه پروژه آن جز ۹۸ تقاطع اولویت دار شهر تهران و یک دسترسی نیز بنا به درخواست های مردمی و پلیس راهور اجرا شده است.

مهدی صداقتی مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران در خصوص پروژه ” تکمیل رینگ سوم ترافیکی تهران(اتصال بزرگراه شهید خرازی به بزرگراه شهید همدانی)” در منطقه ۲۲ گفت: حدود ۳ کیلومتر معبر شامل دو دستگاه تونل رفت و برگشت در زیر بزرگراه شهید خرازی، دو دسترسی شرق به جنوب و جنوب به غرب تقاطع بزرگراه شهید خرازی در امتداد تونل ها بهمراه احداث کندروشمالی بزرگراه در این محدوده و اجرای مسیر دسترسی از تونل ها تا پل پادگان شهید محمدی طی مدت سه سال اجرا شده که با اتصال به ۲٫۲ کیلومتر معبر و دسترسی که سابقا در محدوده بزرگراه شهید همدانی اجرا شده بود، رینگ سوم شهر تهران در منتهی الیه غربی پایتخت تکمیل و حدود ۳۰ کیلومتر پیمایش اضافی حذف می گردد. وی تصریح کرد: گشایش این مجموعه تقاطعات چندسطحی، علاوه بر توسعه معابر منطقه ۲۲، تسهیل و تسریع دسترسی به استان البرز و بخش های شمالی کشور را به دنبال خواهد داشت.

صداقتی ادامه داد: پروژه اتصال بزرگراه شهید خرازی به بزرگراه شهید همدانی موفق به کسب عنوان طرح برتر بتنی شانزدهمین کنفرانس ملی بتن در سال ۱۴۰۳ شد و در حین اجرای آن با بکارگیری مهندسی ارزش و تغییر طراحی، حدود ۵۷۰ میلیارد تومان صرفه جویی اقتصادی برای شهر تهران رقم زده شد.

وی اجرای دو دسترسی در تقاطع بزرگراه شهید خرازی و احداث یک پل دوربرگردان در محدوده بیمارستان شماره دو شریعتی را از اقدامات آتی این پروژه برشمرد.

مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران “زیرگذر دوربرگردان جنوب به جنوب بزرگراه شهید چمران” در منطقه ۲ را به عنوان دومین پروژه قابل بهره برداری در روز دوشنبه معرفی کرد و افزود: این زیرگذر با هدف رفع اثرات سو ناشی از حذف دسترسی خیابان کوی نصر در پروژه زیرگذر بزرگراه جلال آل احمد اجرا شد و پیش بینی می شود علاوه بر کاهش ۲٫۴ کیلومتر پیمایش اضافی در بزرگراه شهید چمران، بار ترافیکی “پل تقاطع بزرگراه های شهید حکیم – شهید چمران” و “بزرگراه جلال آل احمد در شرق گیشا” و “لاین جنوب به شمال تونل توحید” را کاهش دهد.

وی گفت: این زیرگذر دارای طول ۴۱۳ متر با عرض متوسط ۸٫۳ متر دارای دو خط عبوری و یک پیاده رو است و عبور از روی گالری دسترسی خط ۷ مترو با تهمیدات خاص از جمله چالش های اجرایی آن بشمار می آید.

صداقتی در خصوص پروژه “تکمیل گردش های ترافیکی تقاطع بزرگراه های شهید همت-اشرفی اصفهانی” در منطقه ۵ اظهار داشت: اجرای این پروژه با طراحی جدید در قالب پل دوربرگردان و حذف برخی معارضین، ضمن پوشش دو گردش ترافیکی ناقص “شرق به جنوب” و “شمال به شرق”، یک دسترسی جدید “شرق به شرق” نیز به این تقاطع افزوده است. وی احداث کندوری جنوبی بزرگراه شهید همت در این محدوده، احداث دسترسی محلی به خیابان ۲۲ بهمن و اصلاحات هندسی برخی معابر اطراف را نیز از بخش های مختلف این پروژه برشمرد.

مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران کاهش ۷ کیلومتر پیمایش اضافی و ارتقای دسترسی های منطقه ۵ را از مهمترین آثار اجرای این پل و دسترسی ها دانست.

صداقتی در خصوص چهارمین پروژه روز دوشنبه گفت: در بخش شمالی بزرگراه آزادگان در منطقه ۱۸، حدفاصل پل کن تا آزادراه تهران-ساوه بدلیل عدم اتصال مسیر کندرو به تندرو و عدم تخلیه مناسب بار ترافیکی، شاهد ازدحام پیوسته و ترافیک سنگین این محدوده بودیم که پس از بررسی های لازم، در بهمن ماه سال ۱۴۰۳ عملیات اجرایی یک دسترسی کندرو به تندرو در این محدوده پرتردد آغاز شد. این دسترسی به طول ۳۵۰ متر با عرض ۸ متر با هدف کاهش گره‌های ترافیکی و بهبود جریان عبور و مرور طراحی شد و طی مدت ۴ ماه به همت واحد اجرایی معاونت تولید و نگهداشت سازمان مهندسی و عمران به ثمر نشست.

مدیر عامل سازمان مهندسی و عمران با اشاره به حجم گسترده عملیات اجرایی در این چهار پروژه بیان داشت: ۳۲۱۵۰۰ مترمکعب خاکبرداری، ۵۴۸۰۰ تن بتن ریزی، ۴۸۰۰۰ مترمربع قالب بندی، ۱۱۲۰۰ تن آسفالت ، ۳۴۶۰ تن بتن غلتکی، ۸۲۰۰ مترطول جدولکاری و ۱۱۵ تیر روشنایی مجموعا در این پروژه ها نصب و اجرا شده است.

صداقتی مجموع ارزش روز این پروژه ها را حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.