به گزارش گویای صنعت، مراسم افتتاح طرح سلام در مدارس شهر تهران امروز در مدرسه استثنایی شهید بهشتی منطقه ۴ شهر تهران آغاز شد.
در این مراسم سیدجواد حسینی؛ رییس سازمان بهزیستی کشور، یعقوب رستمی؛ معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ سالار قاسمی؛ رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، عاطفه سادات مدبرنژاد؛ مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش مجید پارسا؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، ابراهیم صادقی فر؛ رییس موسسه کارآفرینی و تامین اجتماعی، نصیری؛ مدیرکل بهزیستی استان تهران، احمد دلبری؛ رییس انجمن سالمندشناسی ایران و جمعی از معاونان سازمان بهزیستی کشور حضور داشتند.
در این مراسم از سه طرح رونمایی شد. ۱، لوگوی طرح سلام.۲، فرآیند اجرایی و ۳، نخستین تعاونی محله محور.
سید جواد حسینی؛ رییس سازمان بهزیستی در مراسم افتتاح طرح «سلام» که امروز در مدرسه استثنایی شهید بهشتی منطقه ۴ شهر تهران برگزار شد، با اشاره به سیر تحول دولتها در تاریخ حکمرانی، گفت: ۸ هزار سال از پیدایش دولتها میگذرد و در این مدت چهار مرحله طی شده است؛ دولتها ابتدا سیاسی بودند، سپس امنیتی شدند، بعد وارد مرحله اقتصادی شدند تا رفاه بیشتری برای مردم ایجاد کنند و در نهایت به مرحله چهارم یعنی دولت خدمتگزار رسیدند که ما امروز در آن قرار داریم.
وی افزود: با رسیدن دولت به مرحله خدمتگزاری، بروکراسی گستردهای در جامعه شکل گرفت. اما این بروکراسی به جای تسهیل، پیچیده و چندلایه شد. از همینجا نظریه “کوچک زیباست” مطرح شد؛ به این معنا که دولت باید کوچک شود و تنها سیاستگذاری کند و از نظام عریض و طویل اجرایی فاصله بگیرد.
حسینی با بیان اینکه امروز در جهان دولت مقتدر نیازمند مردم مقتدر است، گفت: مردم باید در محلات، سازمان و تشکیلات پیدا کنند تا محله احیا شود، مردم جان بگیرند و از آسیبها پیشگیری شود. قدرت مردم و محله، معجزه توسعه را رقم میزند.
مدرسه جعبه سیاه جامعه
رییس سازمان بهزیستی با استناد به مطالعهای در ۲۸ کشور جهان ادامه داد: در بسیاری از کشورها مدارس پایگاه قدرت مردم شدهاند. مدرسه جعبه سیاه جامعه است؛ جامعه امروز از دیروز مدارس و فردای جامعه از امروز مدارس میگذرد. به عنوان نمونه در آمریکا پنج هزار مدرسه در خدمت محلات قرار دارند و دولت خدمات مشاوره عمومی، تغذیه و حمایت از خانواده را در دل مدارس ارائه میدهد.
وی تصریح کرد: رییسجمهور و رهبر معظم انقلاب بارها بر ارائه خدمات محلهمحور تأکید کردهاند. همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از نخستین روز حضور بنده در سازمان بهزیستی، راهبرد اصلی را خدمات اجتماعمحور و توانمندسازانه معرفی و بر اجرای آن تأکید کردند.
حسینی گفت: برای تحقق محلهمحوری نیازمند مکان هستیم و بهترین مکان، مدرسه است. این طرح هماکنون در شهرهای اهواز، سنندج، مشهد، شاهینشهر و فلاورجان آغاز شده و آموزش و پرورش برای اجرای آن اعلام آمادگی کرده است. البته استمرار این طرح نیازمند تدوین آییننامه و قواعد مشخص است تا فعالیتها در ساعات غیرآموزشی مدرسه، کیفی و اثربخش باشد و محیط مدرسه دچار آسیب نشود.
وی افزود: باید به گونهای عمل کنیم که مدیران مدارس در رقابت برای اجرای این طرح پیشقدم شوند. رکن مدیریتی این اقدام، تعاونیها هستند و قرار است تعاونییار محله در مدارس با اساسنامه مشخص اجرا شود.
سه فعالیت محور در طرح سلام
رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برنامههای اولیه این طرح بیان کرد: سه فعالیت محوری در دستور کار قرار دارد؛ نخست اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) شهری در مدارس با همکاری معاونت توانبخشی بهزیستی، دوم اجرای طرح استعدادیابی، غربالگری، مهارتآموزی و اشتغال با محوریت جوانان و کودکان محله و سوم اجرای طرح سلامت، توانمندسازی و نشاط همراه با هنر برای سالمندان.
وی ادامه داد: تعاونیهای محلهمحور و باشگاههای کارآفرینان در این مسیر یاریگر خواهند بود تا خدمات دولت به شکل دسترسپذیر، محلهمحور، توانمندساز، پیشگیرانه، مشارکتجویانه و اجتماعیساز در بطن محلات و با استفاده از ظرفیت مدارس ارائه شود.
حسینی در پایان خاطرنشان کرد: تنها در سازمان بهزیستی ۱۲۰ هزار تسهیلگر داوطلب متخصص و ۱۱ هزار گروه داوطلب توانمند وجود دارند که در خدمت محلهها و با مردم محلات خواهند بود تا این رویکرد به بهترین شکل محقق شود.
حسینی در پایان به نمونههای جهانی استفاده از مدارس بهعنوان کانون خدمات اجتماعی و اجتماعمحور اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورها، مدرسه فقط محل آموزش رسمی نیست بلکه در ساعات غیرآموزشی به پایگاه خدمات اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و داوطلبانه برای کل محله تبدیل میشود. این الگو با عنوان «مدرسه اجتماعمحور» شناخته میشود.







































































































Friday, 28 November , 2025